Toon posts:

"Geld maakt niet gelukkig"

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

stelling "Geld maakt niet gelukkig"

Rijker worden, wil niet automatisch zeggen, dat we ook meteen gelukkig worden. Geluk is de mate, waarin we tevreden zijn met het leven. We hebben geld nodig tot een bepaald inkomen, maar na deze hoogte is de invloed van geld op geluk nihil. Met geld kunnen we geen abstracte dingen kopen, zoals vriendschap, gezondheid en liefde. Weliswaar is het makkelijker om met geld vriendschap te vinden, maar dit is geen echte vriendschap. Als we rijker worden, door bijv. loonstijging, worden we gelukkig op korte termijn, maar op lange termijn komen we weer terecht op hetzelfde geluksniveau. We worden dus niet gelukkiger, tenzij weer rijker worden.

Geld maakt het leven gemakkelijker, maar niet gelukkiger.

Geef ook je mening, denk hierbij ook aan filosofische, psychologische en sociologische invalshoeken.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Huiswerk maken doen we hier niet voor je op GoT.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Topicstarter
Coldcat schreef op zondag 02 december 2007 @ 20:06:
Huiswerk maken doen we hier niet voor je op GoT.
Het is geen huiswerk

Ik vraag alleen naar je mening.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 20:04:
Weliswaar is het makkelijker om met geld vriendschap te vinden, maar dit is geen echte vriendschap.
Geen echte vriendschap? Ligt eraan hoe je het bekijkt. Stel dat je dakloos bent, stinkt en geen geld heb om voor een verzorgd uiterlijk te zorgen, dan maak je weinig vrienden maar het betekent niet dat de mensen die daar wel geld voor hebben en dus in vergelijking met de dakloze makkelijker vrienden kunnen maken geen echte vrienden hebben :).

Kan overigens in het algemeen natuurlijk veel meer over gezegd worden. Voor mij persoonlijk gaat "geld maakt gelukkig" wel op omdat ik graag dingen onderneem die veel geld kosten en veel met dure apparaten bezig wil zijn (en ze dus ook wil bezitten). Nu zijn er natuurlijk mensen die stellen dat dat geen echt geluk is en vooral het laatste misschien naar materialisme neigt, maar voor mij is dat toch een belangrijk onderdeel (niet alles) van mijn 'gelukkig zijn'. Al moet ik zeggen dat het gevoel na een lange ronde hardlopen/zwemmen, wat mij geen klote kost, of het mega enthousiast zijn van m'n hond als ik thuis kom, wat me in principe ook niet veel hoef te kosten, mij ook erg gelukkig maakt.

[ Voor 28% gewijzigd door temp00 op 02-12-2007 20:44 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 20:11:
[...]

Het is geen huiswerk

Net stond er nog dat je die stelling moest uitwerken/verdedigen... ;)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

En wel even snel 'ik moet de stelling verdedigen' weg halen?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
If you think money brings happiness, you've never had any

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik vind het zever, ik ben een heel stuk gelukkiger als ik in de winkel niet twee keer moet kijken of ik een pak koekjes koop, of dat ik een duurdere of goedkopere bloes koop.

Zelfde met een behandeling bij een bepaalde ziekte, ge wordt evengoed ziek als ge geen/minder geld hebt.
Met meer geld kunt ge u gewoon een betere behandeling veroorloven.

[ Voor 33% gewijzigd door Snake op 02-12-2007 20:30 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 20:11:
[...]

Het is geen huiswerk

Stond 10 minuten geleden echt iets heel anders.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Vroeger werd welvaart enkel in geld uitgedrukt, bv. bbp/capita. De laatste decennia is er een overgang geweest naar de uitdrukking van welvaart op basis van andere factoren. Een vooraanstaand econoom Amartya Sen stelt bijvoorbeeld dat welvaart het niveau van de kwaliteit van het leven is. Een mooi citaat gaat als volgt:

"You could be well off, without being well. You could
be well, without being able to lead the life you wanted. You could
have got the life you wanted, without being happy. You could be
happy, without having much freedom. You could have a good deal
of freedom, without achieving much. And so we can go on and on and ..."

Een groot deel van de levenskwaliteit hangt natuurlijk af van je financiële draagkracht. Maar dan nog is dit geen garantie tot een gelukkig leven. Andere factoren zoals job satisfaction, de mate van sociaal contact, een gelukkig huwelijk, ... zijn minstens even belangrijk if not belangrijker!

Een voorbeeld:
Als je op zoek gaat naar je eerste job en je gebruikt als criterium de hoogte van je loon is de kans groot dat je een job vindt die je eigenlijk niet graag doet. Ik ben van mening dat het belangrijker is dat je iets kan doen dat je graag doet omdat je zo je levenskwaliteit/geluk exponentieel kan verhogen!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ach, geld kan voorwaarden schoppen tot gelukkig of ongelukkig zijn. Het hangt af van hoe je ermee omgaat. Je kunt er bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding voor kopen :P

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Geld maakt misschien niet gelukkig, maar het maakt je leven wel een heel stuk makkelijker/leefbaarder. Zo zie ik het.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

GoT is niet bedoeld voor huiswerkvragen. Tevens wordt een eigen onderbouwd standpunt verwacht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.