[Quicktime] DV PAL compressie is blurred

Pagina: 1
Acties:

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Ik zie altijd iets raars als ik met video aan de slag ben. In Final Cut Pro heb ik dan een filmpje gemaakt, die naar dvd en/of xvid-compressie moet. Ik render hem meestal eerst naar DV PAL, zodat ik 'm vlot kan converteren naar alle formaten die men mij vraagt.

Als mensen dan even willen kijken hoe het eindresultaat is, laat ik ze de gerenderde DV PAL versie zien. Maar die ziet er altijd erg blurred uit, wazig, en is niet strak (mist een stukje aan de zijkant), wat erg vervelend is, omdat ik dan altijd moet verontschuldigen met 'ja, de kwaliteit wordt beter hoor, als hij op dvd staat'. Sowieso een vreemde uitspraak, maar in dit geval klopt het wel. ;)

Voorbeeldje, video gerenderd naar uncompressed vanuit Final Cut, daarnaast een render naar DV PAL vanuit Final Cut, en daarnaast een XVID-versie die de DV PAL als bron had. Het lijkt me dus een codec-probleem. De kleuren kloppen ook niet, trouwens.
Afbeeldingslocatie: http://i11.tinypic.com/6ovmkxi.png

De Quicktime-opties bieden geen soelaas, en met de search kwam ik dit probleem niet tegen. Hebben meer mensen dit probleem? Hoe is dit op te lossen?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• wallie-s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-01 12:25
Wat voor formaat heeft je footage?
Waarschijnlijk geen dv pal?

Wat bedoel je met uncompressed? gebruik je dan gewoon export -> quicktime (self-containend movie )
of gebruik je dan QT conversion?

anywhhy, als ik bij mijzelf kijk herken ik je probleem wel.. (ik werk in studio 2 ook vaak met dv footage)
Vooral het kleurverlies herken ik wel terug..

[ Voor 23% gewijzigd door wallie-s op 03-12-2007 17:25 ]

Verwijderd

Ik weet ook niet waar het aan ligt, maar DV Pal is meestal blurry als het afspeelt op je computer. Exporteer je hetzelfde materiaal weer naar een ander formaat is het probleem weg.
Zodra je iets op je computer wil afspelen, kan je het beste een andere compressie gebruiken.

Volgens mij gebeurt dit toch ook op pc's??

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2007 19:11 ]

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Het lijkt een interpolatie van lage naar hogere resolutie.

• wallie-s
Ik heb het even opgezocht.

QT speelt het op halve resolutie af, om een beetje power over te houden om te kunnen monteren e.d. Je kan echter wel instellen dat ie het full afspeelt. Dat doe je door op appeltje + J te drukken --> video track te selecteren, en vervolgens high quility te selecteren.

Of je gebruikt een andere speler, zoals VLC of Mplayer..

Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/DV
www.dv.com

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
wallie-s schreef op maandag 03 december 2007 @ 20:14:
QT speelt het op halve resolutie af, om een beetje power over te houden om te kunnen monteren e.d. Je kan echter wel instellen dat ie het full afspeelt. Dat doe je door op appeltje + J te drukken --> video track te selecteren, en vervolgens high quility te selecteren.
Ah, thanx! Daar gaat de kwaliteit opeens stevig van op vooruit! Ook leuk om de theorie erachter te lezen.

Het formaat zal inderdaad niet bedoeld zijn om op mac's/pc's af te spelen, maar ja, even een preview in goede kwaliteit moet toch kunnen, lijkt me. En nu blijkt het inderdaad te kunnen, zonder een andere player te gebruiken. Top! d:)b

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• wallie-s
graag gedaan :)
Pagina: 1