Toon posts:

Videokaarten voor een oudeman met een oude bak.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
L.S. Heren van dit Forum.
Ik ben in het bezit van een oude computer, een 433Mhz Celeron op een ASUS MEL-C Moederbord en 256MB aan geheugen.
Ik draai (althans worstel elke dag met WindowsME) en zoek nu een videokaart voor deze machine. Helaas heb ik van mijn voodoo3 3000AGP maar 1,5 uur plezier gehad voordat hij zich ging voegen bij zijn voorgangers (stuk dus). Nu zoek ik een ander kaart die goed bij deze configuratie zou passen. Want ik heb gehoord dat bepaalde kaarten overkill zijn voor een celeron. Ik speel wel spelen, en gebruik ook een webcam, verder grafisch 2d werk.

Wie o Wie zou mij nu eens een goed advies kunnen geven. :?

b.v.d

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 07:14

klaaz

it's me!

Een Geforce MX is een heel aardige basis tegenwoordig al doet ie het op 2d gebied slechter dan een Matrox G450. Maar zoals je al had kunnen raden heeft de laatste wat meer problemen met 3d qua snelheid.

Beide typen kun je overigens krijgen in een uitvoering waarmee je twee monitoren tegelijk kunt gebruiken. Dit kan echter ook door een tweede (goedkope) PCI videokaart in je PC te steken.

Wil je er gewoon lekker tussen in gaan zitten dan pak je een ATI radeon based kaart, die heeft beide disciplines redelijk tot goed onder de knie (maar kent volgens mij geen twinview/dualhead optie)

Verwijderd

wat een onzin klaaz , de geforce 2 mx is sneller dan die matrox !!! zowel in 3d als in 2d en dat de matrox SCHERPER beeld geeft blijft een feit (8>

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 februari 2001 00:57 schreef Klaaz het volgende:
Een Geforce MX is een heel aardige basis tegenwoordig al doet ie het op 2d gebied slechter dan een Matrox G450. Maar zoals je al had kunnen raden heeft de laatste wat meer problemen met 3d qua snelheid.

Beide typen kun je overigens krijgen in een uitvoering waarmee je twee monitoren tegelijk kunt gebruiken. Dit kan echter ook door een tweede (goedkope) PCI videokaart in je PC te steken.

Wil je er gewoon lekker tussen in gaan zitten dan pak je een ATI radeon based kaart, die heeft beide disciplines redelijk tot goed onder de knie (maar kent volgens mij geen twinview/dualhead optie)
Daar komt een naam te voorschijn waar ik vroeger 2 kaarten van gehad heb. Een ATI Mach64 en nog zoiets. Die oude ATI draait al sinds 1992 in een 386 en doet het nog steeds goed. Maar ik ga eens even neuzen naar de prijzen, want ook dat speelt een rol natuurlijk. In ieder geval hartelijk bedankt voor je snelle reactie.

Groeten Ruud

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:01
Die Mel-C (klinkt als een spice girl :) ) geeft toch geen AGP slot, maar alleen een onboard videochip :?
Dan ben je aangewezen op een PCI kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 februari 2001 08:37 schreef biobak het volgende:
Die Mel-C (klinkt als een spice girl :) ) geeft toch geen AGP slot, maar alleen een onboard videochip :?
Dan ben je aangewezen op een PCI kaart.
Goedenmorgen.

Je bent iets verkeerd voorgelicht. De ASUS MEL-C heeft wel degelijk AGP maar dan 2X. Het is eigenlijk een socket370 board voor de celeron processor uit eind 1999. En daat zat standaard een S3 Trio3D/2X 4Mb kaart in. Maar die wilde ik vervangen. Dat heb ik gedaan door de voodoo3 3000AGP afgelopen zaterdag. Maar helaas zei deze na 1,5 uur dag met zijn handje. Nu zoek ik dus een ander kaart maar twijfel over een Asus v7100 G-force 2MX 32Mb, of iets anders een ATI.

Groeten

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ga je wel eerst je geld terug halen voor je V3-3000, want ook al laat je de kaart een paar weken ongebruikt op de plank liggen, na 1 1/2 uur mag hij echt niet stuk gaan !

