Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Idle stroomverbruik autoradio; te hoog?

Pagina: 1
Acties:
  • 993 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:18
Ik heb een maand of twee geleden een nieuwe autoradio gekocht bij de MediaMarkt. Het is een AV Car Audio AV8840, een goedkoop dingetje (€70), maar hij voldoet nog steeds prima aan mijn wensen. :)

Ik stond laatst alleen met een lege accu toen mijn auto 2 dagen stilgestaan had. Dit bleek uiteindelijk door een kapotte accu te komen, maar voordat die conclusie getrokken werd heb ik ook eens naar het 'idle-stroomverbruik' van mijn auto gekeken. Multimeter in serie gezet met mijn accu dus. Ik meette hier 0.08A.

Mijn auto (Punto 55SX, 1998) heeft verder volgens mij letterlijk niets dat stroom verbruikt (oja, een klokje :+), dus ik heb de radio vandaag eens losgetrokken en weer gemeten. Resultaat was ditmaal 0.02A.

Mijn radio gebruikt alleen al 0.06A dus, als ie uitstaat. Mijn 50Ah accu is (mede dankzij de radio) bij stilstand in iets meer dan 3 weken volledig leeg als ik goed reken. Niet meer kunnen starten zal denk ik veel sneller zijn! Best wel vlot imo, ik heb vaker auto's langer stil laten staan zonder problemen. :)

In het boekje van mijn vader's auto (nieuwere auto, zwaardere accu) wordt gezegd dat accesoires bij stilstand maximaal 30mA mogen gebruiken. Dit bevestigt mijn vermoeden dat 60mA wat hoog is. ;) Of zouden ze daar het verbruik van de standaard ingebouwde radio/cd-speler al bijgerekend hebben? :X

Ik denk dus dat mijn autoradio als hij uitstaat veel te veel gebruikt. Klopt dat? Kan het zijn dat ik het verkeerd heb aangesloten (klik, klik, ISO-stekkertje vast) of is de autoradio defect en kan ik garantie gaan claimen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:49
Ik vind het niet echt schokkend hoog.
Kan je je radio aanzetten als je contact uit staat? Zoja, dan zit je radio niet goed aangesloten en zal hij meer stroom verbruiken denk ik.

• Xander
Ik vond 0.06A (nog geen 1W) ook niet schokkend hoog. Maar het is wel hoger dan die waarde die in het instructieboekje van mijn pa staat, en vooral mijn berekening dat ik na 2 weken stilstand waarschijnlijk niet meer kan starten verbaast me even!

Ik kan de radio inderdaad aanzetten als het contact uit staat. Dit kon met de vorige (Sony - die zat er in toen ik de auto kocht) ook...

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:02

Onbekend

...

Jimster schreef op zondag 02 december 2007 @ 16:17:
Kan je je radio aanzetten als je contact uit staat? Zoja, dan zit je radio niet goed aangesloten en zal hij meer stroom verbruiken denk ik.
Dit is niet waar.
Een autoradio heeft een aansluiting wat op het contactslot aangesloten kan worden.
Hierdoor gaat de radio automatisch aan en uit als je je auto start.
Daaraan aansluiten is niet verplicht.
Ik heb hem zelf ook niet aangesloten omdat ik soms radio wil luisteren als de auto niet staat te draaien.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou ook kijken naar het afschakelen van de stroom naar de radio, als je contactsleutel er niet in zit. Ik denk niet dat het een mankement van de radio zelf is...
Onbekend schreef op zondag 02 december 2007 @ 16:44:
[...]
Ik heb hem zelf ook niet aangesloten omdat ik soms radio wil luisteren als de auto niet staat te draaien.
De oplossing hiervoor is de contactsleutel wel te draaien, zodra ook je lichten het doen, zonder de motor te starten.

• Xander
Voor zover ik weet heb ik helemaal geen geschakelde 12V draad achter bij mijn radio. Ik heb netjes een gele 12V en een rode 12V, maar beide zijn ze niet geschakeld...

Maarehm. Persoonlijk zou ik het erg raar vinden als een radio wanneer ik hem zelf uitzet meer verbruikt dan wanneer hij door het afzetten van het contact (en dus het onderbreken van de geschakelde 12V) uitgeschakeld wordt? In beide gevallen is ie toch uit?

