Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VW Polo 98: autoradio, voltages en verlichting

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een VW Polo Variant uit 98 (1.6 benzine). Ik heb een probleem met mijn autoradio; laatst reed mijn vrouw over een verkeersdrempel, en toen viel de radio uit. Ik dacht aan een los stekkertje, want ik had er zelf stekkertjes aan moeten zetten na doorknippen (diefstal). Maar nee, stekkers goed.

Toen de voltages eens gemeten, op de verlichtingskabel (oranje) stond -2 volt als ik de verlichting inschakelde. Ook klonk de verklikker 'vals' als ik de multimeter erop zette. Verlichting uit was gewoon 0 volt, zoals gewoon..

Op de constante stroom stond 12v bij uitgeschakelde verlichting, en 8,3volt bij ingeschakelde verlichting.

Het lijkt me dus een probleem met de verlichting. De verlichting zelf doet het echter prima, geen probleem, alleen de verklikker is (soms) vals, zowel bij stadslicht als bij parkeerlicht en dimlicht.

Als de auto een tijd heeft stilgestaan, hoor ik de verklikker wel normaal als ik de verlichting aan doe....

Accu is gewoon 12,7 volt, zoals altijd. Mijn vorige autoradio heeft het (ook) altijd prima gedaan.

Ik rijd liever wel met verlichting aan als het donker is, en juist dan gebruik ik de radio vaak.

Heeft iemand enig idee waar ik dit in moet zoeken? Ik heb al wat kabels doorgekeken, maar heb niet zo heel veel technisch verstand van dit soort dingen. Wie kan me helpen?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je zou die oranje draad los kunnen halen; die dimt het display als de verlichting ingeschakeld is...
Meet je dan nogsteeds 8,3 op de constante stroom bij verlichting aan?

• koelkast
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 03 december 2007 @ 16:21:
Je zou die oranje draad los kunnen halen; die dimt het display als de verlichting ingeschakeld is...
Meet je dan nogsteeds 8,3 op de constante stroom bij verlichting aan?
Yeps, ik heb de radio er nu gewoon uit, en op de draden heb ik 8,3 volt staan. Het valt dus ook op dat de verklikker vals klinkt als ik de multimeter erop zet, en ook als ik gereden heb, klinkt 'ie vals.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
ben je wel voltage aan het meten... niet per-ongeluk stroom :?

Wanneer je 8,6 volt meet is de regulator stuk, de multimeter stuk, of je accu echt leeg

Of je meet gewoon verkeerd... hoe meet je precies? Pinnetje 7 (plus: rood of geel) en 8 (min: zwart of bruin) op je isostekker?

U vraagt, wij antwoorden.

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Kijk eens naar je massa; probeer anders een andere massa

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

• koelkast
  • Niet online
MeMoRy schreef op maandag 03 december 2007 @ 22:33:
ben je wel voltage aan het meten... niet per-ongeluk stroom :?

Wanneer je 8,6 volt meet is de regulator stuk, de multimeter stuk, of je accu echt leeg

Of je meet gewoon verkeerd... hoe meet je precies? Pinnetje 7 (plus: rood of geel) en 8 (min: zwart of bruin) op je isostekker?
Ja, ik ben voltage aan het meten, en ik pak de juiste pinnen.
Multimeter is prima, accu ook (12,7 volt).

• koelkast
  • Niet online
gangsterjoey schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:07:
Kijk eens naar je massa; probeer anders een andere massa
Wat zou ik als massa kunnenn gebruiken?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je chassis?

de - van de aansteker?

Wise enough to play the fool

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

zie mijn tips in je andere topic waar je ook deze vraag hebt gesteld. Heb je daar al wat mee gedaan ?
Pagina: 1