Mainboard :Asus A8N5X Chipset :nVidia nForce4 Processor :AMD Athlon 64 3200+ @ 2000 MHz Physical Memory :1536 MB (3 x 512 DDR-SDRAM ) Video Card :ASUS EN 8600GTS Hard Disk :WDC (160+80 GB) Windows XP Pro 5.01.2600 SP3
Verder wilde ik alleen nog weten of virtueel geheugen alleen noodzakelijk is voor de lokale stations waar windows en programma's op worden geinstalleerd, of ook voor de andere stations/partities waar alleen maar films e.d. op staan.

In het geval van Windows is dat één bestand (het pagefile), bij unix-gebaseerde systemen is dat een aparte partitie (de swap). De hoeveelheid swap die je nodig hebt hangt er vanaf wat je met je PC doet. Als je je geheugen absoluut niet benut kan je het pagefile evengoed afzetten. In ruil zal je een kleine verbetering in prestaties krijgen. O wee als je RAM piekt buiten de grenzen van je fysieke RAM dan: je besturingssysteem zal vastlopen. Als je wel een pagefile gebruikt: neem 2x de grootte van je RAM. Dat is als absurd veel in de meeste situaties. Als je PC daar niet genoeg mee heeft zou hij bij een groter pagefile eveneens crashen.
Mijn advies: steek er maar fysieke RAM bij. Hoeveel precies hangt er van af wat je doet en welk OS je hebt. Voor XP is 1GB in totaal normaal gezien voldoende. Bij Vista is 2GB normaal gezien voldoende, maar aangezien het OS toch maar 3GB aan kan is het meestal de moeite om meteen naar de 3GB te gaan. Voor Vista 64-bit heb je idealiter 4GB.
Blijf, wat je ook doet, paritair - dwz. werk paargewijs met je RAM. De meeste moederborden hebben 4 RAM-sloten. Werk dus zo:
* Voor 1GB RAM: 2x512 (of 4x256)
* Voor 2GB RAM: 2x1024 (of 4x512)
* Voor 3GB RAM: 2x512 + 2x1024
* Voor 4GB RAM: 4x1024 (of 2x2048)
Dit lees ik dus iets te laat. Ik had 2x512mb er in zitten en heb er 1x512mb bij gestopt. Maar waarom zou dat mis kunnen gaan? Merk dat de pc er perfect mee loopt. Hiervoor kon ik amper downloaden, msn aan en een zwaar spel spelen, maar gaat nu prima!YellowOnline schreef op zondag 02 december 2007 @ 23:59:
Blijf, wat je ook doet, paritair - dwz. werk paargewijs met je RAM. De meeste moederborden hebben 4 RAM-sloten. Werk dus zo:
* Voor 1GB RAM: 2x512 (of 4x256)
* Voor 2GB RAM: 2x1024 (of 4x512)
* Voor 3GB RAM: 2x512 + 2x1024
* Voor 4GB RAM: 4x1024 (of 2x2048)
Nou, windows vraagt dit bij handmatige instelling vh virtuele geheugen. Je kunt dan elk lokaal station kiezen. Maar ik denk dat je dan kunt kiezen WAAR het virtueel geheugen vandaan geplukt kan worden en niet VOOR WELK station het beschikbaar is. Het is natuurlijk voor de hele pc beschikbaar. Maar een man in de pc-shop zei ook al dat je het beste Windows XP zelf kunt laten kiezen.Terw_Dan schreef op zondag 02 december 2007 @ 20:28:
Het ligt compleet aan je geheugen gebruik. Gebruik je meer dan 1GB mem dan kun je het beste mem bijplaatsen.
[...]
Hoe bedoel je dit? Als je systeem meer geheugen nodig heeft dan de 1GB die je hebt gebruikt hij het virtuele geheugen. Ongeacht of je dat nou met een programma gebruikt dat op de programmadisk staat geinstalleerd, of iets dat op een ander station staat.
[ Voor 40% gewijzigd door hubo2000 op 03-12-2007 20:09 ]
Mainboard :Asus A8N5X Chipset :nVidia nForce4 Processor :AMD Athlon 64 3200+ @ 2000 MHz Physical Memory :1536 MB (3 x 512 DDR-SDRAM ) Video Card :ASUS EN 8600GTS Hard Disk :WDC (160+80 GB) Windows XP Pro 5.01.2600 SP3
Verwijderd
@YellowOnline:
Sinds de 2.6 kernel is het geen performance issue meer om ook pagefiles te gebruiken onder Linux ipv aparte swap partitie, dit is vaak een stuk handiger ivm security ed.
