auto versterker + subwoofer voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 2.919 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-02 13:25
Hallo allemaal.,

Ik heb nu 2 redelijke speakers thuis staan, maar als ik mijn "bass" knopje, en loudness aan zet, kan ik hem niet meer zo luid zetten zoals ik zou willen, omdat ze dan beginnen te kraken.

Dus nu kwam ik met het geniaale idee om een subwoofer te kopen. alleen zijn die dingen zo verrekte duur, dus dacht ik als ik nu een subwoofer en versterker koop die ze normaal gesproken in de auto gebruiken (die zijn wat goedkoper) dan heb ik voor wat minder een goede subwoofer.

Alleen heb ik dan nog voeding nodig. aangezien die op spanningen tussen de 11 en 14 volt werken gaan ze dus niet zomaar in het stopcontact.

Nu was mijn idee dan om een accu te kopen, en als laadstation een pc voeding te gebruiken. alleen weet ik niet of dit stabiel genoeg is of dat ik nog wat vergeten ben.

ik weet wel dat ik behoorlijk wat amperage nodig zal hebben. de versterker die ik op het oog heb kan een vermogen leveren van 500 watt rms, dat houd dus in dat ik 500/12=41.666 ampere nodig heb. aangezien hij waarschijnlijk niet helemaal dat vermogen zal halen houd ik het op een 30 ampere. Nu ga ik alleen wel uit van 100% rendement, dit zal eerder rond de 60% liggen ofzo.

Ook is het zo dat je op muziek nooit het hoogste vermogen eruit haalt, dus het zal nog wel iets omlaag gaan.

het spul wat ik op het oog heb is:

Versterker: Lanzar Vibe 241
http://www.rondevries.nl/...th=23_89&products_id=3366
Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/catalog/images/Lanzar_VIBE241.jpg

Subwoofer: MTX XT12-04
http://www.rondevries.nl/...h=24_142&products_id=3595
Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/catalog/images/MTX%20XT10-04.jpg

Dan nog een accu van marktplaats of de sloop ofzo, en een voeding die ik hier ergens heb liggen.

Ben ik dan nog wat vergeten? of zie ik iets over het hoofd?

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor 180 euro kun je ook gewon een subamp kopen zoals bijvoorbeeld een Hypex HS2.0. Met 175W aan 4 Ohm heb je meer dan zat, en het ding is ook nog eens alle instelmogelijkheden die je nodig hebt.

Wat betreft die woofer: Daar heb je niets aan. Zonder meer gegevens kun je daar namelijk bijzonder weing mee. Ik zou je aanraden om eens te kijken naar deze. Daar is al veelvuldig een mooie subwoofer mee gemaakt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Rickz
Ik heb een mooi kast ontwerp speciaal voor de MTX XT12-04 woofer dus meer gegevens heb ik ook niet nodig, en zo wel is het niet zo heel erg moeilijk om er aan te komen. Daarbij heb ik liever een versterker welke wat oververmogen heeft, aangezien die MTX woofer wel wat meer dan 250RMS kan hebben

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

dlm schreef op maandag 03 december 2007 @ 13:52:
Ik heb een mooi kast ontwerp speciaal voor de MTX XT12-04 woofer dus meer gegevens heb ik ook niet nodig
Die "mooie" ontwerpen die op de verpakking staan zijn meestal de meest foute afstemmingen, en bovendien specifiek bedoelt voor in de auto, en zeker niet voor thuis.
en zo wel is het niet zo heel erg moeilijk om er aan te komen. Daarbij heb ik liever een versterker welke wat oververmogen heeft, aangezien die MTX woofer wel wat meer dan 250RMS kan hebben
Met 175W heb je echt wel meer dan genoeg vermogen. In het laag het je sowiso niet zoveel nodig, je woofer sloop je al met veel minder. Wil je meer, neem dan een DS4.0. Aangezien je toch een accu en een voeding zal moeten kopen valt dat dan nog wel binnen het budget.

Maar geef liever wat meer geld uit aan een mooie woofer, daar heb je later veel meer plezier van dan een amp van 400 euro met een 50 euro woofertje.

