Koppeling DVD speler/receiver - wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Mijn moeder heeft de volgende zaken (alweer best oud, maar werkt prima):

- Philips DVD711 DVD speler
- Philips FR740 surround receiver
- Een setje Philips speakers (5.1)

Ik wilde ze afgelopen weekend aansluiten (ze is verhuisd) maar liep vast. Ik had namelijk het plan opgevat om de DVD speler met een digitale coaxkabel aan te sluiten op de receiver; die heeft echter helemaal geen aansluiting daarvoor, maar alleen maar analoge ingangen! De DVD speler heeft op zijn beurt eigenlijk alleen maar digitale uitgangen, met uitzondering van een analoge stereo output.

Hoe krijg ik dit handeltje nu aangesloten? De enige optie die ik zie is aansluiten op de analoge stereouitgang van de DVD speler (dus gewoon twee van die tulpstekkertjes), maar dat lijkt me niet bepaald de manier om surround geluid te krijgen :?

Dus zit ik te denken aan een nieuwe receiver. Probleem daarbij is dat receivers redelijk prijzig zijn (goedkoopste die ik heb gevonden was ~150 euro) en bovendien erg groot (als het even kan moet het namelijk in een tv-meubel worden geplaatst). Bij van die alles-in-één setjes van Sony, Philips et al. zie je vaak mooie platte receivers (en bovendien kosten die setjes ongeveer evenveel als één losse receiver :p) maar los lijken die nauwelijks verkrijgbaar te zijn?

Dus... heeft iemand enig idee of er ergens goedkope receivers te koop zijn met een digitale input? Of moet ik de boel maar gewoon via de analoge stereo-outputs aansluiten? Dat is natuurlijk verreweg de goedkoopste optie, maar ik heb niet het idee dat je daar fatsoenlijk surround geluid mee krijgt ;) Of zit ik ernaast?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Het allergoedkoopste is een DVD speler met analoge 5.1 output. Die kosten een paar tientjes en dan ben je klaar. Een nieuwe receiver is voor onder de 200 euro vrijwel niet te krijgen. Anyway, je kunt zelf zoeken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• NNF
Een DVD speler met analoge surround output is dan misschien wel een goed idee ja! Heb je enig idee waar ik zoiets kan vinden? Ik zit al een paar uur te zoeken maar alle DVD spelers die ik vind hebben alleen analoog stereo en verder alles digitaal. :(

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

NNF schreef op maandag 03 december 2007 @ 13:46:
Een DVD speler met analoge output is dan misschien wel een goed idee ja! Heb je enig idee waar ik zoiets kan vinden? Ik zit al een paar uur te zoeken maar alle DVD spelers die ik vind hebben alleen analoog stereo en verder alles digitaal. :(
Ik zou gewoon even een winkel als BCC of mediamarkt inlopen en daar even een DVD speler uitkiezen. Kan je mooi de achterkant even bekijken of de speler wel beschikt over analoge uitgangen (meer dan alleen stereo)

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik snap het niet helemaal, je begint je post met: "Mijn moeder heeft de volgende zaken (alweer best oud, maar werkt prima)"

Als het prima werkt en je moeder tevreden was/is, waarom zou je het dan veranderen? Als ze al die tijd geen 5.1 behoefte gehad heeft, heeft ze die nu toch ook niet? Lekker laten zoals het was zou ik zeggen......

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
kaajee schreef op maandag 03 december 2007 @ 14:20:
Als het prima werkt en je moeder tevreden was/is, waarom zou je het dan veranderen? Als ze al die tijd geen 5.1 behoefte gehad heeft, heeft ze die nu toch ook niet? Lekker laten zoals het was zou ik zeggen......
Eensch!
Wellicht heeft je moeder altijd virtual surround geluisterd. Dus stereo lussen naar de receiver en de receiver verdeeld het geluid naar alle speakers al naar gelang de setting van de receiver. Je moeder heeft dus de schijn van surround, maar het is niet echt surround. Maar goed genoeg voor de onwetenden! Als je niet weet wat je mist dan mis je het niet en laat je het gewoon zo. Is gratis ook nog!

• NNF
Hehe :p Ja, ik probeer natuurlijk ook in feite een probleem op te lossen dat er niet is, daar hebben jullie gelijk in. Het leek me alleen wel zo netjes om als je een 5.1 setje hebt, dat dan ook aan te sluiten zodat er écht sprake is van surround geluid en niet stereo upmixen. Maar goed, ik kijk nog wel, als ik echt ergens voor een paar tientjes een DVD speler kan vinden met analoge surround output dan doe ik dat wel, anders dan voldoet wat er nu staat misschien ook wel ja. In ieder geval bedankt voor het meedenken :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

NNF schreef op maandag 03 december 2007 @ 13:46:
Ik zit al een paar uur te zoeken maar alle DVD spelers die ik vind hebben alleen analoog stereo en verder alles digitaal. :(
Wat dacht je van http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk/dvd-home.htm ... Effe DD decoder aanvinken, en dan vind je meer dan 80 resultaten, en vanaf 34 euro is de goedkoopste van jou.

Beetje beter zoeken dus!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.