Toon posts:

Hoog zoemend geluid uit PSU?

Pagina: 1
Acties:
  • 951 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik had vorige week mijn nieuwe systeem gebouwd, het valt me nu pas echt op dat er een hoog zoemend/piepend geluid wat ik denk, de voeding is.

Specs:

Asus P5K SE
E6750 met stock cooler, geen o/c
GF 8800GT, ook geen o/c
2 Gig Kingston Value Ram DDR667.
Antec Earthwatts 500W
Aopen dvd-drive
WD Caviar SE 160Gb.

Als het systeem idle is, is de toon aanwezig genoeg om hoofdpijn van te krijgen na een tijd, het is niet echt hard maar ik kan het toch boven de fans horen uitkomen. Wat ook vreemd is, is dat wanneer ik in Verkenner een map open, het gezoem even ophoud tot de map open is. Verder houd het gezoem op als ik Orthos draai maar op het moment dat ik op Stop klik, gaat het geluid vrolijk verder. Als ik Crysis draai is het geluid ook weg. Zodra ik de computer opstart en langs het BIOS gaat is er niks aan de hand, maar zodra Windows geladen wordt gaat het weer zoemen/piepen.

Ik heb de fans van de case, de processor en van de videokaart stilgehouden, maar daar lag het ook niet aan.

Kan Tweakers mij verder helpen? :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
als je even zoekt hier op het forum, zal je veel gelijkaardige topics tegenkomen.
Het gaat om een aantal componennten die licht resoneren en dus geluid maken. de enige valide oplossing is een nieuwe voeding (als het wel degelijk van de voeding komt). Maar het is niet gezegd dat die nieuwe voeding niet hetzelfde "probleem" heeft.
Mochten de componenten buiten garantie zijn, zou ik adviseren de trillende componenten te trachten identificeren, en die vastzetten met een stevige blob koude lijm. Doe dat maar niet in je nieuwe bak want dat is :w garantie

Verwijderd

zoek dit eens uit?

staat je pc dicht bij een telefoon?
heb je magnetisch afgeschermde boxen? logitech heeft bij sommige series daar last van

Echter ik denk zelf ook dat je voeding brak is

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 17:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 16:59:
zoek dit eens uit?

staat je pc dicht bij een telefoon?
heb je magnetisch afgeschermde boxen? logitech heeft bij sommige series daar last van

Echter ik denk zelf ook dat je voeding brak is
Nope, pc staat niet bij een telefoon en ik ben net express met de boxen langs de voeding gegaan, daarna de boxen buiten de kamer geplaatst, maar dat haalde allemaal niks uit. Ik heb ook zojuist de fan van de voeding geblokkeerd maar het gezoem hield aan.

Maar dit is wel vreemd, zodra ik iets zwaars speel houdt het op.

EDIT: En maar het geluid het meeste op lijkt is zoemen/piepen/kraken. Maar zodra ik iets doe waar de cpu voor wordt gebruikt, houdt het op, zou iemand me kunnen vertellen waarom?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 17:58 ]

• the_stickie
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 17:20:
[...]

Nope, pc staat niet bij een telefoon en ik ben net express met de boxen langs de voeding gegaan, daarna de boxen buiten de kamer geplaatst, maar dat haalde allemaal niks uit. Ik heb ook zojuist de fan van de voeding geblokkeerd maar het gezoem hield aan.

Maar dit is wel vreemd, zodra ik iets zwaars speel houdt het op.

EDIT: En maar het geluid het meeste op lijkt is zoemen/piepen/kraken. Maar zodra ik iets doe waar de cpu voor wordt gebruikt, houdt het op, zou iemand me kunnen vertellen waarom?
omdat de belasting van je voeding wijzigt...
zoek even (zoals gezegd) en je vindt alle info ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de voeding maandag/dinsdag RMA'en.

Bedankt voor hulp. :)

• the_stickie
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 18:37:
Ik ga de voeding maandag/dinsdag RMA'en.

Bedankt voor hulp. :)
zoals gezegd: controleer of het geluid wel degelijk uit de voeding komt! het komt ook vaak voor dat dit van het moederbord komt!!!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40
Antec levert prima systeemkasten, vind ik. Over de voedingen heb ik een andere mening. Ik ken nog maar 1 van de ruwweg 15 systemen met een Antec voeding die sinds de aankoop nog niet een vervangende voeding nodig had... Allemaal tussen 8 en 20 maanden na aankoop beginnen ze te zoemen met een hoge fluittoon en dan komen de andere klachten of wil de pc niet meer aan.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een kleine vraag:

Waarom maakt mijn voeding dat zoemende geluid niet in het bios? Komt dit ook door de belasting?

• the_stickie
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:29:
Ik heb nog een kleine vraag:

Waarom maakt mijn voeding dat zoemende geluid niet in het bios? Komt dit ook door de belasting?
inderdaad. Waarschijnlijk komt het probleem alleen voor bij een specifieke load, die, omdat jij gewoon pech hebt, relatief vaak vookomt.

[ Voor 0% gewijzigd door the_stickie op 02-12-2007 22:34 . Reden: en nu stop ik met antwoorden tot je http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/820599 gelezen hebt ;) ]

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-01 23:47
the_stickie schreef op zondag 02 december 2007 @ 18:54:
[...]

zoals gezegd: controleer of het geluid wel degelijk uit de voeding komt! het komt ook vaak voor dat dit van het moederbord komt!!!
Ik ben een aantal Asus moederborden tegengekomen welke een soort sissend/schurend/whatever geluid maken, Dit zijn meestal de VRM Mosfet's of spoelen voor de processor of het geheugen. Ik probeer dit meestal te zoeken door een keukenrol ofzo tegen mn oor te houden en dan langs de onderdelen van het moederbord te gaan.
Het zou echter best aan de voeding kunnen liggen Antec heeft wel vaker zogenaamde kwaliteits voedingen op de markt gezet (Smartpower/Truepower), De earthwatts serie wordt echter door niemand minder dan Seasonic gebouwd alleen dan met minder goede elco's. Seasonic zelf gebruikt japanse elco's.
Pagina: 1