• Rickz
Ik weet niet of je de site www.showyoursound.nl kent? Daar heeft iemand (die overigens ook bij MTX werkt geloof ik) een kist ontworpen voor deze sub. Dus niet de standaard kist (http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=53833) en daar hebben een paar mensen al een kist gemaakt en zijn er zeer positief over.

En je hebt juist in het laag meer vermogen nodig dan in het mid/hoog. Waarom heb je anders subwoofers die meer dan 500 watt kunnen verdragen en amper "normale" speakers die dit kunnen

En aangezien ik van plan ben om over een tijdje (ergens voor de zomervakantie ofzo) een auto wil kopen en daar dan deze sub in wil leggen. Hoef ik hem dan niet nog te kopen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je het allemaal zo goed weet, waarom kom je dan vragen:?

Wat betreft die doos in dat topic, zoals ik eerder al opmerkte: afstemmingen zijn in huis niet erg bruikbaar, zo ook hier. Je krijgt een enorme bult in je response bij 45 Hz. Die gast zou zich moeten schamen :X 'T zal in ieder geval flink booooomen.

Als we het dan even hebben over belastbaarheid: bovenstaande kist kan bij 25Hz slechts 100 Watt slikken. Met meer komt de woofer al snel tegen de poolplaat en is het einde verhaal.

Waarom dan 500W willen hebben ? Dat is verreweg de meeste gevallen enkel haalbaar voor frequenties boven de 100Hz, en op de tweede plaats omdat het stoer staat...

De enige zinvolle doos die ik kan bedenken is gewoon een flinke gesloten kist van zo'n 125 liter. Dat geeft een zeer nette afvallende response, lage groupdelay en meer diepgang in het hele lage laag.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 03-12-2007 14:26 ]

• Rickz
Tjah dan laat ik het idee wel vallen, en wacht ik tot ik een auto heb en koop ik het dan wel. En dan laat ik het nu hier thuis voor wat het is.

Wat bedoel je trouwens met boooomen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

dlm schreef op maandag 03 december 2007 @ 14:26:
Je weet wel: Booom, Booom, Booom...

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 14:05

Glewellyn

is er ook weer.

dlm schreef op maandag 03 december 2007 @ 14:26:
Tjah dan laat ik het idee wel vallen, en wacht ik tot ik een auto heb en koop ik het dan wel. En dan laat ik het nu hier thuis voor wat het is.

Je hoeft echt niet het hele idee te laten varen, alleen op dit forum is er een aantal mensen dat veel ervaring heeft op het gebied van het bouwen van speakers en subwoofers. Het zou toch zonde zijn als je eerste project ongelovelijk tegenviel.

Zoals voodooless je al vertelt kan je van deze driver een redelijke sub bouwen als je uitgaat van een kist van 125 liter.

Als je deze thread bekijkt kan je een aardig idee krijgen over het bouwen van een mooie sub. De jouwe zou alleen iets groter worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Glewellyn op 03-12-2007 14:39 ]

*zucht*

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Precies. En als je een andere woofer neemt, kun je natuurlijk een veel kleinere kist maken, die je later gewoon in de auto gaat zetten :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verder is het plan van een auto amp op een accu op een oude pc voeding als lader ehm.. hoe zeg ik dit netjes.. bizar slecht :)

Die amp gaat zomaar 50 ampere trekken. Je zal dus én een dikke (en frisse) accu, én een dikke acculader moeten aanschaffen en aansluiten.

Wise enough to play the fool

• Rickz
Ik denk dat ik het idee wel laat varen, en als ik even gespaard heb een actieve sub koop, met nieuwe receiver enzo erbij.

iig bedankt voor de reply's.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-02 12:38
Bij www.conrad.nl even zoeken op: 301044 - 8A

Is dit niet een veel mooiere oplossing?
Een behuizing moet je toch al bouwen en deze kun je gewoon op 230 Volt aansluiten. Heb zelf een sub gebouwd met de 100 Watt versie en dat klinkt prima.

