Véél bandwidth

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-11 21:06
Hoi,

Ik zit al geruime tijd met een probleem.

Ik run een website (forum, info etc) http://www.vespa-ciao.nl
Veel users, activiteit.

Nu is het probleem dat er erg veel bandwidth door heen gaat, minimaal 500mb op een dag en soms wel een maximaal van 1gb op een dag.

Ik heb een hostingpakket van 750mb (helft in gebruik), en een bandwidth van 20gb per maand

Statustieken van de vorige maand :

Total Hits 1859133
Total Visits 13243
Total KBytes 10068632
KBytes per Day 335621 504825 (min en max)

Als ik bij mijn statistics kijk zie ik geen grote plaatjes of dergelijke dingen die het meest word geladen.

bovenaan staat bijv :
1 123274 6.63% 1881242 18.68% /forums.php
En de rest is bijv de header van de site, en een smilytje

Ik heb een hosting van e-dentify, en betaal 2 euro in de maand.

Nu mijn vragen :

-Is het normaal dat ik 20gb per maand gebruik ? soms zit hij erover heen, soms net niet.
-Waar komt dit gebruik vandaan ?
-Wat raden jullie mij aan ?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Als ik dat goed lees heb je vorige maand minimaal 300 en max 500 MB verbruikt op één dag, valt toch best wel mee? Het aantal hits past daar wel ongeveer bij, dit zou ongeveer 7KB per geserveerde pagina betekenen, wat niet heel gek is.

Met veel users en veel activiteit lijkt me dat niet negatief? Kwestie van je hosting uitbreiden :).

Oh, berekening:
1859133 / 30 = hits per dag
bij gemiddeld 450 MB per dag (beetje naar boven afgerond)

450 / (1859133 / 30) = 7 KB.

Edit: of dit nou veel bandwidth is... daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Tweakers.net doet dat aantal pageviews in een dag of zo.

[ Voor 31% gewijzigd door Garyu op 03-12-2007 12:03 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Herr Flicker
Klopt, gemiddeld zit dit op zo'n 400-500 mb per dag.
Soms wel uitschieters van 1gb bijv, zoals ik nu al heb ( in deze hele morgen is er al 800mb verbruikt) dan dan moet s'middags en sávonds nog komen.

Ik heb wat zitten orienteren en 20gb is best wat voor een maand, maar ik moet denk ik toch op een 50gb zitten.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Als je gewoon netjes naar je verbruik hebt gekeken en tot de conclusie bent gekomen dat je geen rare plaatjes van 10 MB hebt staan kan 20 GB per maand prima met jouw hoeveelheid views. Een KB of 7 zoals Garyu aangeeft is gewoon niet veel.

Dus kiezen, of je pakket uitbreiden of users afstoten :P

• Herr Flicker
Word upgraden dan, reseller pakket van 1gb webspace en 50gb dataverkeer.

12 euro de maand, lijkt me niet verkeerd ?
dat maar doen, was er al bang voor (ook goed nieuws natuurlijk)

bedankt voor de reacties!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Welke forum software gebruik je? Als je redelijke aantallen bezoekers krijgt, kan het wellicht interessant zijn om je selectie van forum software eens opnieuw onder de loep te nemen.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Toch kan de gemiddelde pagina ook een behoorlijk stuk kleiner gemaakt worden door opmaak iets meer via css te doen en iets minder via tables. :)

{signature}

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-12 13:38

dotcode

///\00/\\

Volgens mij gebruik je overal gif plaatjes, je zou heel veel bandbrete kunnen besparen door daar jpg of png van te maken.

Ik tel op elke pagina iets van 150k aan plaatjes...

