Ubuntu blijft hangen tijdens install

Pagina: 1
Acties:
  • 828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:46
Omdat ik graag met linux aan de gang wou gaan, heb ik de live cd van Ubuntu 7.10 gedownload. Ik wou het op mijn oude laptop met de volgende specs installeren:

Amd Athlon XP 1500 @ 1.3ghz
128MB ram
Ati rage 4mb
20gig Harddisk

De laptop heeft jaren lang Windows XP gedraaid zonder problemen, maar tijdens de installatie van Ubuntu loopt het vast.
Het installeren gaat snel totdat ie bij het volgende komt.

http://pics.brainsz.com/DSC00115.JPG

Hier 'hangt' ie als het ware, ik heb het een half uur aan laten staat maar toen ik terug kwam was het beeld zwart. Ik drukte willekeurig op een knop van me toetsenbord en kwam erachter dat er niets was veranderd en dat ik gewoon een text kon intypen(zonder enig resultaat).

Ik heb Ubuntu bij anderen zien werken via de live cd en zoiets heb ik niet eerder gezien, dus ik denk dat er iets mis iets.

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
"Call trace". Ik denk dat dit een trace is van een crashende unionfs, met volgens mij best wel wat "nutteloze" debug-info. Ik maak d'r iig weinig wijs uit. Zonder te zien wat er boven al deze informatie staat kan ik er iig niets mee, maar misschien een of andere guru wel.

Je kunt als 't goed is trouwens wel scrollen enzo, met Ctrl-Page-up/down, of met shift, kweenie meer, misschien geen van beide 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09 10:48
je hebt niet echt "high-end" specs dus misschien zou je voor het iets meer lightweight Xubuntu kunnen gaan.

http://www.xubuntu.org/

en heb je je cd al gechecked op fouten( dit kan bij het begin scherm als je de ubuntu cd net in de computer hebt gestopt "check cd***" ) ? , mischien is de cd wel brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:16

Thandor

SilverStreak

The minimum memory requirement for Ubuntu 7.10 is 384MB of memory for desktop CDs, and 256MB for other installation methods. (Note that some of your system's memory may be unavailable due to being used for the graphics card.)

With only the minimum amount of memory available, the installation process will take longer than normal, but will complete successfully, and the system will perform adequately once installed. Low-memory systems may be able to use the desktop CD to install by adding the only-ubiquity boot option to run just the installer rather than the whole desktop.
Je hebt dus in principe te weinig RAM. Zelf heb ik Ubuntu 7.04 een keer proberen te booten (als LiveCD) op een Intel Pentium 4 800MHz ES met slechts 2x64MB RDRAM. Dit was ook een no-go, al kreeg ik wel de bruine desktop achtergrond en een muispijl (na heel lang wachten). Met 256MB en 384MB draaide Ubuntu wel prima.

Probeer eens een server installatie uit, volgens mij is deze ook wel te installeren met slechts 64MB. Mocht dat allemaal wel werken dan zul je misschien toch moeten overwegen om wat extra RAM in die machine te steken :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Thandor schreef op maandag 03 december 2007 @ 01:10:
Probeer eens een server installatie uit, volgens mij is deze ook wel te installeren met slechts 64MB. Mocht dat allemaal wel werken dan zul je misschien toch moeten overwegen om wat extra RAM in die machine te steken :).
Dat is alleen een goed idee als je hem meer werk wilt bezorgen. Hij kan beter de alternate CD gebruiken, dat scheelt hem GNOME en vriendjes installeren.

Of je (Brainsz) met zo'n klein beetje RAM GNOME (en dan specifieker GNOME + veel overbodige services) wilt gebruiken is natuurlijk de vraag... maar dat heeft Google je natuurlijk ook al verteld.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
Ik heb net de cd laten controleren op fouten, de cd is prima. Maar zowel in safe graphics als OEM install werkt niet, hij gaat niet verder en stopt zoals bij de screenshot aangegeven.

