Asus Pundit-R, speedfan & chassis fan

Pagina: 1
Acties:
  • 568 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
OP zoek naar andere gebruikers met een Asus Pundit-R......

Onlangs mijn al weer wat oudere Pundit-R, die dienst doet als PVR, in een ander tv meubel geplaatst. Wel wat temperatuur issues nu, zie evt. dit topic.
Ik had altijd maar 1 fan (alleen CPU) (en de PSU fan vanzelfsprekend), nu wilde ik een 2e fan gaan monteren ergens in de kast.
Het moederbrod van de Punti-R, P4R8L, voorziet (naast de CPU_fan header) in een pin header voor een chassis fan (CHA_FAN1). Logische keus om daar de nwe. case/kast/chassis fan op te monteren.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/punditchassis.jpg

Echter, in speedfan krijg ik deze niet apart aangestuurd. Hij gaat tegelijk met de chassis fan wat het regelen van de snelheid betreft. Jammer, aangezien deze beide fans een andere aansturing behoeven mi. Het zijn ook compleet andere fans en ik wil ze graag onafhankelijk van elkaar kunnen controleren. Verschillende versie van Speedfan geprobeerd en lopen pielen met/in de advanced settings van Speedfan, maar ik krijg het niet voor elkaar. De readings van Speedfan lijken wel goed te zijn; ik krijg verschillende RPM waardes voor de 2 fans te zien.

Heeft iemand anders dezelfde ervaring? Kunnen ze gewoonweg niet onafhankelijk van elkaar geregeld worden? Of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Niemand hier met (nog) een draaiende Pundit-R die dit even kan of wil checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Je moet in het BIOS de optie om het moederbord de snelheid te laten regelen uitzetten. Had hier laatst ook last van, uitgezet in het BIOS en nu draait SpeedFan hier netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Bitage schreef op donderdag 06 december 2007 @ 09:44:
Je moet in het BIOS de optie om het moederbord de snelheid te laten regelen uitzetten. Had hier laatst ook last van, uitgezet in het BIOS en nu draait SpeedFan hier netjes.
Ja, die heb ik uit. Zou het aan de BIOS versie kunnen liggen? Ik draai de laatste: 1005

Maar even voor de duidelijkheid: jij kan beide fans(headers) apart van elkaar regelen? Het is bij jouw niet zo dat wanneer je 1 'fan' in Speedfan naar 100% zet, ze allebei; dus zowel chassis als cpu 100% gaan draaien? Kijk op zich kan ik dus beide fans 'regelen' alleen niet apart van elkaar, alleen maar allebei tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ik heb maar eens de allerlaatste (beta) BIOS: 1006.004 er op gezet; geen verschil.

Ook alles stond idd zoals gezegd al uit in de BIOS, dus alle temps en rpm's op ignore en Smart QFAN Function: disabled.

Nog steeds gaat mij chassis fan tegelijk met de CPU fan als ik in Speedfan maar 1 fan omhoog/omlaag aanstuur.......