Boxen: Zelfbouw 2.1, of nieuw kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 672 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
Dag mensen,

Ik ben op zoek naar goede kwaliteit boxen voor op mijn kamer. Ik zal regelmatig een filmpje kijken, muziek luisteren (van klassiek tot harde dance), en af en toe wat gamen.

Ik heb ongeveer een budget van €250,- -- €300,-. Ik vroeg me af of ik het beste zelf kon bouwen (2x 2-weg boxen met Visaton oid speakers in een MDF behuizing, en een zelfbouw subwoofer, ook van MDF en waarschijnlijk Visaton of een ander goed merk speakers), of dat ik beter kant en klare boxen kan kopen (KEF Cresta, of iQ1 of iets dergelijks) en daar zelf een subwoofer bij maken.

Ook qua versterker vraag ik me af wat ik het beste kon doen. Het output-vermogen wat ik nodig heb van de versterker zal niet gauw boven de 10 Watt komen, maar er moet wel "goed" (gebalanceerd) geluid uit komen. Is het hier het beste om nieuw of 2e hands een "echte" versterker te kopen (budget voor versterker €70--100,-) of zelf bouwen volgens een schakeling als te zien is op http://www.circuitsonline.net/circuits/view/11
Ik ga voorlopig uit van mijn computer en evt een CD-speler als input, en "maar" 3 boxen (1x sub, 2x boxen).

Ik weet dat de keuze van boxen heel persoonlijk is, en ik zal binnenkort ook bij een aantal winkels langsgaan om te luisteren naar boxen uit verschillende prijsklassen, maar zelfbouw kan ik natuurlijk niet beluisteren voordat ik het zelf gebouwd heb :)

Bij voorbaat dank,
Eddy

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Hi Eddy :) Even wat vooraf: groeten is niet nodig op het forum, dat doen we namelijk al de hele dag.

Dan even in omgekeerde volgorde:

- Zelfbouw kits beluisteren kan natuurlijk soms wel in de paar zelfbouwwinkels die er in Nederland zijn. Speaker & Co, Speakerland en Remo zijn drie voorbeelden.
- Wat betreft versterker zou ik dat ontwerpje nooit gaan maken, een bevredigend resultaat zat dat niet geven. Als je zelf wil gaan bouwen, kijk dan eens naar een Gainclone. Die zijn nog simpeler, en zeer goedkoop te maken. De voeding is echter altijd het duurste gedeelte. Bovendien heb je dan nog een keuze schakelaar, volume regelaar en kast nodig. Om wat moois te krijgen en onder de 100 euro te blijven wordt lastig denk ik, maar niet onmogelijk
- Voor 300 euro kun je leuke speakers maken, maar ik denk dan wel aan 2.0, dus zonder subwoofer. Een mooie sub is niet goedkoop en je hebt weer een losse versterker nodig, kost dus weer extra geld, zo blijft er voor de rest niet veel over.
- Wat dacht je van deze: deze, of deze, deze, en check ook eens deze website en zeker ook deze!

Succes!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
voodooless schreef op maandag 03 december 2007 @ 10:12:
- Zelfbouw kits beluisteren kan natuurlijk soms wel in de paar zelfbouwwinkels die er in Nederland zijn. Speaker & Co, Speakerland en Remo zijn drie voorbeelden.
Bij zelfbouw dacht ik aan échte zelfbouw: zelf speakers uitzoeken aan de hand van de frequentiekarakteristieken, en daar dan een scheidingsfilter bij bouwen, en zelf een kast maken (16mm MDF plaat rondom en 20mm MDF vóór en achter).
- Wat betreft versterker zou ik dat ontwerpje nooit gaan maken, een bevredigend resultaat zat dat niet geven. Als je zelf wil gaan bouwen, kijk dan eens naar een Gainclone. Die zijn nog simpeler, en zeer goedkoop te maken. De voeding is echter altijd het duurste gedeelte. Bovendien heb je dan nog een keuze schakelaar, volume regelaar en kast nodig. Om wat moois te krijgen en onder de 100 euro te blijven wordt lastig denk ik, maar niet onmogelijk
De kast en transformator is geen probleem, die heb ik al, zelf wat printplaat etsen lukt ook nog wel, dus de kosten zullen gaan zitten in krachttransistoren, eventuele spoelen/kernen en dure IC's. Ik heb het geluk dat mijn vader heel veel goede componenten heeft voor dit soort dingen.
- Voor 300 euro kun je leuke speakers maken, maar ik denk dan wel aan 2.0, dus zonder subwoofer. Een mooie sub is niet goedkoop en je hebt weer een losse versterker nodig, kost dus weer extra geld, zo blijft er voor de rest niet veel over.
Mijn redenatie was dat 2x 2-weg en 1x woofer maar 5 speakers waren, en 2x 3-weg 6 speakers ;). De prijs van de versterker zal niet snel een probleem worden, maar een goede woofer is natuurlijk wel duur.
- Wat dacht je van deze: deze, of deze, deze, en check ook eens deze website en zeker ook deze!
Daar staan inderdaad een aantal heel mooie zelfbouw boxjes in!

Ik denk dat ik voor nu maar voor een 2.0 setje ga met 3-weg boxen, dan is daar later misschien nog een sub bij te zetten, en nog later kunnen ze met z'n tweeën misschien dienen als front speakers in een 5.1/7.1 setje (ik mag ook dromen!)
Ik zal nog eens kijken of de boxen zelfbouw of nieuw kopen worden, de versterker word misschien 2e hands of anders zelfbouw. Als ik de bas te weinig vind kan ik altijd nog een subwoofer erbij maken/kopen.

Bedankt voor je post,
Eddy

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Eddy Dean schreef op maandag 03 december 2007 @ 16:33:
Bij zelfbouw dacht ik aan échte zelfbouw: zelf speakers uitzoeken aan de hand van de frequentiekarakteristieken, en daar dan een scheidingsfilter bij bouwen, en zelf een kast maken (16mm MDF plaat rondom en 20mm MDF vóór en achter).
Dat is zeker fantastisch, maar: kun je frequentiekarakteristieken, impedantie en parameters zelf opnemen, kun je de kast, de units en het filter simuleren? Al die dingen vereisen enige ervaring, tijd, en resources. Heb je die niet, dan zou ik je afraden. Het is waanzinnig leuk om het te leren en te doen, maar als je niet zoveel geld hebt, en je een mooie speaker wil, dan is een bouwpakket of een ontwerp van iemand anders echt een veel betere optie.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?