Toon posts:

Nieuwe MBP leest geen DVD's

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds iets meer dan een week heb ik mijn eerste MacBook Pro.

Vorige week keek ik al 2 à 3 keer naar een DVD'tje, en dat ging allemaal zoals het hoorde.
Gisteren heb ik mijn laptop voor het eerst aangesloten op mijn surround-set. Om te testen of alles goed ging stak ik een DVD in.
Alles ging nog zoals het hoorde, maar midden tijdens een fragment kreeg ik plots een "Skipping damaged areas" melding in DVD Player. Nadat die boodschap 30 seconden op mijn scherm stond, stopte DVD Player ermee.
Nu ja, niet te veel aandacht aan besteed, aangezien het om een oudere DVD ging. Die kon wel wat krasjes hebben en minder goed leesbaar zijn.

Vanmorgen wou ik echter nog eens wat uittesten, en stak een nieuwere DVD in die geen enkel krasje had. Weer kreeg ik dezelfde boodschap, en stopte DVD Player ermee. Het werd zelf nog erger. Hoe meer ik probeerde, hoe minder mijn Apple reageerde. Zelf de DVD's waar ik vorige week zonder problemen naar keek, bleken plots "damaged areas" te hebben.

Op dit moment is het zodanig erg dat in 90% van de gevallen de DVD's gewoon automatisch terug geëject worden zonder nog maar in te lezen. De 10% die wel gelezen wordt, houden het lang genoeg uit om een paar seconden beeld en geluid te tonen. Nadien stopt DVD Player weer met het afspelen. Front Row doet identiek hetzelfde.

De MBP tracht wel eerst even om de DVD's in te lezen. Ik hoor de drive een 5-tal keer opspinnen en meteen weer stil vallen. Na de 5e keer stopt hij er dan gewoon mee.

Ondertussen heb ik al op internet gezocht, en de SMC al gereset, allemaal zonder resultaat.

Zijn er nu dingen die ik nog kan proberen om de drive terug aan de praat te krijgen? Of heb ik een halve-DOA drive gekregen?

Dit alles uiteraard onder Leopard.

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-02 22:33

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Heb je de MBP bij de online Apple store gekocht? Zo ja dan moet je even met hen bellen en dan krijg je een andere MBP. Als je hem in een gewone winkel heb gekocht moet je hem daar even omruilen.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Bigg Balls schreef op zondag 02 december 2007 @ 12:47:
Heb je de MBP bij de online Apple store gekocht? Zo ja dan moet je even met hen bellen en dan krijg je een andere MBP. Als je hem in een gewone winkel heb gekocht moet je hem daar even omruilen.

Succes
Geen van beide, MBP is via ADC-korting telefonisch besteld.

Maar uit jouw reply maak ik op dat het hier niet om een gekend probleem met DVD Player onder Leopard of zo gaat?

Kan ik Apple vragen om eerst de nieuwe MBP te verzenden, en dat ik mijn defect exemplaar pas met de koerier meegeef als mijn nieuw exemplaar hier is? Ik heb mijn laptop nodig voor mijn studies, en met de aankomende examens kan ik hem echt geen 4 weken missen. Mijn oude PC is ondertussen de deur al uit.

• Bigg Balls

Bigg Balls

Telefonisch mag je ook alles binnen twee weken ruilen. Gewoon even bellen met Apple en het verhaal uitleggen. Bel wel met een soort van customer service voor replacements of zoiets. Anders wordt je van het kastje naar de muur gestuurd.

• Bigg Balls

Bigg Balls

Als je zeker wilt zijn dat het niet aan dvd-player ligt moet je een andere dvd player downloaden. Ik weet niet welke dat zoal zijn maar er zal vast wel iets op google te vinden zijn.

Verwijderd

Probeer anders VLC player even, die speelt ook dvd's af.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 13:07:
Probeer anders VLC player even, die speelt ook dvd's af.
Net geprobeerd. Hoewel VLC het iets langer uithoudt dan DVD Player gaat hij uiteindelijk toch ook onderuit op dezelfde manier.

Zal dan maar naar Apple bellen en hopen dat ze mij snel depaneren. Na 5 weken wachten op mijn eerste Apple, is dit een echte domper op de feestvreugde.

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:51

Eris

-

Gewoon apple bellen. En vragen voor een vervanging. Als ze een beetje mee werken heb je binnen een paar dagen een nieuwe. En kan je oude er na op sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Een nieuwe MBP is in de maak, en hoef pas nadien mijn defect exemplaar terug te sturen.

Maar...ik heb mijn MBP uiteraard al gebruikt om mee te werken. Er staan dus een aantal privé-zaken op zoals wachtwoorden van organisaties, bestanden die classified zijn,...

Mijn vraag is nu:
Hoe delete ik alles op een manier dat ze niet terug te halen zijn? Ik zou niet willen dat iemand mijn HD in handen krijgt, en alles terug kan halen.
Voor bestanden gok ik dat secure empty voldoende is, maar wat met software?
Ik kan wel gewoon de programma's allemaal naar de trash slepen, maar blijven er dan geen settings achter? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat mijn lijst van FTP-servers niet gedelete worden als ik de software uninstall. Hoe kan ik dus alles met zekerheid verwijderen?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik denk dat je het beste even kan booten van je installatie DVD (C indrukken tijdens het booten), en hiermee een "erase & install installatie" uitvoeren. Dan is alles wel weg :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

domi235 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 18:16:
Ik denk dat je het beste even kan booten van je installatie DVD (C indrukken tijdens het booten), en hiermee een "erase & install installatie" uitvoeren. Dan is alles wel weg :)
Niet juist. De data zal niet veilig gewist worden.
Hoe kan je dit wel doen:
Start op van Mac OS X cd
Ga naar hulpprogramma's > schijfhulpprogramma
Daar kies je: veilig wissen van schijf en het aantal maal dat je wil dat de schijf overschreven wordt.

