[xp] Gigabit is geen gigabit in XP

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Mensen,

Ik heb al enige tijd een gigabit netwerk hier thuis, maar begin me nu pas te ergeren aan de belabberde performance van het geheel. Daartoe besloot ik maar eens e.e.a. te gaan testen, door met iperf te testen wat de theoretisch haalbare snelheid zou zijn (en dus harddisk uit te sluiten van vertraing).

Opstelling is dat 2 servers achter een gigabit switch hangen, van die switch naar de volgende switch een cat6 kabel, van de laatsgenoemde switch weer een link naar mijn workstation. Alle overige kabels zijn Cat5E, alle netwerkkaarten zijn Intel PRO/1000GT.
De switches zijn beide een 3COM OfficeConnect 8 poorts.

iperf:
code:
1
iperf -s -w64k -i1

en
code:
1
iperf -c {server} -w64k -t60

Resultaten van iperf laten, met enig getweak van het window (uitkomende op een optimale van 64KB), zien dat tussen de twee servers onderling (beide linux, maar ook beide al wat ouder) een snelheid van 320MBit gehaald wordt. Draai ik binnen een VM op mijn workstation een ubuntu distro, dan haal ik ongeveer 280MBit. Aan de netwerkkaarten, bekabeling of switches ligt het m.i. dus niet.
Draai ik de iperf test op XP, dan kom ik niet verder dan 80Mbit. Overal heb ik natuurlijk dezelfde window gebruikt. Draai ik binnen VM een versie XP installatie, dan komt die ook niet verder.

Bij het zoeken naar dit probleem komt als meeste naar voren dat mensen brakke kaartjes hebben of hun tcp-window moeten optimaliseren maar dat is hier dus niet van toepassing. MTU waarden hoef ik ook niet naar te kijken, want met een MTU van 1500 (std) kan met gemak tot 900MBit op een LAN gehaald worden...

Dus: Wat zorgt er voor dat windows zo enorm traag is? Waarom gaan linux, zelfs via een geëmuleerde netwerkkaart in VM, zo veel sneller? Iemand een idee of ervaringen?

edit: specs van workstation: X2 4600, 4096MB ram.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-03 22:46

Kabouterplop01

chown -R me base:all

brakke windows tcp stack. sliding window is niet lekker. wat je zou kunnen doen is de global tcp sliding window size in de registry aanpassen (op eigen risico :P )
verder zijn er nog wat registry tweaks te vinden om de cpou van de NIC te gebruiken als offload voor je cpu (ook al moet dat met een x2 eigenlijk niets uitmaken)
Trouwens heb je bij die windows bak al autoneg uitgezet? (als het kan)

[ Voor 41% gewijzigd door Kabouterplop01 op 02-12-2007 20:09 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:07
probeer eens met een kabel tussen server en client ? (zonder switches er tussen)

• Aesculapius
de switches maken niet uit omdat via een VM op dezelfde bak er wel fatsoenlijke snelheden gehaald worden. Als een Duron 1Ghz pc (die server) het met gemak trekt, maak ik me niet zo druk over of de X2 er moeite mee heeft, dat kan bijna de bottleneck niet zijn. Bovendien staan de Intel kaartjes erom bekend om zo ongeveer de laagste CPU load te veroorzaken...

Die autoneg. staat inderdaad aan, maar ik dacht dat dat voor gigabit ook een vereiste was? Ik ga eens proberen om die global tcp sliding window size aan te passen; suggesties voor een ideale waarde?

• DukeBox
Als ik met een intel pro 1000 mt (s) met iperf en jouw instellingen test met 2 sles10 installaties met beiden een intel E5345 kom ik met een directe verbinding op 921MBit via 2 switches zakt het iets in naar 918MBit.
Kun je niet met een linux boot cd zonder vm direct iperf starten ?

• Aesculapius
tussen de twee linux boxen is direct getest via ssh, daar haalt hij nu zo ongeveer 320MBit/s. Beide distro's zijn Ubuntu server.
CPU utilization op een van de linux boxen klimt mooi tegen de 100% aan, dus die 300Mbit accepteer ik dan maar als zijnde de max. voor dat systeem. Neem ik de andere linux box als server, dan piekt windows als client op 150MBit/s, waarbij dus beide machines nog ruim voldoende resources over houden om meer te kunnen...

Wat zou windows tegenhouden om richting 300 of 500 te klimmen?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ik neem aan dat je in alle machine's op zijn minst performante hdd's hebt?
Jouw 320MBit/s is 40 MB/s, meer dan genoeg om een simpele hdd "vol" te trekken. Wie weet doet de VM het wel wat efficiënter doordat hij cached in het RAM?

• Aesculapius
iperf doet alles in zijn geheugen en sluit daarmee juist de hdd performance uit; met 4096MB daarvan lijkt me dat dat geen probleem is...

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Aesculapius schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:30:
iperf doet alles in zijn geheugen en sluit daarmee juist de hdd performance uit; met 4096MB daarvan lijkt me dat dat geen probleem is...
ik, de onwetende :X

• DukeBox
Je zou nog even kunnen kijken naar de offload settings en/of flowcontrol. Als je switch geen flowcontrol ondersteund kun je dat beter uitzetten.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Je kunt linkspeed en autodetect vast instellen in de Adapter Properties, zie Device Manager.
Large send, Jumbo Frames en dergelijke gebruiken.

LinkedIn WoT Cash Converter

• DukeBox
jumboframes moet ook je switch ondersteunen, anders is je adapter alleen maar aan het fragmenteren.

• Aesculapius
ja inderdaad; en dat doet de (relatief goedkope natuurlijk) officeconnect niet. De switch geeft ook aan dat hij op full duplex gigabit is verbonden dus dat auto negotiation gedoe maakt niet zo veel uit lijkt me. Wat versta je precies onder de "offload" settings? die staan allemaal aan...

[ Voor 5% gewijzigd door Aesculapius op 03-12-2007 18:49 ]

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03 09:46
Probeer het toch maar eens zonder switch ertussen. Het feit dat met switches het met Linux sneller gaat zegt niets, misschien is dat zonder jumbo frames, andere settings of whatever. Met Iperf haal ik hier met 2 XP bakken een dikke 650 Mbit, dus XP kan het op zich wel aan. Linux bak haalt hier wat minder, maar dat ding heeft een CPU uit het jaar nul.

Whatever

• Aesculapius
Ja, die truuk had ik al gevonden, en Internet Connection Sharing staat uit (die firewall service kan ik overigens helemaal niet vinden). ik heb momenteel niet de mogelijkheid om de switches ertussenuit te halen, want die serverbakken kan ik niet zomaar "even" offline halen, maar ik zal eens een laptop regelen om met cross cable tussen twee xp bakken te checken... Bedankt voor alle input so far...

Pagina: 1