Je geeft dan idd aan op welk station hij de pagefile neerzet. Maar dat is niet helemaal wat je vroeg in de TS.hubo2000 schreef op maandag 03 december 2007 @ 20:06:
Nou, windows vraagt dit bij handmatige instelling vh virtuele geheugen. Je kunt dan elk lokaal station kiezen. Maar ik denk dat je dan kunt kiezen WAAR het virtueel geheugen vandaan geplukt kan worden en niet VOOR WELK station het beschikbaar is. Het is natuurlijk voor de hele pc beschikbaar. Maar een man in de pc-shop zei ook al dat je het beste Windows XP zelf kunt laten kiezen.
Helemaal niet erg, je maakt alleen niet gebruik van de dual channel mogelijkheden van je moederbord. Door gebruik te maken van dual channel, kan het geheugen sneller werken.hubo2000 schreef op maandag 03 december 2007 @ 20:06:
[...]
Dit lees ik dus iets te laat. Ik had 2x512mb er in zitten en heb er 1x512mb bij gestopt. Maar waarom zou dat mis kunnen gaan? Merk dat de pc er perfect mee loopt. Hiervoor kon ik amper downloaden, msn aan en een zwaar spel spelen, maar gaat nu prima!
Je stelt je pagefile in die hij op een bepaalde schijf/partitie zet. Dit is niet gebonden aan het gebruik van het bestand. Als je bijvoorbeeld nog maar een gig op je C: over hebt, is het niet verstandig om daar je pagefile op te zetten en kan je die beter op de D: zetten (of andere schijf met ruimte). Het ligt er niet aan waar de pagefile staat voor het gebruik ervan. Al zou je hem op een usb-stick zetten, dan nog is het voor elk programma te gebruiken.[...]
Nou, windows vraagt dit bij handmatige instelling vh virtuele geheugen. Je kunt dan elk lokaal station kiezen. Maar ik denk dat je dan kunt kiezen WAAR het virtueel geheugen vandaan geplukt kan worden en niet VOOR WELK station het beschikbaar is. Het is natuurlijk voor de hele pc beschikbaar. Maar een man in de pc-shop zei ook al dat je het beste Windows XP zelf kunt laten kiezen.
Ik raad je iig wel aan om extra RAM erin te zetten. Ik begon met mijn PC met 1 gig, heb dat toen uitgebreid met 2 gig erbij naar 3 gig en pagefile uit. Nu dat er een module stuk is gegaan heb ik beide gig modules (set voor dual channel) terug moeten sturen voor RMA. Ik merk nu pas wat voor performance ik extra had met meer RAM. Scheelt ook geluidsoverlast van je hdd, die moet anders alles wat niet direct nodig is gaan pagen naar de harde schijf.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Als uitbreiding hierbij: http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architectureHero Of Time schreef op maandag 03 december 2007 @ 21:19:
[...]
Helemaal niet erg, je maakt alleen niet gebruik van de dual channel mogelijkheden van je moederbord. Door gebruik te maken van dual channel, kan het geheugen sneller werken.
[...]
(Wikipedia is your friend zolang het niet over gecontesteerde onderwerpen gaat)
Klopt idd!! Speel veel emulatie flipperkasten op pc en die draaien nu als een tierelier (geen verspringende ballen meer) en het geluid kraakt stukken minder!Hero Of Time schreef op maandag 03 december 2007 @ 21:19:
Scheelt ook geluidsoverlast van je hdd, die moet anders alles wat niet direct nodig is gaan pagen naar de harde schijf.
Ik doelde op het geluid wat de harde schijf zelf maakt, niet wat er uit je speakers komt. Open maar eens een zwaar programma, dan hoor je je schijf ratelen als een gek (defragmentatie is ook een goede optiehubo2000 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:54:
[...]
Klopt idd!! Speel veel emulatie flipperkasten op pc en die draaien nu als een tierelier (geen verspringende ballen meer) en het geluid kraakt stukken minder!
Commandline FTW | Tweakt met mate
[ Voor 89% gewijzigd door nl_umpire op 10-12-2007 11:49 ]
Andermans topic 'kapen' is niet echt netjes.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device