( http://forum.computertotaal.nl/forum/Forum5/HTML/001695.html ) ;)

Is er niet iemand anders die anders even voor je kan gaan ruilen :? zonde van je geld.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 februari 2001 01:10 schreef Darkman het volgende:
wat een onzin klaaz , de geforce 2 mx is sneller dan die matrox !!! zowel in 3d als in 2d en dat de matrox SCHERPER beeld geeft blijft een feit (8>
Goedenmorgen.

Dat lees ik nu wel vaker dat de ene scherper is dan de andere, en sneller, etc etc.

Ik draai maximaal 1024X768 32Bits, (anders zie ik het helemaal niet meer) HiHi verder werk ik hoogstens met PSP6.01 is goed genoeg voor wat ik doe! en wil wel eens mijn 20CD-ROMS met spelen afwerken. Ik heb nog Forsaken, Unreal I, Quake I en II, Heksen II, MDK I en nog een bende van die dingen. Zelfs Duke Nukem Atomic edition heb ik nog nooit gespeeld. Ik kan geen online spellen spelen, omdat de kabel hier een doorvoer heeft van 900bytes/sec tot een waanzinnige snelheid van 5,39 Kbps als alles meezit. Dus al die verschrikkelijke fps en etc etc zegt me eigenlijk niet zo veel.

Dit was even een uibreiding op het eerste bericht, is wat makkelijker de definieren de wensen die ik heb.

H.G.
Ruud

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 februari 2001 09:09 schreef hjs het volgende:
Ga je wel eerst je geld terug halen voor je V3-3000, want ook al laat je de kaart een paar weken ongebruikt op de plank liggen, na 1 1/2 uur mag hij echt niet stuk gaan !

( http://forum.computertotaal.nl/forum/Forum5/HTML/001695.html ) ;)

Is er niet iemand anders die anders even voor je kan gaan ruilen :? zonde van je geld.
L.s. Dat heb ik al op computertotaal uigelegd.
Als er iets niet werkt of zo snel kapot gaat, heb ik er zo de schurft in dat ik het desbetreffende apparaat gelijk in de doos met afgewerkte spullen mik, en het dan tot atomen laat vergaan. Dat is een rare eigenschap van me, en kost soms veel geld. Maar ik ram er altijd wel even een stevige E-Mail in naar de fabrikant, winkel en diversen klachten forums op internet. Meestal krijg ik altijd berichten terug van de fabrikanten of winkels, zelfs met excuses voor het ongemak. Het is zelfs twee keer voorgekomen dat ik nieuwe dingen kreeg ZONDER de oude terug te sturen. Wat dan uiteraard weer een zeer positieve reactie van mij had zowel op internet als de desbetreffende fabrikanten of winkels. (ben wel een erg goede klant van MYcom) misschien is dat het wel. HiHiHi

• hjs
  • Niet online

hjs

misschien is dit wat: http://www.eynstein.nl/a/575.html (tnt2-ultra)
wil je toch een MX: http://www.eynstein.nl/a/154.html (hercules)
(Met deze zaak heb ik persoonlijk erg goede ervaringen, en als er wat is reageren ze erg snel op e-mail (en dat hoef je van Mycom niet te verwachten)

of toch de Radeon SDRam hier vandaag: http://www.comptechworld.nl voor 339,- (hij staat wel iets goedkoper in de pricewatch bij beat-it.nl maar die antwoorden niet altijd even snel (of het moet door de verbouwing komen van afgelopen week, info uit de RadeonTopic omdat daar toevallig een aantal mensen een Radeon besteld hadden) ;)

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 07:14

klaaz

it's me!

Op woensdag 14 februari 2001 01:10 schreef Darkman het volgende:
Dat Matrox op 2d gebied beter is moest je ook op die manier lezen. Dat komt er niet geheel duidelijk uit, dat geef ik toe. Maar om nou direct over "onzin" te gaan reppen ... :(

• hjs
  • Niet online

hjs

mocht je deze draad niet meer bezoeken (op c!t dan), slashhead heeft de opslossing waarom je Voodoo het niet trekt.
ASUS MEL-C Mainboard is a new LX mainboard based on the ATX Form Factor. Featuring Intel 440LX AGPset, which has a Front Side Bus (FSB) of 66MHz bus. The MEL-C supports the latest Intel Socket 370 CeleronTM 300MHz and above processors. It has a built-in L2 cache with an optional onboard ESS Solo-1 32-bit PCI Audio.
¡@

Chipset Feature
Intel 440LX, being the first AGP enabled chipset for the Pentium®II CPU. Utilizing the Intel PIIX4 I/O controller to support the new Ultra/DMA Hard disk technology for faster and safer disk accesses.