Wij hebben hier thuis ook een camper. Radio daar is bewust rechtstreeks aangesloten (dus niet meer over het contact geschakeld), als je gewoon op de camping zit en muziek aan wil zetten ofzo is het niet praktisch om altijd je sleutels in het contact te hangen. Daar zit dan weliswaar een zwaardere accu in (80Ah iirc?), maar dat ding staat af en toe 6 maanden stil zonder startproblemen te krijgen?

• Jimster
[...]
Dit is niet waar.
Een autoradio heeft een aansluiting wat op het contactslot aangesloten kan worden.
Ja dat weet ik ook wel, maar kan jij mij vertellen of de radio zo niet meer stroom gaat verbruiken?
Dus aan de TS: Een radio heeft normaal een continu 12V en een geschakelde 12V (die via het contactslot loopt). Bij jou zitten beide draden op continu 12V aangesloten die uit je auto komt. Sluit de (meestal) rode draad van je radio eens aan op de geschakelde 12V uit je auto en kijk dan of het verschil uitmaakt.

• Xander
Jimster schreef op zondag 02 december 2007 @ 17:00:
[...]
Sluit de (meestal) rode draad van je radio eens aan op de geschakelde 12V uit je auto en kijk dan of het verschil uitmaakt.
Ik zou niet weten waar ik die vandaan moest halen.... Ik kan wel eens de geschakelde 12V gewoon loshalen en dan eens naar het verbruik kijken natuurlijk.

Maar zou het dan alsnog niet erg gek zijn dat een radio die uitstaat meer gebruikt dan een radio die uitstaat omdat ie geen geschakelde 12V meer krijgt?

[ Voor 29% gewijzigd door Xander op 02-12-2007 17:04 ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Ik kom uit op 34 dgn, maar dan is ie ook kats leeg :) Volgens mij is dat redelijk normaal. Je autoradio heeft 2 plus aansluitingen, een rode en een oranje (tussen beide zit een zwevende zekering). De oranje is om zijn preset instellingen vast te houden, als je daar eens de zekering uithaalt en dan nog eens meet, danmoet je weer op die 20 mA uitkomen, dan is het dus normaal voor de autoradio. Zoniet dan is er iets verkeerd.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Jimster
Xander schreef op zondag 02 december 2007 @ 17:03:
[...]
Ik zou niet weten waar ik die vandaan moest halen.... Ik kan wel eens de geschakelde 12V gewoon loshalen en dan eens naar het verbruik kijken natuurlijk.
Dat kan je idd eerst proberen. Mocht het niks uitmaken, dan hoef je daar ook niet meer naar te kijken
Maar zou het dan alsnog niet erg gek zijn dat een radio die uitstaat meer gebruikt dan een radio die uitstaat omdat ie geen geschakelde 12V meer krijgt?
Er zit denk ik toch wel een klein stukje electronica (misschien een simpele relais) achter die geschakelde 12V wat een beetje stroom verbruikt.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Trek je frontje eens van je radio af. Kijk dan nog eens wat hij meet. Zal vaak al een hoop verschil maken.

.

• Xander
AkroBatik schreef op zondag 02 december 2007 @ 17:44:
Trek je frontje eens van je radio af. Kijk dan nog eens wat hij meet. Zal vaak al een hoop verschil maken.
Frontje was er bij alle metingen al af. :)

Ok, I'm lost... Radio toch maar eens eruit getrokken, zekeringenkastje opengemaakt, zekering tussen de rode kabel eruit gehaald. Net alsof hij netjes over het contact geschakeld is en het contact uit staat toch?

Ik zat toch daar, dus ik zet de pennen van mijn multimeter maar eens tussen de zekeringklemmetjes. Dan zou ik toch het gebruik over de geschakelde 12V moeten meten? Nou, da's dus 0.00A.

