Wat is een goede elektrische piano?

Pagina: 1
Acties:
  • 614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-12 21:38
Daar ik met een paar maanden op kamers ga wonen en ik eigenlijk niet zonder een piano kan, ben ik op zoek naar een goede elektrische piano waar ik gewoon m'n Sennheiser 580 koptelefoon in kan pluggen en dat m'n kamergenoten geen last van mij hebben :)

Wij hebben op school naast een Yamaha vleugel een Roland EP-77 (is een stukje mobieler ivm concerten enzo) staan, welk een redelijk goede is...maar de aanslag van de toetsen is mij toch nog wat te licht en het pedaal laat eigenlijk wat te wensen over (kloteding, zeg maar gerust :)).

Heeft iemand ervaring en goede ideeen? Ik weet niet wat die dingen moeten kosten, maar een duizendje of 3-4 is toch zeker wel het max...Bedankt.

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Ik heb zelf een Roland RD-100 en ben daar heel erg tevreden mee. Sterker nog, een van mijn huisgenoten (ik ben ook student) overweegt zelfs om deze piano ook te kopen.

Inmiddels is de RD-150 uit die nog beter zou zijn (vooral het pianogeluid zou verbeterd zijn)

Mocht je veel geld hebben dan kun je overwegen een RD-600 te nemen, maar die heeft vooral veel foefjes waar je als pianist niet zoveel aan hebt. (veel instrumenten, rd-100 maar 8 )

Dus, mijn tip: Koop een RD-150

Verwijderd

De RD-100 kostte me 2475,=

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Ik heb een Yamaha Clavinova CLP-880, en dat is zeker een digipiano die je moet uitproberen. Ik vond de aanslag van Yamaha en vooral het geluid stukken beter dan die van de Rolands. De Rolands klinken alsof het geluid uit speakers komt, de Yamaha's klinken veel echter (voor mijn gevoel althans). Er zijn volgens mij ook mensen die zweren bij Roland maar dat zijn denk ik meer keyboarders (Yamaha bouwt ook echte vleugels en piano's, en Roland alleen elektronica voor zover ik weet). Iemand heeft toen ik op zoek was naar mijn piano gezegd dat Kawai ook leuke elektronische piano's maakt, maar een Kawai heb ik nooit in het echt gezien. Misschien is dat nog iets om achteraan te gaan.
Mijn CLP-880 kostte anderhalf jaar geleden f6000,- maar dat is dan ook het topmodel van de serie. De CLP-860 kostte volgens mij iets in de orde van f4000,- en dat is bijna dezelfde piano met een 2x40 Watt versterker i.p.v. 2x60W en een paar orgelgeluiden ofzo minder (prima ding dus). Hieronder zijn ook nog een paar modellen maar deze hebben een pedaal wat alleen aan en uit gaat, zeg maar. En dat is niet echt wat je wilt denk ik.
Volgens mij heeft Yamaha net een nieuwe serie piano's op de markt gebracht, hier zou ik zeker ook even naar gaan kijken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En als je toevallig in Groningen woont mag je wel een keertje komen kijken ;)

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• Apestaartje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Uh..wat dacht je van een Fender Rhodes..8-)

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Fender Rhodes is natuurlijk altijd leuk... Maar ook een klasse apart.

Die nieuwe serie van Yamaha heeft o.a. de P-80 en de P-200. De P-80 is een vrij beperkt type waarvoor je een versterker of PA nodig hebt. De aanslag is vrij zwaar, zeker als hij nog nieuw is (ik vind 'm zelf niet zo prettig, zeker niet als je veel met jazz doet) dan duurt het vrij lang voordat je er lekker op speelt. Een ander nadeel van deze piano is dat je de aanslaggevoeligheid als het ware in moet stellen. Je moet aangeven of je iemand ben die zacht, middelmatig of hard speelt (qua aanslaggevoeligheid), dan past hij automatisch je aanslaggevoeligheid aan. Als je een echte piano gewend ben dan is dit zeker een nadeel.
De P-200 is echter veel beter (prijs rond de 3500,-). Deze heeft echt een veel beter klavier dat een hele goeie aanslaggevoeligheid heeft, en een best aardig sound heeft. Hij heeft ook ingebouwde speakers (de P-80 niet!) en heeft dus niet persee een versterker of PA nodig, maar hij kan tuurlijk ook altijd met koptelefoon gebruikt worden (net zoals de P-80 uiteraard).

De P-80 en P-200 zijn eigenlijk iets meer bedoeld als stagepiano, maar wel als hele goeie (de P-200 zeker!). Ze hebben verder niet zo heel veel mogelijkheden (zoals ritme boxen etc.), als je dat zoekt kun je beter naar de Roland Intelligent piano's kijken. Die zijn wat duurder en hebben over het algemeen ook een heel goed klavier, en de sounds zijn zoals bekend van Roland bijna altijd goed.

