Kapotte Acculader

Pagina: 1
Acties:

• P4uluz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-01 14:25
Ik heb een acer travelmate 4100, de werkt op 19V / 3,42a.. Nu is vannacht mijn acculader kapot gegaan. Ik heb nog een oude acculader (zelfde aantal Hz) die werkt op 20V / 6a van een vorige laptop. Voor zover ik weet maakt het met het aantal amperes niet uit als het er maar boven zit. Over het voltage heb ik mn twijfels.

Is het een probleem als ik deze aansluit op mijn 4100? Ik heb hierover gezocht maar meeste mensen zeggen dat voltage gelijk moet zijn, maar andere zeggen dat 5% verschil wel moet kunnen. Graag een reactie van jullie wat jullie me aanraden (aangezien ik nog een drie kwartier heb op mn accu graag ook snel :))..

Alvast bedankt

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is jouw laptop, jouw risico. Ik zou het niet doen, en naar een nieuwe acculader op zoek gaan :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• P4uluz
Mja, daar heb ik weinig aan.. Graag argumenten waarom het wel of niet doen..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In principe zou 20V niet direct dodelijk moeten zijn, maar ik zou zelf toch een 19V adapter regelen voor dat ding om er zeker van te zijn dat het ding niet stuk gaat. Het kan zijn dat die ene volt net teveel is. Als het mijn notebook was zou ik het niet doen.

• P4uluz
Nouja, als er echt een risico is dat ik hem sloop doe ik het sowieso niet. Kan heus wel een paar dagen zonder.. Maar als het nou niks uitmaakt..

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Nope, 20V is elektrisch geen enkel probleem :)

Onbelast gaan ze, ondanks dat het toch echt gestabiliseerde voedingen zijn, richting 24V en zwaar (over-)belast zakken ze best eens in tot onder de 17. In je laptop zit wederom een prachtige dc-dc converter die er van maakt wat je laptop wil vreten (1.3-1.7, 3.3, 5 en 12V).

Er is elektrisch gezien geen reden om te zoeken naar een andere 19V als je deze 20V kunt houden.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-01 15:13
Amperage is inderdaad niet belangrijk zolang je er boven zit. Zit je er onder dan is het waarschijnlijk nog geen enorm probleem voor de laptop maar zou het kunnen dat je je oplader opblaast als je een accu aan het laden bent de laptop volledig belast en al je USB poorten in gebruik hebt enzo. (Met andere woorden, over het toegestane aperage komt).

Het aantal Hz is ook totaal onbelangrijk omdat de laptop op gelijkstroom werkt. Het getal voor Hertz geld dan ook voor de input (110v - 240v, 50-60Hz staat er meestal op). Gelijkstroom heeft niet zoiets als Hertz. (Even de ietwat ingewikkelde details erbuiten gelaten).

Voltage: Daarmee kun je de boel slopen. Zit je onder het voltage van je laptop dan kan het meestal geen kwaad behalve dat hij niet aan gaat. Zit je er te veel boven, dan kun je de boel opblazen. Ik heb jarenlang laptops verkocht en daarbij hielden we meestal een marge van 1v aan. Is het verschil minder dan 1v dan komt het wel goed. Dat is echter een redelijk conservatief getal aangezien in de meeste laptops nog wat spanningsregelaars zitten om een licht overschot te verwerken. Hoe dan ook, 1v verschil is veilig.

Disclaimer: Alles is op eigen risico enzo ;)
Pagina: 1