Laptopgeheugen eruithalen

Pagina: 1
Acties:

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:07
Ik heb niet zo'n ervaring met laptops. maar wil wel mijn laptopgeheugen eruithalen (2X512MB) en vervangen door 2X1GB So-Dimm

Nou heb ik al het geheugen besteld : http://www.ocztechnology..../ocz_pc2_5400_ddr2_sodimm

Nou moet het passen met mijn : Toshiba Laptop Satellite L40-14N

Alleen er staat : Hoofdgeheugen geschroefd Nou heb ik al gekeken en lijkt het een klusje van niets. alleen heeft iemand hier ervaring mee ??????

Als iemand wat meer ervaringen kan delen. ben ik wat beter voorberijd....

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Het is redelijk gebruikelijk voor Laptop fabrikanten om tegenwoordig slechts een van beide DIMM-sloten toegankelijk te maken voor de 'gebruiker'. Het andere slot zit dan vaak op een plaats waar je slechts aan kunt als je de laptop helemaal open maakt.

Sowieso is het handig om op zoek te gaan naar de monteurs-handleiding voor de laptop. Daar staat vaak meer in dan de standaard handleiding.

[ Voor 22% gewijzigd door kalizec op 02-12-2007 13:23 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 13:38
Vaak gewoon even het toetsenbord er af halen. Bij de ene laptop al wat makkelijker dan de anderen.

Sowieso best even een blueprint of technical drawing van je laptop zoeken. Dat je niet eerst je halve laptop openschroeft om uiteindelijk te merken dat het slotje nog ergens anders zit. :)

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bij m'n ThinkPad kon ik onderaan een klepje loshalen waar één module zat. De andere zat onder het toetsenbord, en ik moest inderdaad veel dingen loshalen.

• Roderiktweaker
ik heb al gekeken. en daar zaten 2 Dimms onderelkaar gestapeld. Maar klik je ze der makkelijk uit ?
Of zitten er ergens beveilgings dingetjes. ik kon zelf geen '' monteurs-handleiding'' vinden (google)

Maar heeft er iemand ervaring met thosiba ?

[ Voor 10% gewijzigd door Roderiktweaker op 02-12-2007 14:49 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 10:15
Voor het vervangen van RAM in een laptop heb je ECHT GEEN monteurs handleiding nodig...

Zie je een een schroef in het geheugenbankje of latje zitten? Zo ja: losdraaien

vervolgens de klemmetjes die in de zijkant zitten opzij duwen, het latje 30-45 graden omhoog kantelen en uitnemen. Daarna de zelfde truck met het onderste latje.

• Roderiktweaker
lijkt mij ook wel te doen inderdaat. alleen zo'n sroef zit dus ook ergens in het bankje ?

het geheugen type zou moeten werken. volgens water er nu inzit

Verwijderd

@ de slimmerikken hierboven:

bij de meeste laptops is 1 bankje makkelijk toegankelijk, voor de ander moet je vaak je hele laptop openschroeven, daarnaast gebeurt het ook wel eens dat het geheugen aan het mobo vast zit.

check dus altijd eerst wat mogelijk is voordat je geheugen koopt, want ik heb ook wel eens een slimmerik gezien die z`n laptop nauwelijks meer dicht kreeg, vervolgens had ie een gebold toetsenbord en allemaal openstaande kieren, leuk hoor dat extra geheugen!! ;)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Is dat werkelijk waar joh van dat geheugen.. Weer wat geleerd :)
Ik draai er 2 schroefjes uit aan de onderkant van m'n laptop en zie de 2 dimms gewoon zitten..

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:26
Er zijn merken die er niet zo moeilijk over doen zoals Zepto en Asus. Als ik mijn Asus F3 openschroef kan ik overal bij: Geheugen (2 dimms), WLAN, Bluetooth, CPU, GPU... Allemaal onder 1 klepje, HDD zit apart, maar ik ook zeer makkelijk te bereiken.

In | Complete Systemen en Laptops -> [Ervaringen] Asus A6/Z92 serie - deel 9 | staat in de TS een beschrijving met foto's hoe je laptop geheugen plaatst en volgens mij ook hoe het er uit moet.