Toen net als van te voren bij de accu gemeten (multimeter tussen de min-pool en de kabel die daar op zit). 0.02A! *O*

Eindconclusie: Als mijn radio niet over het contact geschakeld wordt, en dus stroom blijft krijgen over de geschakelde 12V (rood), trekt hij wanneer hij uitstaat 40mA meer over de vàste 12V kabel (geel - bedoelt om het geheugen vast te houden)? 8)7 Like, wtf.

Misschien hoort het wel (dat zou ook de zwaardere zekering op de gele draad verklaren), maar dan zijn de labeltjes "POWER" (rood) en "MEMORY" (geel) aan de radio toch een beetje verwarrend... :+

Het probleem is er nog niet mee opgelost trouwens. Ik heb voor zover ik weet nog steeds geen geschakelde 12V. En eigenlijk vind ik het ook geen geweldige oplossing om hem wel geschakeld aan te sluiten, als ik dan een keer de motor afzet voor een spoorwegovergang of brug oid en opnieuw start dan begint mijn muziek weer van voor af aan? (Ik moet de sleutel helemaal terugdraaien voordat ik opnieuw kan starten...) Neemt niet weg dat ik het toch zo zou aansluiten, als het kon...

edit:
Even een en ander doorgemeten.

Ik heb aan mijn autoradio in de eerste connector (de witte, heb ook nog een bruine) vier kabeltjes zitten:
- Rood "Power"
- Geel "Memory"
- Zwart "Ground"
- Blauw "onbelangrijk"

Rood zou de geschakelde draad moeten zijn dus.

Aan de auto heb ik:
- Rood (12V) - Zit op Rood
- Zwart (GND) - Zit op Zwart
- Rood/Zwart (12V - al is het volgens het instructieboekje de + van de luidspreker linksvoor 8)7) - Zit op geel
- Geel/Zwart (erg dun kabeltje, volgens instructieboekje bestaat het niet, lijkt geschakelde 12V - Zit op een pin van de ISO-connector waar niets tegenover zit...

Dus, ik zou er zijn als ik geel/zwart (auto) ipv de rood (auto) zet?

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 02-12-2007 18:15 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Rood is inderdaad geschakeld en geel permanent 12V, dus als je die geel/zwarte op rood aansluit, zou het moeten werken :) Wel apart dat je instructieboekje dan niet klopt :o

Heb je al eens bij een Halfords of Mediamarkt of er misschien een ISO-stekker is die voor jouw auto bedoeld is? Sommige merken gebruiken speciale merkspecifieke stekkers (vraag me niet waarom) en een verloopkabeltje biedt dan uitkomst :) Zelf had ik er ook een nodig en de Golf van m'n schoonouders (toch een auto van pas een paar jaar oud) moest ook met zo'n stekkertje worden uitgerust :)

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 02-12-2007 18:44 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Xander
Als ik ooit merk-specifieke stekkers gehad heb zitten ze er niet meer aan. De kabeltjes uit de kabelboom gaan direct twee ISO-stekkers in. Ziet er wel uit alsof het er ooit zelf ingezet is.

Maar... ik had al bijna het geel-zwarte kabeltje aan de ACC pen gehangen toen ik nog even een ingeving kreeg. Wat blijkt: Het is dus niet over het contact geschakeld, het is met mijn dimlicht geschakeld. Daar heb ik ook niets aan dus (al rij ik wel altijd met mijn licht aan, maar ik vind het net even te slordig om mijn radio daar ook over te schakelen :+).

Ik ben dus terug bij af. Ga morgen toch eens langs de mediamarkt, want "goed" aangesloten of niet, ik ben eigenlijk nog steeds van mening dat over het contact schakelen optioneel moet zijn. Dit heb ik al bij veel meer radio's gezien en daar werkte het wel goed dus. Ze hebben daar een inbouwservice, ben eigenlijk wel benieuwd wat ik volgens hen dan anders zou moeten doen...

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Als er zekeringen aan de gele en rode kabel zitten dan kun je gewoon de twee zekeringshuizen omwisselen en zo dus de rode en gele kabel verwisselen. Dan kun je kijken of dat helpt.
Bij mijn radio was dat de oplossing voor het vergeten van z'n instellingen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11 19:01
Er zit inderdaad in een ISO-stekker ook een draadje die aangeeft of je dimlicht aanstaat of niet.

