Toon posts:

[Access 2003] Ingevoerde tijden splitsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

ik gebruik op het moment een zelfgemaakte database om de uren van personeel in te vullen. Nu voeren we daarbij nog handmatig de ORT(onregelmatigheidstoeslag) in die soms voorkomt.

Bijv, ik vul in voor werknemer "x" dat hij heeft gewerkt op 03-11-2007, dat is een zaterdag, dus dan geld er een ORT van 0% als er van 07:00-12:00, 38% van 12:00-22:00 en 49% van 22:00-00:00.

- Als deze werknemer bijv van 9:00-22:30 heeft gewerkt moet ik dat 3x apart invullen; 9:00-12:00 voor 0%, 12:00-22:00 voor 38% en nog van 22:00-22:30 voor 49%.

Nou zou ik dit ook graag willen automatiseren. Ik heb al geprobeerd te knoeien met de IIF statement maar dat ging me helaas niet goed af.

Denken jullie dat het mogelijk is om een expressie te maken in een query die een ingevulde entry bekijkt, bijv (werknemer x/ 03-11-2007/9:00/22:30) en dat die die entry dan automatisch kan splitsen in verschillende entries met uren met correcte ORT waarde zoals ik nu handmatig opgeef? En zo ja, zou iemand mij daarmee op weg kunnen helpen, ik verwacht uiteraard niet dat iemand dat helemaal voor mij gaat voorkauwen. :) Als iemand dat echter wil zal ik hem/haar niet tegenhouden :p

De expressie zou op een aantal punten moeten kijken, namelijk;
- is het een doordeweekse dag, of zaterdag of zondag?
- tussen welke tijden?
- bovendien gelden er andere ORT's tussen tijden op doordeweekse dagen, en op zaterdag, en zondag verschillen ze ook.
- en eventueel deze resultaten toevoegen aan een nieuwe tabel? of zou hij de resultaten gewoon in een query kunnen zetten?

Alvast bedankt voor de hulp.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Het leuke in Access is dat je in een query ook een zelfgemaakte functie kan aanroepen. Daarin is zoiets veel handiger te doen... Kan je daar iets mee?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 20:09
Met de datepart functie kan je data/tijden uitsplitsen. Zo kun je dan weer bepalen of een datum/tijd veld aan bepaalde voorwaarden voldoet. Hier moet dit goed mee te doen zijn.

Zie datepart op microsoft office online.