Dank je Seth4Chaos.
Ik realiseer me wel dat ik misschien een wat boute uitspraak doe met dat fluffen. Maar daarmee leg ik denk ik wel de vinger op de zere plaats. En ik deel mijn gedachten over Ubuntu in een proffesionele omgeving met de TS, waar hij uitdrukkelijk om vroeg.
Misschien moet ik even een voorbeeldje geven uit mijn ervaring:
Ik heb enkele weken Gutsy server op mijn server geinstalleerd en onderandere de package INN (news server). Dit werkte direct na installatie perfect, echter na 1x opnieuw opstarten (wat ik pas 2 weken later deed want hey, het is een server) startte INN niet meer op. Na veel gezoek blijkt het een fout te zijn in het startup script. De Debian developer had er wat mee zitten klooien zonder eerst goed te testen (dat is dan ook waar de unstable branch voor dient!). De fork van Gutsy is hier ergens na gekomen en heeft vrolijk het brakke pakket meegenomen.
Ik betoog niet dat het systeem met meerdere takken nu zo goed is (vind ik eigenlijk wel maar dat terzijde), ik betoog vooral dat Ubuntu zijn paketten neemt uit de speeltuin van Debian, paketten die nog niet goed getest zijn. Daardoor gaat er wel eens wat fout, en in een productie omgeving is dat (lees: vind ik) niet acceptabel.
Waarschuwing: meer boute uitspraken volgen!
LTS, Long Term Support. Dat is heel mooi, langere support dan de overige versies. Het betekend niet dat deze beter is. Het betekent mijns inziens dat ze langer doorgaan met patchen en het speelgoed van de Debian ontwikkelaars opruimen.
Overigens: Ubuntu rocks. ben er erg enthousiast over maar ben ook voorstander voor "the right tools for the right job".
Het voordeel is dat paketten pas in een stabielere tak komen als ze zich bewezen hebben. In de praktijk betekend dat wanneer er een tijd geen kritieke bugs zijn gevonden het pakket door mag. Pakketten in de stable branch zijn dus echt goed grondig getest door een groot publiek, het geeft dus veel meer zekerheid.
Je heb wel gelijk dat de stable branch daardoor wel erg achterloopt op de meest recente ontwikkelingen. Hoewel dat jammer is is het de vraag hie erg dat is voor de gemiddelde web/database/whatever server. Daarnaast kun je natuurlijk altijd testing draaien. In de praktijk heel stabiel en theoretisch stabieler dan Ubuntu. Voor desktop gebruikers zou ik zeker testing aanraden boven stable.
Helaas kon ik zo even geen uitgebreide bron vinden om mijn verhaal te ondersteunen, heel beknopt kun je iets vinden op
http://www.debian.org/releases/.
[
Voor 22% gewijzigd door
microsofty710 op 05-12-2007 15:14
. Reden: Ook blaadaaps nog even netjes te woord staan ]