De Yamaha P-200 is in de prijsklasse tot ca 3800,- een van de beste, zeker vanwege het klavier (beter dan de Roland RD-serie), en is een echte aanrader, zeker als je bijvoorbeeld in een band speelt.

Veel succes in de keuze.
Ohja, en nog een tip: Feedback Rotterdam heeft een uitgebreide toetsen afdeling, waar ze je heel veel kunnen vertellen, zeker de moeite waard om even te gaan kijken, ook omdat ze over het algemeen zeer goeie prijzen hebben.
http://www.feedback.nl

Verwijderd

De P200 van Yamaha is erg goed alleen het bijgeleverde pedaal was bagger. Ik heb liever een wat duurder pedaaltje met een rubberen mat.
De piano zelf is een van de meest verkochte stagepiano's voor een redelijke prijs.

Willem

• Knakker
Het komt er in feite dus op neer - zoals altijd wanneer het op audio aankomt - dat je het beste zelf kan gaan proberen, maar ik heb nou tenminste een idee welke richting ik uit moet zoeken.

Maar eh, bedankt voor de reacties :)

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Idd, altijd het beste zelf proberen!

Nog een tip: als je een gewone akoustische piano gewend bent, zorg dan dat je een elektrische koopt waarvan het klavier je het beste bevalt. De sound kun je het beste op de 2e plaats laten komen.

Suc6, laat ff weten als je er een op het oog hebt of hebt gekocht.
Stuur desnoods ff een mailtje

• Knakker
Het is een topic van een paar maanden oud, maar het moment van aanschaffen komt steeds nader :) Dus het wordt tijd om zelf te gaan proberen.

Ik ben vanmiddag eerst ff bij Bob de Jong Soundservice hier in Leeuwarden geweest; Tja, ze hadden alleen de Roland RD-150 staan (welke redelijk goed klonk en aansloeg) - maar goed, ze zijn eigenlijk voornamelijk toegespitst op het band-werk (veel gitaren, versterkers en dergelijke) dus het is ook wel logisch dat ze niet meer hadden. Ze hadden ook een Yamaha P80 maar die was gisteren verkocht (zeiden ze) - komt eind van de maand weer. Daarnaast ook nog 4 elektrische piano's van GEM maar die vond ik best wel :r zowel in geluid als aanslag.

Ik wil komende week ff naar Groningen toe om daar meer uit te proberen. Zit er een goede pianozaak in Groningen, die ook een uitgebreid assortiment elektrische piano's heeft? Ik heb gehoord dat Albert Haan daar ergens zit en die schijnt ook redelijk wat te hebben, maar dat weet ik niet....

Iemand ideeën? Zwolle is eventueel ook nog een optie 8-) In ieder geval alvast bedankt voor de hulp :)

• Slein

Slein

NERD

Hee Knakker, kom hier toevallig net weer even langswandelen. Ik woon ook in Groningen en heb mijn piano gekocht bij Tonika, waar ze meestal wel een heel stel digipiano's hebben staan (laatste keer dat ik keek hadden ze Yamaha's en Rolands in ieder geval). Albert Hahn heet Albert Hahn. :)
Hoop dat ik nog op tijd ben :?

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 15:35
Ik heb een Roland EP-50 maar de piano die daar opzit gebruik ik nooit, ik gebruik altijd via de MIDI poort de piano van Reason, die is zeer natuurgetrouw vind ik.

Kostte me f299,-
De aanslaggevoeligheid vind ik lekker, ik hou niet van die zware toetsen (ik hou van snelle stukken als Mozart enzo, dat kan ik niet goed spelen met van die huiskamerpiano's).

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Ik heb geloof ik voor een paar honderd gulden een piano gezien die het alleen doet ism je pc. Je geluid wordt dan door je midi kaart bepaald. En dan is koptelefoon ook geen probleem. Is dat misschien iets?

MechWarrior || Monsters Game

• Mastermind
  • Laatst online: 29-11 15:35
Hier kun je m'n piano zien trouwens.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/floris.vanderveen/hok.jpg
Ding heeft 6 octaven en brede toetsen met een goede aanslaggevoeligheid.