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:12:
@ de slimmerikken hierboven:

bij de meeste laptops is 1 bankje makkelijk toegankelijk, voor de ander moet je vaak je hele laptop openschroeven, daarnaast gebeurt het ook wel eens dat het geheugen aan het mobo vast zit.

check dus altijd eerst wat mogelijk is voordat je geheugen koopt, want ik heb ook wel eens een slimmerik gezien die z`n laptop nauwelijks meer dicht kreeg, vervolgens had ie een gebold toetsenbord en allemaal openstaande kieren, leuk hoor dat extra geheugen!! ;)
Niet om er een wellus-nietus spelletje van te maken, maar dat zal je nog reuze meevallen. Bij heel veel laptops kan je bij beide dimm-sloten. Uiteraard zijn er nog redelijk wat uitzonderingen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-05 10:46
Ik heb vorige maand juist hetzelfde gedaan. 2x512 vervangen door 2x1 gig. Op mijn dell inspiron 6400 zit er onderdaan een klepje dat vast zit met een schroefje. Effe schroefje opendraaien, 2 ramlatjes er uitklikken en nieuwe er inklikken en het is gedaan. Heeft me 5 minuten gekost.

• Roderiktweaker
zo gaat het ook bij mij als ik mij niet vergis zag ik bij mij ook twee onderelkaar liggen. alleen ik draai die schroefjes liefst niet te vaak open. wand ze lijken mij vrij makkelijk lam te krijgen.

Verder heb ik bij elke thosiba die ik gezien heb.. twee onderelkaar.

Maar heeft hier iemand ervaring met het merk THOSIBA.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Roderiktweaker schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:47:
zo gaat het ook bij mij als ik mij niet vergis zag ik bij mij ook twee onderelkaar liggen. alleen ik draai die schroefjes liefst niet te vaak open. wand ze lijken mij vrij makkelijk lam te krijgen.

Verder heb ik bij elke thosiba die ik gezien heb.. twee onderelkaar.

Maar heeft hier iemand ervaring met het merk THOSIBA.
Op het gebied van? Welk merk dimmetjes je moet nemen? In principe zou elk merk (ddr2) moeten werken. Helaas zijn er wel eens wat compatibiliteitsproblemen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• CLB
  • Niet online

CLB

_the_crow_ schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:49:
[...]
Op het gebied van? Welk merk dimmetjes je moet nemen?
Kijk eens naar z'n topictitel? :?

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

CLB schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:51:
Kijk eens naar z'n topictitel? :?
Ja, dat eruit halen was al aan de orde geweest hoor. Dus ik weet niet waar je heen wilt met zo'n opmerking. :)

• CLB
  • Niet online

CLB

_the_crow_ schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:52:
[...]
Dus ik weet niet waar je heen wilt met zo'n opmerking. :)
Dus ik weet niet waar jij heen wilt met zo'n opmerking :)
Op het gebied van... Op het gebied van hoe het erin/eruit werkt bij 'n Toshiba laptop natuurlijk 8)7

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er is een Toshiba-forum. Daar staat dat er aan de onderkant een dekseltje met een schroefje zit. Het lijkt me dus een kwestie van even kijken wat er onder dat dekseltje zit. Beetje (te) eenvoudige oplossing van (g)een probleem? :)

ARME AOW’er

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

CLB schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:57:
Dus ik weet niet waar jij heen wilt met zo'n opmerking :)
Op het gebied van... Op het gebied van hoe het erin/eruit werkt bij 'n Toshiba laptop natuurlijk 8)
Volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal.
De TS vraagt hoe dat moet bij een Toshiba. Dat is al een keer uitgelegd (hier), waarop de TS aangeeft dat dat inderdaad ook wel makkelijk klinkt. In mijn ogen is dat een teken dat het duidelijk is. Het spijt me als ik dat verkeerd opvat. ;)
Daarnaast is er niet zoiets als een speciaal mechanisme bij een Toshiba. Dus dat lijkt me ook redelijk eenvoudig.

[ Voor 5% gewijzigd door _the_crow_ op 02-12-2007 23:03 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:42
Waar gaat dit verder over :? De TS heeft door de laptop open te halen dat er twee SODIMM's in zitten. Ik snap het probleem niet: beide SODIMM's er uit klikken (eerst de bovenste daarna die er onder) en vervolgens in omgekeerde volgorde de nieuwe er weer in klikken. Klaar.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Roderiktweaker
hallo,

bedankt. maar het moet wel lukken denk ik.

Maar hopen dat hij het geheugen pakt. en als er e.v.t een schroefmeanisme is zie ik dat wel

• Roderiktweaker
het is allemaal keurig gelukt

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 10:15
moest je schroeven of niet?

• Roderiktweaker
Nee. gewoon even die Pinnetjes uitdrukken en toen kwamen ze 30graden omhoog. en de andere gingen erin. gelukkig pakte de Bios Het goed
Pagina: 1