Toon posts:

[Virtual Server 2005] Koppeling met Fysiek netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de volgende situatie:

Wij hebben een netwerk onderverdeeld in een aantal VLAN's met o.a. de ranges 10.15.1.0 en 10.15.2.0.
Nu heb ik Virtual server 2005 geinstalleerd op een pc in range 10.15.2.0. Ik heb de netwerkkaart van de pc gebruikt voor de Virtuele pc.

De fysieke pc heeft ip-adres 10.15.2.202 / 24 en gw 10.15.2.1
De virtuele pc heeft ip-adres 10.15.2.254 / 24 en gw 10.15.2.1

Nu kan ik vanaf de virtuele pc wel de fysieke pc pingen, maar als ik een ander ip-adres probeer te pingen in de 10.15.2.0 range, dan krijg ik geen response. Laat staan dat ik het 10.15.1.0 netwerk kan bereiken.

Kan iemand mij aangeven wat ik vergeten ben te configureren?

Verwijderd

Zowel je virtuele als je fysieke nick hangen in hetzelfde subnet. Doordat, vanaf je virtuele nic, er een route is naar 10.15.2.0/24 via je virtuele nick, kun je alleen je fysieke nick bereiken (die een hostroute heeft met een hogere preference).

Als je je fysieke nic + je virtuele nick zou bridgen zou het wel moeten werken though :P

Verwijderd

Topicstarter
En als ik een tweede nic in de fysieke pc plaats met een ipadres uit de range 192.168.1.0 en vervolgens de virtuele pc koppel aan die NIC met ook een IP adres uit die range. Heb ik dan hetzelfde probleem?

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
-

[ Voor 98% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
op de switch is wel een trunk port gedefinieerd, maar niet de poort waar de fysieke pc aan hangt.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:22:
Nu heb ik Virtual server 2005 geinstalleerd op een pc in range 10.15.2.0. Ik heb de netwerkkaart van de pc gebruikt voor de Virtuele pc.
Welk Host OS?
Welk Guest OS?
Hoeveel netwerkkaarten? Hoe zijn die exact geconfigureerd?
deadlock2k schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:40:
Moet je dan niet vergeten om van je switchpoort een trunk te maken en VLAN-ID's in te stellen op de virtuele netwerkkaarten? Dat moet bij ESX Server wel namelijk.
Als die PC gewoon aan een normale, vlan-tagged switchpoort hangt, dan hebben vlans en trunks hier verder niet veel mee te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels voor elkaar. Ik denk dat ik een tikfout gemaakt heb, want ik heb nu de virtuele pc een IP adres gegeven uit dezelfde range als de fysieke pc en nu kan ik wel alles en iedereen (ook op andere subnets) bereiken.
Pagina: 1