(niet dat commodoreding wat erop staat)

Verwijderd

Een Kurzweil stagepiano is fantastisch! (rond de 1500 piek)

• Acolyte57
  • Laatst online: 16-11 17:38

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Op woensdag 14 februari 2001 01:26 schreef Slein het volgende:
Er zijn volgens mij ook mensen die zweren bij Roland maar dat zijn denk ik meer keyboarders (Yamaha bouwt ook echte vleugels en piano's, en Roland alleen elektronica
voor zover ik weet).
Mee eens. Dat komt voornamelijk omdat Yamaha's huis-tuin&keuken keyboard lijn al een vrij lange tijd zuigt (no offense, maar het geluid is waardeloos en er zit teveel 'speelgoed' op. De enige redding is een uitstekend klavier...). Dit vergeleken met Roland, waar over het hele spectrum goede produkten te vinden zijn.
En als je dan eenmaal een Roland hebt staan dan zul je daar ook sneller opnieuw voor kiezen (Heb zelf een Roland EM-30 staan. Goed genoeg voor het hobbyisme wat ik erop na hou en het MIDI werk).

Ooit wil ik nog wel eens een electrische piano kopen met gewogen toetsen enzo...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Verwijderd

Als je goed piano-geluid wilt en natuurgetrouwe aanslag neem dan de P200.
Krijg je geen spijt van.

Verwijderd

Ik kreeg vandaag dit binnen in m'n mail:

`Heb jij enig idee wat de Roland RD250 2e hands mag
kosten (~8 jaar oud, goede staat), ik heb op internet geen prijs gevonden?'

Ik ben hier niet echt in thuis, ik heb zelf alleen een Roland alpha juno2. Wat denken jullie?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12 20:40

EXX

EXtended eXchange

De beste digitale piano's zijn volgens mij nog altijd de Clavinova series van Yamaha, en wel de CLP types. Die zijn echt ontworpen als digitale piano, en niet als keyboard met pianosound. Het geluid van deze Clavinova's is gesampled van Yamaha concertvleugels. Ook heb je een aanslaggevoelig klavier voorzien van de volle 8 octaven (en niet 5, zoals bij veel keyboards). Ze zijn verder voorzien van MIDI in/out/through en naast pianosound ook nog van een paar andere mogelijkheden (clavecimbel, jazz piano etc). Wat een digitle piano ook kan is transponeren, dus het hele keyboard halve tonen omhoog of omlaag zetten. Dat gaat met een echte piano of vleugel dus niet.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Het was misschien niet je vraag (en ik weet niet of je er ruimte voor hebt), maar misschien zou je eens achter een piano aan moeten gaan met silence-system.

Daarme heb je dezelfde aanslag als een piano, en je kunt hem ook als 'gewone' piano gebruiken. Je kunt er zo je koptelefoon inpluggen, en bij de meeste kun je hem via een MIDI kabeltje aan je PC koppelen

• Knakker
Goh, ik wist niet dat er nog op dit topic gereageerd werd, zag het toevallig staan :)

Anywayz, ik ben eergisteren ff bij Albert Hahn langsgeweest, maar die had alleen maar Yamaha's staan (en Technics, maar die waren best :r ). De Yamaha CLP-880 was de beste die er tussen zat (en de duurste, sjeez 6500), alhoewel de 950 ook niet verkeerd was (en 2 ruggen goedkoper). Ik vond het alleen jammer dat ze daar geen Rolands hadden, want dan kan ik ze met elkaar vergelijken. Ik heb alleen op de RD-150 van Roland gespeeld, maar dat was een week daarvóór - ik weet dus echt niet meer hoe die speelde :)

Zit er een andere zaak in Grunn die zowel Rolands als Yamahas heeft staan? Als je ook ff het adres zou kunnen geven dan is dat helemaal mooi :)

Ik ga donderdag voor een week met 2 vrienden naar Griekenland dus ik zal een week hier niet antwoorden, denk niet dat ik geen interesse heb ;)

Alvast bedankt :)

• Knakker
Zo'n semi-akoustische Yamaha piano die je "uit" kan zetten is natuurlijk fantastisch, maar daar heb ik stomweg het geld niet voor. Mijn eigen budget gaat ongeveer tot 4000 gulden, exclusief een eventuele bijdrage van mijn ouders (tot een 2000 gulden gok ik).

Eigenlijk ben ik op zoek naar een elektrische piano die een duizend of 6 gekost heeft, maar nu tweedehands aangeboden wordt voor een duizend of 3-4. Weet iemand goede "markt"-sites? Ik ken alleen www.marktplaats.nl en www.ibazar.nl .

• Slein

Slein

NERD

Hei Knakker, Tonika Music kan je vinden aan de Nieuwe Ebbingestraat 71 in Groningen. Rolands en Yamaha's, last time I checked.
En de CLP-880 is inderdaad :9~ , die heb ik hier ook staan (in de Black Gloss uitvoering). *D

Pagina: 1