Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Verschillende Java profielen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik wil me graag verder ontwikkelen als Java ontwikkelaar. Ik vraag me hierbij af wat de verschillende functie profielen zijn als Java ontwikkelaar. Als ik naar vacaturesites kijk lees ik vaak dezelfde termen maar worden hele andere profielen gevraagd. Ik wil graag kijken hoeveel overlap en verschillen er in de verschillende functie profielen zitten zodat ik makkelijker kan bepalen welke richting ik op wil.

Kunnen jullie helpen inzicht te geven in de verschillende functieprofielen die er zijn? Misschien kunnen mensen die met Java bezig zijn aangeven wat hun functie inhoudt en welke kennis belangrijk is.

Zijn deze functie profielen vaak direct te koppelen aan de sun certificaten die op http://www.sun.com/training/catalog/developer.xml staan?

Om een (eenvoudige) aanzet te geven, ik denk alvast aan de volgende:

Java user interface ontwikkelaar:
- Kennis van Swing, JSP
- Werkzaamheden: interfaces maken voor (web) applicaties
Java web ontwikkelaar:
- Kennis van Struts, Spring, Hibernate, JSP, JDBC
- Werkzaamheden: ontwikkelen van dynamische websites.
Java software developer:
-
Java system engineer:
- ?
Java embedded system ontwikkelaar:
- implementeren van mobiele applicaties
Java architect
- ontwerpen van een software systeem.

Ik zie graag aanvullingen en correcties :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 23:03 ]

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Je kunt je denk ik het beste focussen op het worden van een allround enterprise Java developer aangezien binnen enterprise apps gewoon het meeste werk te vinden is. Je begint als junior dan medior dan senior, architect (alhoewel een software architect vaak ook gewoon een goeie senior is en je binnen de architecten wereld ook weer tig duizend richtingen hebt: software, enterprise, business etc). Maar het kan ook maar zo zijn dat het management verhaal je een stuk beter ligt en misschien projectmanager wlt worden, of dichter op de business wilt zitten en business consultant oid wilt worden. Van te voren bepalen wat je wilt gaan doen, wat je ligt, waar je goed in bent, en waar markt voor is/ruimte voor is, is altijd lastig. Dat zie je wel weer als de tijd daarvoor klaar is.

Mijn focus ligt op dit moment vooral op backend systemen (dus zonder al te veel ui) omdat ik een enorme hekel heb aan ui's schrijven (vooral jsp html javascript).

Ik zou me dus gewoon focussen op web/enterprise applicaties en zorgen dat je daarmee bij een goed bedrijf aan de slag kunt komen. Als je echt passie voor je vak hebt, zou je bv eens kunnen kijken bij JTeam (zijn bikkels in het klaarstomen van mensen tot senior in een jaar of 2 a 3).

Key is een goed bedrijf en passie :)

[edit]
Er worden enorm veel namen gebruikt voor exact hetzelfde. Verkijk je daar dus niet al te veel op. Na een tijdje prik je er wel door heen.

[edit2]
Ik hecht 0.0 waarde aan sun certificaten... maar de grote automatiseerders zoals Cap, Atos, Ordina ed wel. De vraag is of je bij zo'n 13 in een dozijn club terecht wilt komen.

[ Voor 38% gewijzigd door Alarmnummer op 06-12-2007 17:25 ]