Toon posts:

Vreemd UTP-kabel probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf mijn UPC-Chello kabelmodem (motorola) had ik een utp-kabel lopen naast de telefoonleiding, via buizen door de muren naar een volgende verdieping, naar mijn centraal gelegen router.
Internetten ging geweldig en dus zonder enige problemen.

Door een defect heb ik mijn oude modem moeten inruilen voor een nieuw Arris Touchstone modem.
Helaas ....... na aansluiten van boven genoemde kabel heb ik geen enkele verbinding meer tussen modem en router. D.m.v. een kabel-tester heb ik de kabel gecontroleerd ==> geen enkel probleem met deze utp-kabel. Een tweede utp-kabel (die ik ooit gelijkertijd door de buizen getrokken had) geeft exact het zelfde probleem.

Maaaaar ....... sluit ik een losse (meegeleverde) utp-kabel aan tussen het modem en de router (los over de trap) dan is de verbinding 100% okee :?
Alle genoemde kabels zijn straight-kabel. Dat de nieuwe (losse) kabel crossed zou zijn heb met de kabel-tester uitgesloten.

Pfffff .... :'( ik ben ten einde raad :'( ..... wat kan hier het probleem zijn???
Thanks!!!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05
Je kabels zijn exact volgens onderstaande schema gemaakt?
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png
Overigens had je vraag in Netwerken gemoeten. Het is geen probleem met je internetprovider, maar een lokaal netwerkprobleem.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Je zegt dat het iig geen 1:1/cross probleem is. Kijk eens naar het aantal aders tussen de kabel die wel werkt en de kabels die niet werken. 10Mb wired ethernet maakt gebruik van minder aders dan 100(0)Mb (duplex). Misschien dat daar het verschil ligt. Ff die verschillende Cat's afgaan http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
wellicht bij het vervangen van de kabel een van de contacten beschadigd/losgetrokken? Mak je gebruik van wandcontactdozen?
Wat voor tester gebruik je?
heb je verbinding tussen een pc/laptop en je modem of router via dezelfde kabel?

btw: controleer nog eens visueel of die "nieuwe" kabel crossed is of niet. wie weet is het crosed lampje op je tester stuk oid :X

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Het kan ook aan de stekkertjes liggen. Ik heb thuis ook een netwerkkabel aangelegd, alleen mijn laptop pakt die niet. Zodra ik die aansluit blijft mijn laptop volhouden dat er geen netwerkkabel aangesloten is. Zet ik er echter een switch tussen, dan werkt het wel.

Verwijderd

Topicstarter
Zowel de oude 8 aderige cat5e kabel(s) als de nieuwe kabel zijn straight en volgens mijn kabel tester (Lan-tester LT-100) helemaal in orde. Ook de aangesloten stekkertjes.
De kabel uiteinden gaan van modem naar router, dus niet via wandkontactdozen. Je zou dus zeggen ...... het moet de kabel zijn, maar wel erg toevallig dat beide oude kabels niet meer werken :?

Trolleystad zegt "het kan ook aan de stekkertjes liggen". Dat betekent dat het nieuwe modem geen goed kontact zou maken met de stekkertjes van mijn oude kabel(s). Lijkt me een mogelijkheid die over is. Eens even nadenken hoe ik dat kan uittesten.
Thanks!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:44
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 09:12:
Zowel de oude 8 aderige cat5e kabel(s) als de nieuwe kabel zijn straight en volgens mijn kabel tester (Lan-tester LT-100) helemaal in orde. Ook de aangesloten stekkertjes.
De kabel uiteinden gaan van modem naar router, dus niet via wandkontactdozen. Je zou dus zeggen ...... het moet de kabel zijn, maar wel erg toevallig dat beide oude kabels niet meer werken :?

Trolleystad zegt "het kan ook aan de stekkertjes liggen". Dat betekent dat het nieuwe modem geen goed kontact zou maken met de stekkertjes van mijn oude kabel(s). Lijkt me een mogelijkheid die over is. Eens even nadenken hoe ik dat kan uittesten.
Thanks!
zet je nic eens op 10mb full duplex of half duplex, als 1 van beide het doet dan kan het zijn dat er niet genoeg signaal doorheen komt.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Heb je de stekkers visueel ook bekeken

Dus stekkertje van de nieuwe, en die van de oude naast elkaar leggen, en kijken nar volgorde van de draden
Zodat je zeker weet dat er niet net 1 draadje is omgedraaid (sommige pakken dat gewoon, andere zijn dwars en willen een specifieke volgorde)

Als dat zoals aan t begin als aan t einde exact klopt van volgorde zou je miss eens andere stekkertjes kunnen zetten?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heb je de kleurvolgorde nu al gecontroleerd? Als je oude modem gewoon een 10mbit (minder gevolig voor storing) signaal had en de nieuwe een 100 mbit dan kan het heel goed zijn dat de oude modem nog met je brak aangesloten kabels werkte, maar dat de nieuwe teveel last heeft van storingen.

Het netwerk thuis bij mijn schoonouders had hetzelfde euvel. Een beunhaas had de kabels getrokken, maar niet de juiste paren bij elkaar genomen. Het netwerk wilde niet verder komen dan 10mbit.

Ook hij had een kabeltester, maar daarmee controleer je alleen of alle draden op de ene stekker op dezelfde plek bij de andere stekker aankomen. Je controleert niet of je wel de juiste ader aan de juiste aansluiting hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Janoz op 03-12-2007 09:36 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Janoz, alle aders zijn toch gelijk? Ik begrijp je laatste opmerking niet helemaal.