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Voutloos schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:37:
Toch kan de gemiddelde pagina ook een behoorlijk stuk kleiner gemaakt worden door opmaak iets meer via css te doen en iets minder via tables. :)
Ook caching niet verbieden helpt natuurlijk enigzins. Expire-date netjes in de toekomst (niet in het verleden zetten), no-cache niet gebruiken. Niet dat elke browser zich aan zulke dingen netjes houdt, maar je kan aardig wat dataverkeer sparen natuurlijk als niet alles telkens als nieuw wordt geserveerd terwijl het toch al lokaal bij je regelmatig-terugkerende bezoekers ligt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:25
Check ook even of je forumsoftware gzip compression ondersteunt; Dit scheelt ook erg veel is mijn ervaring.

• Rex
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-07 14:11

Rex

Wolven zijn mooie dieren

De eerste vraag is moeilijk te beantwoorden. Misschien lijkt het nu erg veel bandbreedte, maar mijn website verbruikt meer dan 100 GB per dag en dat is ook alleen maar *.PHP en image-bestanden.

Je vraagt waar het verbruik vandaan komt, tsja, eigenlijk weet je het antwoord al op je vraag: Je eigen gebruikers!

Een upgrade zou ik zeker aanraden en als je minder bandbreedte wilt verbruiken, dan lijkt het me slim op bots (bijv. die van google) (deels) te blokkeren en om plaatjes te verkleinen.
EDIT: Maar wil je wel minder bandbreedte verbruiken? Ik niet! Ik ben juist blij als het groeit: Meer verbruikte bandbreedte = Meer bezoekers.

[ Voor 13% gewijzigd door Rex op 03-12-2007 18:20 ]

Rex

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ReFleXWolf schreef op maandag 03 december 2007 @ 18:17:
De eerste vraag is moeilijk te beantwoorden. Misschien lijkt het nu erg veel bandbreedte, maar mijn website verbruikt meer dan 100 GB per dag en dat is ook alleen maar *.PHP en image-bestanden.

Je vraagt waar het verbruik vandaan komt, tsja, eigenlijk weet je het antwoord al op je vraag: Je eigen gebruikers!

Een upgrade zou ik zeker aanraden en als je minder bandbreedte wilt verbruiken, dan lijkt het me slim op bots (bijv. die van google) (deels) te blokkeren en om plaatjes te verkleinen.
EDIT: Maar wil je wel minder bandbreedte verbruiken? Ik niet! Ik ben juist blij als het groeit: Meer verbruikte bandbreedte = Meer bezoekers.
Tja, maar plaatjes verkleiner sux ook.

Is het geen optie om nog een keer dat hostingspakket af te sluiten? Dan host je daar het forum op en heb je 2x 20GB. Wellicht is dit wel genoeg?

Goedkoop bellen via VoIP

• Rex
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-07 14:11

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Plaatjes verkleinen zuigt zeker, maar je moet een afweging maken. Ik zeg niet dat je alle plaatjes moet verkleinen, maar misschien is het mogelijk om van de header.gif (70 KB) 20KB weg te halen, dat scheelt dan toch weer 20 KB per hit.
En dan heb je nog al die tutorials. Misschien kun je de plaatjes daarvan hosten bij je ISP?

[ Voor 16% gewijzigd door Rex op 03-12-2007 19:04 ]

Rex

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou zeer sterk overwegen om je pagina's door een aantal strip functies te gooien, dat scheelt veel bandbreedte zonder dat de website ook maar iets anders eruit ziet (alleen de source).
Dat kan relatief eenvoudig in elk script ingebouwd worden.

Gzip heb je al aanstaan zie ik.

Ook is het slim om plaatjes als je header naar png te gooien (wel kleiner, geen verlies)

• Herr Flicker
Bedankt voor de reacties,
De paginas laat ik zo.

Ik ga upgraden naar een reseller pakket (ipv 20gb per maand, 50gb per maand)

dat moet eerst weer genoeg zijn.

Natuurlijk ben ik blij dat het steeds drukker word, maar ik dacht misschien aan bijv spammers of dat soort ongein.

ps. de google bots heb ik al geblokt (via hun eigen site met tuturial)
Pagina: 1