Dan kan je OS X installeren zoals je wil.

• DaFrenk
  • Laatst online: 11-12-2025
En als je OS X opnieuw geïnstalleerd hebt, probeer je gelijk nog eens om een DVD af te spelen ;) Je weet maar nooit!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips, maar aangezien mijn DVD-drive geen DVD's leest, kan ik ook de install-DVD's van Leopard niet inlezen om daar iets mee aan te vangen.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 22:53
Als je book inderdaad ook niet opstart van je dvd (c indrukken tijdens het aanzetten, dat is dus buiten je geinstalleerde OSX om) of de installatie niet geheel goed verloopt weet je zeker dat het de dvd drive is. Ik denk trouwens dat die drive gewoon gaar is en dat die herinstalltie niet gaat helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Dancing_Animal schreef op donderdag 06 december 2007 @ 19:19:
Als je book inderdaad ook niet opstart van je dvd (c indrukken tijdens het aanzetten, dat is dus buiten je geinstalleerde OSX om) of de installatie niet geheel goed verloopt weet je zeker dat het de dvd drive is. Ik denk trouwens dat die drive gewoon gaar is en dat die herinstalltie niet gaat helpen.
Wil ook helemaal niet herinstalleren. Heb al naar Apple gebeld en DVD-drive is inderdaad dood. Hele laptop wordt dus vervangen. Daarom wil ik deze laptop cleanen van alle persoonlijke info.

• Bigg Balls

Bigg Balls

Wis alles wat gewist moet worden. En 'erase' dan alle vrije ruimte op je schijf.

Verwijderd

heb je een andere mac ? zo ja:
1. start je MBP in firewaire target diskmode op (door middel van MBP opstarten en "T" ingedrukt houden)
2. kopel je MBP door middel van een firewire touwtje met je andere mac
3. start op de andere mac "diskutillity", en selecteer je harddisk.
4. kies hier voor partioneer en bij opties "7 maal overschijven" (of meer mischien?)
als hij hiermee klaar is is je schijf ECHT leeg, en kan je alles weer loskoppelen(je MBP wel ejecten op je andere mac) en hierna je MBP uitzetten

good luck :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me nu net af:
heeft Apple eigenlijk het recht om mijn bestanden nog maar te bekijken? M.a.w. als ze mijn laptop binnen krijgen, mogen ze die dan vrolijk aanschakelen en wat rondneuzen wat ik allemaal gedaan?

Anders hoef ik me nergens zorgen om te maken, delete ik gewoon alle files die ik kan vinden, en de rest gaat dan wel vanzelf weg. Apple moet sowieso toch mijn HD formatteren voor ze die doorverkopen.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 22:53
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 21:46:
heb je een andere mac ? zo ja:
1. start je MBP in firewaire target diskmode op (door middel van MBP opstarten en "T" ingedrukt houden)
2. kopel je MBP door middel van een firewire touwtje met je andere mac
3. start op de andere mac "diskutillity", en selecteer je harddisk.
4. kies hier voor partioneer en bij opties "7 maal overschijven" (of meer mischien?)
als hij hiermee klaar is is je schijf ECHT leeg, en kan je alles weer loskoppelen(je MBP wel ejecten op je andere mac) en hierna je MBP uitzetten

good luck :)
Misschien dat ze je er wel mee willen helpen in een Apple-winkel, dat je 'm even mag aansluiten op een andere Mac daar (misschien bij LJS in Den Haag, daar mag je ook altijd wat met de computers spelen, hebben ook een eigen technische dienst. Ligt er wel een beetje aan wie je helpt).

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu mijn nieuwe Mac, en wil al mijn gegevens overplaatsen (vooral mijn mailboxes en rules).

Nu blijkt de migration assistant enkel te werken met een firewire kabel. Ik wil die rap nog gaan kopen, maar blijkbaar zijn er meer kabels dan ik dacht.

Kan iemand me zeggen wélke kabel ik nodig heb? Ik heb keuze uit firewire 400 of 800, A to A of B to B, en 4,6 of 9 pins.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

A to A en B to B zijn voor zover ik weet termen die alleen voor USB gelden. Firewire 800 implicieert 9 pins. Firewire 400 is of 4 of 6 pins, waarbij 4 pins hetzelfde is als 6 pins alleen dan zonder voeding.

Aangezien zowel de iMac als de MacBook Pro een Firewire 800 poort hebben, kun je het beste een Firewire 800 kabel nemen (er van uitgaande dat je de nieuwste iMac en MacBook Pro hebt). Als de kabel ook voor andere dingen wilt gebruiken, kun je een Firewire 400 kabel nemen, aangezien dat wat gangbaarder is (alhoewel dan vaak weer in de 4 pins variant, ook wel bekend als i.Link).

[ Voor 5% gewijzigd door Daedalus op 12-12-2007 18:13 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Als je niet wilt dat er settings achterblijven na verwijderen van programma's kan je het beste even het programma AppZapper downloaden, trial kan je geloof ik 3 of 5 programma's verwijderen

Deze gooit ook alle instellingen er mee weg. Ander moet je even een andere "versie" zoeken die het wat vaker kan mocht het nodig zijn :)
Pagina: 1