Wat ik wel al diverse keren heb meegemaakt is dat er, ondanks alle labeltjes en boekjes en teksten etc etc etc _toch_ geschakeld en permanent 12V is omgedraaid.

Als je die 2 eens omgekeerd aansluit, gaat het dan wel goed?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Xander
Het zou me eerlijk gezegd verbazen, aangezien op beide gewoon permanent 12V staat... ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Xander op 02-12-2007 20:50 ]

• Jimster
Xander schreef op zondag 02 december 2007 @ 17:59:
[...]
En eigenlijk vind ik het ook geen geweldige oplossing om hem wel geschakeld aan te sluiten, als ik dan een keer de motor afzet voor een spoorwegovergang of brug oid en opnieuw start dan begint mijn muziek weer van voor af aan? (Ik moet de sleutel helemaal terugdraaien voordat ik opnieuw kan starten...) Neemt niet weg dat ik het toch zo zou aansluiten, als het kon...
Als je de radio aan zou sluiten zoals het normaliter hoort (dus rood geschakeld en geel continu) dan kan je alleen je radio niet aanzetten als je contact helemaal uitstaat.
Volgens mij heeft bijna elke autocontactslot 3 standen; 0, 1 en 2. Alleen bij 0 zal je radio niet aangaan. Dus als je voor een spoorwegovergang stilstaat en je zet je contact in 1 (en je motor dus uit) blijft je radio doorspelen. Zet je je contact toch op 0 en daarna weer aan dan zal je CD verder spelen waar hij gebleven was, want je radio onthoudt dat door de continu 12V die nog steeds aangesloten is.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Paul Nieuwkamp schreef op zondag 02 december 2007 @ 20:32:
Wat ik wel al diverse keren heb meegemaakt is dat er, ondanks alle labeltjes en boekjes en teksten etc etc etc _toch_ geschakeld en permanent 12V is omgedraaid.
Volkswagen wijkt hierin af, dan moet er nog een verloopje tussen ISO stekker en radio, of zelf de polen omdraaien.

This footer is intentionally left blank

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

ajhaverkamp schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:15:
[...]

Volkswagen wijkt hierin af, dan moet er nog een verloopje tussen ISO stekker en radio, of zelf de polen omdraaien.
idd erg bekend. Een tijdje gewerkt bij een autoradiozaak en in de VW isoblokken, wisselde wij zelf de rode en gele al standaard om, scheelde een hoop vragen.

Op dit moment is het bij mij zo dat alleen de sleutel in het contact (niks draaien) voldoende is om de radio aan te zetten, heb een VW Golf III en een vrij nieuwe Sony autoradio. Ideaal, kan niet vergeten de radio uit te zetten, maar kan ook zonder het contact aan te zetten, radio luisteren.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Dit is niet waar.
Beide (rood en geel) moeten aangesloten zijn om de radio te laten werken...

Of je ze dan beiden op continu of één op continu en één op geschakeld zet is een volgende, maar ze moeten in iedergeval wél aangesloten worden...

• Xander
Nou, ik heb eens overlegd bij de MediaMarkt... De geschakelde 12V ook daadwerkelijk over het contact geschakeld aansluiten is volgens hun kennelijk ook niet verplicht. Dat een autoradio stroom blijft gebruiken als ie uitstaat hoort ook niet, dus volgens hun lag het aan de radio. Ik kreeg een nieuwe mee, die kapot was, dus uiteindelijk kreeg ik een 3e mee... 8)7

Verrassing: De 3e blijft ook stroom verbruiken als ie uitstaat.

Maar, ik heb het opgelost. Uiteindelijk onder mijn stuurkolom bij het contactslot (waarom is een contactslot 20cm diep ? :X) een oranje draad gevonden die geschakeld is. *O*

Draadje eraan geknoopt, doorverbonden naar mijn radio en het lijkt te werken. Hij start zelfs nog. :+ (ik had niet echt vertrouwen in mijn auto-elektra-pruts-kunsten :P)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De geschakelde plus daadwerkelijk schakelen is inderdaad niet verplicht, maar hij moet weldegelijk voorzien zijn van prik...
Pagina: 1