Ik heb inmiddels de kleuren gecontroleerd, en die zijn inderdaad niet in de officieele volgorde zoals Jimster die beschrijft. Echter, zowel begin als eind van de kabel hebben wel de gelijke kleur volgorde, dus mag dit toch niets uitmaken? Alle aders (kleuren) zijn in princiepe toch gelijk?
Ik hoop dus dat ik het mis heb ;)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:55

Super_ik

haklust!

nope, het gaat om de paren. vooral bij pin 3-5 is dat dus tricky
dat is het hele idee van unshielden twisted pair

knijp dus ff nieuwe stekkertjes eraan volgens het plaatje hierboven, grote kans dat het dan wel werkt.

[ Voor 56% gewijzigd door Super_ik op 04-12-2007 11:35 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 11:50

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Ik herinner me ook nog dat Motorola Surfboards een kabel gebruikte waar maar 5 aders actief in zaten,Deze kabel werd meegeleverd met Casema/chello abbonementen.

Je kan kijken of in de nieuwe kabel er een ader mist, is dit zo dan moet je deze kabel direct op je PC aansluiten, Nieuwe modum configgen(via de upc.config.nl site geloof ik.) en daarna de kabel op je router aansluiten en zo verder tweaken.
;-)

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:28:
Janoz, alle aders zijn toch gelijk? Ik begrijp je laatste opmerking niet helemaal.

Ik heb inmiddels de kleuren gecontroleerd, en die zijn inderdaad niet in de officieele volgorde zoals Jimster die beschrijft. Echter, zowel begin als eind van de kabel hebben wel de gelijke kleur volgorde, dus mag dit toch niets uitmaken? Alle aders (kleuren) zijn in princiepe toch gelijk?
De aders zijn gelijk, maar ze zijn per twee om elkaar gedraait (de hele kleur en de halve kleur), en elke kleur heeft vervolgens ook weer een aparte draaiing. Elk signaal wordt via twee draaden verstuurt (zie het als de plus en min draad) en om storingen te voorkomen moeten die beide draden getwist zijn.

Je hebt het gelukkig dus mis. Welke kleur je gebruikt maakt niet zo heel veel uit, zolang je de paren maar goed hebt. Het tricky gedeelte bij UTP is dat hij op de twee middelste een paar verwacht (4 en 5) en de beide buren (3 en 6). Veel mensen die gewoon maar op volgorde aansluiten nemen vaak (onbewust) 3 + 4 en 5 + 6 samen.

@tegek: Dat lijkt me en beetje onzin. Aangezien de TS aangeeft dat de kleuren niet overeenkomen met de gewenste kleuren en dat verder aangenomen kan worden dat de nieuwe modem met 100mb en de oude met 10mb werkt, lijkt het me dat de verkeerd aangesloten stekers het probleem veroorzaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Janoz op 04-12-2007 11:49 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rocadi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Super_ik schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:34:
nope, het gaat om de paren. vooral bij pin 3-5 is dat dus tricky
dat is het hele idee van unshielden twisted pair

knijp dus ff nieuwe stekkertjes eraan volgens het plaatje hierboven, grote kans dat het dan wel werkt.
Dit is het eerste wat je moet doen en doe dit aub met een goede krimptang en niet zo'n troepding
van de DHZ markt.
Zoals Super zegt heb je een goede kans dat het werkt.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:28:

Op zich maken de kleuren niet uit, als de paren maar kloppen. Dat wil zeggen: waar in het plaatje een bepaalde kleur + de kleur/wit zitten (bv oranje en oranje/wit) moet in jouw situatie ook weer een paar zitten (bv groen en groen/wit) En dat geld voor alle paren. Je mag dan wel de kleur en kleur/wit omdraaien.

Maar omdat zo natuurlijk erg ingewikkeld is als je al je kabels anders maakt zou ik gewoon altijd de standaard aanhouden zoals in het plaatje te zien is.

Overigens gebruiken je PC, router modem etc. alleen de pinnen 1, 2, 3 en 6, wat je met de overige aders doet maakt dus niet uit. Maar laten we het niet ingewikkelder maken dan het al is

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt er dus inderdaad op dat de fout in de kleur combinatie zit.
Ik ben echter nogsteeds opzoek naar een krimptang. Zodra ik er een heb en de nieuwe stekkertjes heb geknepen laat ik het resultaat direkt weten.
Sorry for the delay.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 19:53:
Het lijkt er dus inderdaad op dat de fout in de kleur combinatie zit.
Ik ben echter nogsteeds opzoek naar een krimptang. Zodra ik er een heb en de nieuwe stekkertjes heb geknepen laat ik het resultaat direkt weten.
Sorry for the delay.
Even lenen bij <insert lokale PC boer> ?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:10

Speedmaster

Make my day...

DJSmiley schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:37:
[...]

Even lenen bij <insert lokale PC boer> ?
Even lenen bij <insert lokale PC boer> OR <insert lokale bouwmarkt>

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft allemaal even geduurd, maar het bleek toch lastig te zijn om een krimptang te lenen.
Anyway, na het knijpen van nieuwe stekkertjes volgens de officieele kleurcode bleken alle problemen oipgelost. Geweldig!!! Ik begrijp het eerlijk gezegd nogsteeds niet, maar het blijkt dus toch de kleurcode te zijn!
Thanks to all _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1