Toon posts:

[3d] Panorama renderen

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Als ik in 3d max de panorama exporter gebruik, krijg ik een cillindrische foto die vervormd is, om te gebruiken in bijv. QuicktimeVR. Wat ik wil is dat het gewoon een hele lang foto wordt die niet vervormd is, zodat als ik er 2 achtermekaar plak het net lijkt alsof ik rondkijk.

Is dit mogelijk ?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat kan niet. Probeer je maar eens voor te stellen hoe een lijn recht zou moeten blijven, terwijl je toch rondkijkt.

Als je een hele brede foto wilt dan moet je andere camera settings nemen (breder), maar daarmee zul je nooit een 'rondkijk' effect kunnen creëren.

[ Voor 39% gewijzigd door Janoz op 03-12-2007 15:31 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Meerdere camera's in je scene neerzetten die een overlap hebben en dan de renders in een stitchprogramma aan elkaar knopen?

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Je camera bewegen langs je panorama en alle frames los naast elkaar plakken.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, camera angle instellen op een kwart van 360 graden (90 dus) en dan aparte shots renderen?
Ik heb hier The Panorama Factory op m'n pc staan, die doet het nog best leuk als je gewoon alle foto's erin laadt en hem aan het klungelen zet. Kun je misschien nog wel een mooie strook uit halen. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Volgens mij kan je in bijv. Vray aangeven dat je 360 graden wilt renderen in bijv. spherical of cylindrical

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik daag iedereen uit om aan mij duidelijk te maken hoe het mogelijk is een rondkijk panorama te maken zonder vervormingen. Als case nemen we een scene waarop de camera midden op een recht spoor staat.

@krusher: Stich programma vervormd. Daarnaast is het onzin om een stitch programma te gebruiken aangezien deze probeert informatie uit de foto af te leiden (lees gokken) die je gewoon beschikbaar hebt in 3dstudio. Een export rechtstreeks uit 3dstudio zal dus altijd een beter resultaat opleveren

@darkblue: Zie boven, en daarnaast kan een stitch programma helemaal niks als er geen overlap is. De enige manier om die 4 renders weer aan elkaar te plakken is door ze in een kubbus te plaatsen en dan opnieuw te renderen waardoor je effectief hetzelfde krijgt als een normale 360 projectie. Als je al iets dergelijks wilt doen, neem dan strookjes van een paar graden en plak deze achter elkaar.

@guillome: Wat is het verschil tussen 360 graden en spherical?

Verwijderd

Topicstarter
Ja...het hoeft dus geen cillinder te worden

Wat ik wil is dat het gewoon een heel lang plaatje wordt, zoals op de onderstaande link, maar dan van begin tot het einde
http://www.saao.ac.za/~wpk/OOG/album/willie_bov_panorama.jpg

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ook dat plaatje heeft vervorming en is gewoon een cilinder. Doordat de objecten erg klein zijn en er nauwlijks rechte lijnen op de grond te zien zijn valt het echter niet op. Kun je een voorbeeld plaatje laten zien van je render? Dan is het wat makkelijker om aan te geven wat je moet doen om de vervormingen niet op te laten vallen (of om aan te geven waarom het niet mogelijk is)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat een psv stadion worden. En dan wil ik een panorama render vanaf de middenstip, die ik vervolgens in flash wil gaan gebruiken

Afbeeldingslocatie: http://www.michaytsma.nl/tweakers2.jpg

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat krijg je per definitie niet in 1 plaatje zonder vervorming. Dat zou immers betekenen dat de tribune op hetzelfde plaatje recht moet zijn, maar tegelijkertijd ook een hoek van 90 graden moet maken.

Als je echt een ronddraai panorama wilt maken dan kun je beter op zoek gaan naar een flash implementatie van wat quicktime vr ook kan, of natuurlijk zelf maken.

Pagina: 1