[iBook] WiFi dongle verschijnt niet in overzicht*

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 23:56
Sinds kort ben ik in bezit van een Ibook g3 (10.3). Ik zit alleen met een probleempje, ik probeer een draadloze verbinding met mijn experiabox (speedtouch) te maken alleen dit lukt niet echt. ik maak gebruik van een usb wifi dongle (digiconnect met een ralink chipset). ik heb de drivers geinstalleerd, alleen maakt hij automatisch verbinding met het niet beveiligde netwerk van mijn buurman. daarnaast geeft het progje van Ralink aan dat er 'no device' is en kan ik hier dus ook niet de in buurt actief zijnde verbindingen zijn. hoe kan ik nu de beschikbare netwerken zien en mijn eigen router/modem selecteren? Kan ik uberhaupt gebruik maken van wpa beveiliging of moet ik terug naar wep?

Verwijderd

edit: sorry verkeerde tip...

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 20:03 ]

• Sjors81
niemand een idee? als ik het goed begrijp zou ik als ik een airportcard heb een extra tabblad krijgen in het netwerkoverzicht, bij mij komt er dus niets.

Verwijderd

dan zit hij er mischien ook wel niet in ?
kijk eens voor de gein onder "appletje -> over deze mac -> meer info -> tabblad netwerk;airport kaart.
staat er hier wel een airport kaart tussen ? zo niet, zit hij er niet in.
als dit wel zo is is niet geinstalleerd. kijk eens bij systeemvoorkeuren ->netwerk -> krijg je nu een melding van nieuwe netwerk poort ? zo niet kan je ook nog een PRAM reset proberen, en anders is hij kapot waarschijnlijk (of je logic aansluiting)

• Sjors81
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:29:
dan zit hij er mischien ook wel niet in ?
kijk eens voor de gein onder "appletje -> over deze mac -> meer info -> tabblad netwerk;airport kaart.
staat er hier wel een airport kaart tussen ? zo niet, zit hij er niet in.
als dit wel zo is is niet geinstalleerd. kijk eens bij systeemvoorkeuren ->netwerk -> krijg je nu een melding van nieuwe netwerk poort ? zo niet kan je ook nog een PRAM reset proberen, en anders is hij kapot waarschijnlijk (of je logic aansluiting)
Ik gebruik geen airportcard maar een usb wifi dongle, als ik deze erin steek dan wordt hij wel herkend en maakt hij automatisch verbinding met de router van mijn buurman. kan alleen nergens de beschikbare netwerken vinden, zodat ik mijn eigen kan selecteren.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Voor de duidelijkheid heb ik je topictitel aangepast :)

Waar actieve netwerkverbindingen te zien -> [iBook] WiFi dongle verschijnt niet in overzicht*

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Sjors81
Thanks, nu nog een antwoord...

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Kun je wat met iStumbler?

• Sjors81
Zal het vanavond eens proberen, bedankt voor de tip.

• Sjors81
Helaas geen resultaat, iemand nog andere tips?

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Sjors81 schreef op zondag 02 december 2007 @ 19:59:
Kan ik uberhaupt gebruik maken van wpa beveiliging of moet ik terug naar wep?
Ik zou zeggen: probeer het eens uit.
En lees in de documentatie van de dongle wat ie wel en niet aan kan.
WPA lijkt me idd (te) hoog gegrepen.

• Sjors81
de dongle kan gewoon wpa aan, dat is het probleem niet. alleen ik kan dus nergens mijn wpa code invoeren

Verwijderd

Bekijk http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=33896 eens.

Daar worden onder andere alternatieve drivers aangeboden.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Doe eens een 'ifconfig' onder Terminal. Als de ralink dongle herkend is dan zou hij daar onder moeten staan. Stuur anders de output even mee.

Zoniet dan zal er in elk geval iets met de drivers niet goed zitten denk ik, je had het over een ralink programmaatje dus ik neem aan dat je alle bijbehorende software hebt geinstalleerd?

Oh ja: Je hebt een iBook G3, heb je toevallig het clamshell model? (model schelp/handtas) Daarbij zit de USB poort heel erg diep verzonken. Dan kan het zijn dat hij gewoon niet goed contact maakt als de dongle vrij breed is. Dan moet je een verlengkabel gebruiken. Ik had dat probleem zelf ook toen ik zelf zo'n iBook had en ik had altijd problemen met mijn bluetooth adapter, die paste er maar net diep genoeg in om contact te maken en viel dan vaak uit als hij een klein tikje kreeg.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 11:15:
Bekijk http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=33896 eens.

Daar worden onder andere alternatieve drivers aangeboden.
Ja maar dat zijn drivers voor de intel versie van Mac OS, en dan ook nog eens de 'minder legale' uitvoering :)

Die gaan echt niet werken onder Panther op een G3 PowerPC.

Edit: Ah, dus wel :) Dan zullen ze wel als universal binary gecompileerd zijn, had ik niet verwacht! Vanuit het achterliggende idee van die website verwachtte ik dat ze alleen voor Intel zouden zijn. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 10-12-2007 13:20 ]

Verwijderd

GekkePrutser schreef op maandag 10 december 2007 @ 12:15:
[...]

Ja maar dat zijn drivers voor de intel versie van Mac OS, en dan ook nog eens de 'minder legale' uitvoering :)

Die gaan echt niet werken onder Panther op een G3 PowerPC.
Werken hier prima op een iMac G4. Er staat ook nergens dat het om Intel gaat volgens mij.

Er staan op dat forum inderdaad bedenkelijke dingen. Maar deze thread valt gewoon onder OS X en niet onder homebrew of iets dergelijks.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 13:16 ]

• Afdak
Sjors81 schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:51:
...de dongle kan gewoon wpa aan.
Waar baseer je dat dan op?!

• Sjors81
Afdak schreef op woensdag 12 december 2007 @ 09:41:
[...]

Waar baseer je dat dan op?!
aangezien wij op mijn vista machine wel gewoon draait onder wpa beveiliging.

@de rest: zal vanavond weer ff een poging wagen adhv jullie aanbevelingen.

• Afdak
Sjors81, dat is juist het punt: dat ie het onder Windows wel doet (WPA) wil niet zeggen dat het op een Mac ook werkt. Het heeft alles met de driver te maken; goede kans dat ze voor de Mac de driver wat simpeler hebben gehouden.

Verwijderd

waarschijnlijk is hij gewoon niet compatible met mac. gewoon op eBay ofzo zoeken naar een oude airport kaart. een usb dongle is natuurlijk not done he bij een mac :P
Pagina: 1