Supports Intel Socket 370 CeleronTM Processors 3x 168-Pin DIMM support for SDRAM
Voltage Monitoring and System Resources Alert Built-in Soft Power Off and Thermal Sensor
Supports AGP 1X/2X ACPI Support for Power Management

Dit is dus een LX bord !!!!!!!!!!!!!
En vergeet het dan maar dat een V3 het doet.
http://forum.computertotaal.nl/forum/Forum5/HTML/001697.html

dus je kaart is zeker niet dood, maar je moederbord kan het gewoon niet aan.

Verwijderd

Neem een ATI Radeon 32MB SDR. Lekker snel en goede 2D kwaliteit

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
waarom zou een v3 niet werken op een lx-moederbord, dit heb ik nog nooit gehoord.

• hjs
  • Niet online

hjs

ik zeg niks, ik quote alleen maar.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 14 februari 2001 13:12 schreef nadd het volgende:
waarom zou een v3 niet werken op een lx-moederbord, dit heb ik nog nooit gehoord.
Ik hen helaas te weinig verstand van videokaarten, maar ik heb mycom even opgebeld en hetzelfde vertelt wat ik hier gezegd heb.

De reactie was het volgende: Mijnheer dat is wel correct hoor, want helaas is (AGP niet alleen een slot benaming, maar ook een afgesproken norm van 3,3 volt), dat is zo afgesproken door de fabrikanten in het verleden. Maar het probleem is dat deze norm eigenlijk niet meer voldoet volgens de heden daagse techniek. En de meeste fabrikanten smokkelen er dan ook mee. En toevallig kan uw Moederbord de ASUS MEL-C dit niet meer trekken. En doordat de stroom die uw kaart trekt net iets te veel is gaat de spanning omlaag en word de videokaart onstabiel en ontstaan zo de problemen. Maar ik dacht niet dat uw videokaart stuk is, want dan zou u helemaal geen beeld meer krijgen, zelfs niet in een DOS scherm, al is het maar voor eventjes.

Daar kan ik het wel een beetje mee vinden, want ik heb zelf 6 jaar in de elektrotechniek gewerkt.

En daar zit ik dan.
Helaas pindakaas.:(

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Ik kan me niet voorstellen, dat een V3 teveel stroom trekt voor een LX AGP poort. Dan kan je met een GF2 Mx ook in de problemen komen of zelfs met een TNT2... V3 staan eigenlijk wel te boek als hitteijzers, maar ook zeer probleemloos.
Het feit, dat ie het toch anderhalf uur gedaan heeft, doet ook aan een andere oorzaak denken.

Verwijderd

Topicstarter
L.S.

Een ander oorzaak, weet je wat nu zo vreemd is ik heb sinds zondag een oude Hercules kaart erin van 1998. Dat is een Terminator Beast, en die deed een minuut of tien gelden ook opeens een beetje vreemd 21:47 was dat.
Toen ik hier de site op kwam zag ik opeens bovenin over het hele scherm een soort kleurenruis ( denk dat ik het zo wel goed vertel), Dat was een balk in windows van zo'n 3cm breed. En dat duurde maar een seconde of twee toen was het beeld weer normaal. En het lijkt mij dat die kaart toch niet teveel trekt, want die is 2 jaar ouder dan het moederbord. 1 van de eerste AGP kaarten dacht ik.

Maar er blijken ook nog meer problemen te zijn met geheugen modulen die ik wil upgraden. Dus heb ik maar het besluit genomen om een ander moederbord aan te schaffen, met 256MB PC133 geheugen waar ik zo lang mijn oude processor in kan steken plus de ander spullen.
Dat word een ASUS CUSL2, en dan hoop ik dat ik weer eens wat kan draaien, want ik zite nu eigenlijk al maanden te klooien, terwijl de comp 1 jaar en 1 maand oud is vrijdag.

Dus heren allemaal bedankt voor jullie adviezen. :)
Computerse met plezier, want ik doe het al een tijdje niet meer. :+
Pagina: 1