Asus EAH2600PRO voor ASU X800XT PE

Pagina: 1
Acties:

• Postmen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-04 14:40
Ik heb 2 jaar geleden een ASUS X800 XT PE aangeschaft. Deze is ongeveer 5 maanden geleden defect geraakt (Fan defect waardoor de GPU en MEM te warm werden). Na deze kaart RMA te hebben gestuurd kreeg ik deze 6 weken later netjes terug met een nieuwe fan. Echter, na installeren van deze kaart in de kast had ik nog steeds last van strepen (artifacts) in beeld. Ik heb daarop weer contact gezocht met de leverancier die aangaf dat ik de kaart nogmaals RMA moest sturen. Dit is inmiddels 10 weken geleden gebeurt. Nu kreeg ik gisteren een mail van de leverancier dat ik de Asus EAH2600PRO/HTDP/256M toegezonden krijg.

Ik heb daarover de volgende vragen:
- Mag een leverancier zonder overleg met mij als klant deze actie uitvoeren?
- Is deze kaart gelijkwaardig aan de X800XT PE?
- Indien niet gelijkwaardig, waar zou ik eventueel wel recht op hebben?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik vind dit zeer redelijk, de kaart is veel sneller, heeft DX10 en is veel moderner. De X800 word niet meer gemaakt en is dus niet meer te leveren. De HD2600pro is een veel betere kaart volgens mij.

• Postmen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-04 14:40
Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat deze kaart moderner is en DX10 ondersteund. Echter, sneller is ie volgens een groot aantal reviews niet. (zie bijv. Tomshardware.com) Zelfs de 2600XT is niet altijd sneller.

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-01 21:46
Postmen schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:45:
Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat deze kaart moderner is en DX10 ondersteund. Echter, sneller is ie volgens een groot aantal reviews niet. (zie bijv. Tomshardware.com) Zelfs de 2600XT is niet altijd sneller.
Ik denk dat de oorzaak daarvan is dat de X800 alleen maar sm2.0 ondersteunt en de HD2600 sm4.0. Ik zal even een voorbeeld geven op wat dat eeen effect kan hebben: Om in Oblivion HDR te gebruiken moet je graka sm3.0 ondersteunen, bijgevolg zal het met een kaart zoals de X800 onmogelijk zijn om HDR op te zetten. Dit geeft een sterk vertekend beeld bij een benchmark zoals Oblivion aangezien een HD2600 wel HDR in Oblivion ondersteunt en die HDR geeft een enorme performance-hit.
Met andere woorden: de benchmarks kan je niet echt vergelijken omdat een X800 minder dingen moeten renderen (en minder beeldkwaliteit levert) dan de HD2600 (pro of xt).

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Ik denk idd dat je hiermee wel wat goeds toegestuurd krijgt, misschien kan je nog overleggen om de XT versie te krijgen.... Over het algemeen geldt dat de topkaart van 2 generaties terug vaak gepasseerd wordt door de mid-end van de huidige generatie. Mijn 8600gt is ook een stuk sneller dan een 6800 ultra en volgens mij is de 7600 ook nog wel een waardige tegenstander. Zelfde verhaal ook op een 9800 en een x700 of x1600.
Bovendien krijg je nieuwe technologie (sm3, dx10, udf) die je niet op je x800 had. En je energieverbruik is natuurlijk ook een stukje lager bij een mid-end kaart dan bij een high-end van een paar jaar terug.

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)