Vervolgens heb ik Xubuntu geprobeerd, die werkte alleen in safe graphics mode. Het ziet er heel anders uit dan ubuntu, maar ik hoop dat ik ervan kan leren.

Ik vrees dat het dus toch de weinig ram is en misschien ook wel de el cheapo Ati Graphics accelerator. Ik ga nog ff onderzoeken hoe dat Alternate CD werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Inderdaad te weinig ram voor een normale "graphical" install. Ook met de alternate zal je de text-based install (volgens mij standaard) moeten doen. Volgens mij is een server-install dan weer niet nodig. Xubuntu 7.10 draait op 128 RAM totaal nu bij mij, zonder programma's en andere grote mem-happers. Dus zelfs Xubuntu wordt op het randje...

[ Voor 3% gewijzigd door Jouke74 op 03-12-2007 11:52 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
Jammer, hoor...Xubuntu werkte wel, maar het gaat allemaal zo traag. Ik dacht van als ik het install zal het wel veel sneller lopen, maar jammer genoeg als ik op install druk, gebeurd er weer niets. (heel veel cd gelaad en daarna niets).

Ik denk dat ik maar met een betere pc/laptop moet experimenteren omdat de oude lap het volgens mij echt niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nou ja je kunt ook een stukken lichtere distro proberen dan een ubuntu-achtige. die zijn gewoon sowieso wat zwaarder.

Probeer eens een debian\slackware oid, en dan niet teveel installeren . Gentoo kan btw ook, maar is veel werk.

FreeBSD mischien een idee btw?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
Nouja, ik krijg geen linux aan praat op die laptop, ik heb suse/fedora/freebsd geprobeerd. Maar ze lopen allemaal heel traag en kan het niet installeren.

Thx voor de hulp allemaal, ik wacht nog even een tijdje totdat ik een ander test-hardware tot mijn beschikking heb,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Brainsz schreef op maandag 03 december 2007 @ 18:04:
Nouja, ik krijg geen linux aan praat op die laptop, ik heb suse/fedora/freebsd geprobeerd. Maar ze lopen allemaal heel traag en kan het niet installeren.

Thx voor de hulp allemaal, ik wacht nog even een tijdje totdat ik een ander test-hardware tot mijn beschikking heb,
Hier moet prima een linux op draaien. Heb hier een Ubuntu Gutsy Gibbon draaien op een 1.8 GHz Celeron met 512 MB Ram met een onboard intel videokaartje. Werkt als een trein. Ik denk eerder dat er iets met de laptop aan de hand is.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09 10:48
Ok , als laatste maar is iets minder gebruiks vriendelijk maar kan wel heel vriendelijk omgaan met jouw hardware , DSL( damn small linux)

http://damnsmalllinux.org/

http://damnsmalllinux.org...mum_Hardware_Requirements

dus ik denk dat dat wel makkelijk lukt met jouw specs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Als je met linux wilt beginnen, kan je ook heel goed linux virtualiseren.

download hiervoor virtualPC of VMWare of VirtualBox (zoek maar op google). Dan kan je gewoon linux onder windows draaien, kan je er mee leren werken, en daarna eventueel echt op je PC installeren. Dan kan je toch je snelle desktop PC gebruiken, en toch is het niet gevaarlijk, je kan windows er niet zomaar mee beschadigen!

[ Voor 3% gewijzigd door KnEuTeR op 03-12-2007 20:17 ]

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Victorius737 schreef op maandag 03 december 2007 @ 19:46:
Ok , als laatste maar is iets minder gebruiks vriendelijk maar kan wel heel vriendelijk omgaan met jouw hardware , DSL( damn small linux)
http://damnsmalllinux.org/
DSL is nou niet bepaald een handige distro als je wilt leren hoe linux werkt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
Ik ben toch bezig met het downloaden van damnsmalllinux, kan ik toch even de feeling van linux krijgen.
Als zelfs die linux niet werkt op de oude laptop, zal ik proberen ubuntu met Vmware (ik dacht meer aan microsoft virtual pc) op me pc te installeren.

Pagina: 1