[ Voor 65% gewijzigd door olof op 04-12-2007 15:13 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Links werken niet zo goed met conrad, geef gewoon het type nummer door.

Verwijderd

teacher schreef op maandag 03 december 2007 @ 19:57:
Verder is het plan van een auto amp op een accu op een oude pc voeding als lader ehm.. hoe zeg ik dit netjes.. bizar slecht :)

Die amp gaat zomaar 50 ampere trekken. Je zal dus én een dikke (en frisse) accu, én een dikke acculader moeten aanschaffen en aansluiten.
Hoi Hoi,

Bestaan er geen speciale converters om autoversterkers op het lichtnet te laten werken? Of moet je echt met een accu gaan werken? Ik heb nl ook nog een sub en amp voor in de auto liggen, en had ook het idee om ze voor thuis te gebruiken...

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-02 14:56
wat ik me altijd afvraag,

het lijkt net of je met auto spul voor veel minder geld veel meer kan krijgen. zoals een 600 watt versterker voor 60, euro ofzo....

waar zit het verschil? is het @ 1ohm ofzo? en de speakers zijn ook zo snel meer:S

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Speeddragon schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 23:19:

het lijkt net of je met auto spul voor veel minder geld veel meer kan krijgen. zoals een 600 watt versterker voor 60, euro ofzo....

waar zit het verschil? is het @ 1ohm ofzo? en de speakers zijn ook zo snel meer:S
om het even bot te zeggen

sjonnies ane anita''s hebben liever boom boom, dan detail in het geluid

en dan ook als je een 100 wat boxspeaker koopt is die dus ook zonder kast .....
alles draaid dus om de eigenschappen van je achterbak :P

Iperf

• teacher

teacher

Dysgaf!

Speeddragon schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 23:19:

Ehm.. dan liegen ze er een berg watts bij. Of denk je dat je autoradio van 4x60 watt (afgezekerd met 10 ampere) echt 240 watt geeft :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 23:13:
[...]

Hoi Hoi,

Bestaan er geen speciale converters om autoversterkers op het lichtnet te laten werken? Of moet je echt met een accu gaan werken? Ik heb nl ook nog een sub en amp voor in de auto liggen, en had ook het idee om ze voor thuis te gebruiken...
Heeft r iemand mss een antwoord op mijn bovenstaande vraag? :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Er zijn zeker convertors, maar die zijn meestal duurder dan de hele amp bij elkaar. loont dus niet.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:05:
[...]

Heeft r iemand mss een antwoord op mijn bovenstaande vraag? :)
Jep, zoiets heet een netvoeding:
http://www.conrad.nl/goto/?product=510186

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-12-2025
het loont inderdaad niet om een car setup in je huis te laten draaien. Een sub zou eventueel nog kunnen op een gewone versterker als je bijvoorbeeld veel dance luistert. Echte super gaat het niet klinken waarschijnlijk maar wel hard. Let wel op dat de impedantie van een car audio vaak een stuk lager is waardoor je versterker aardig hard moet werken.

Ik draaide zelf op 0.7Ohm in m'n auto :o maar dan moet je wel een goeie amp hebben.

Verwijderd

ok, bedankt voor de info!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik heb wel eens een budget autosub(BMaudio) 37 euro op een versterker van 100 euro aangesloten die zn stroom kreeg van een autoaccu van mn stage die ik op zn beurt weer oplade met een gewone autoacculader die ik voor 20 euro ergens gekocht had

maar na een tijdje werd ik het zo spuugzat dat ik telkens een dag zonder geluid zat tijdens opladen dat ik toch maar echte boxen geleend heb van mn pa en echte versterker gekocht(yamaha rx-v459 op 2 B&W DM2's

budget subwoofer ging zeker een stuk lager en liet lekker het hele huis trillen totdat hij ermee ophield dus was zeker even leuk maar die DM2's klinken echt veelle malen beter in het laag!!

btw sub was ingebouwd in een niet berekende groooottte kist :P
Pagina: 1