Toon posts:

Externe harde schijf toevoegen aan Clarkconnect

Pagina: 1
Acties:
  • 589 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een server (groot woord maar ok) met Clarkconnect community 4.2 erop.
Nu zit er enkel via IDE een 30gb harde schijf op aangesloten met Clarkconnect erop. Nu is het de bedoeling om mijn Western Digital MyBook 320gb externe HDD erop aan te sluiten en daar de data op te zetten.

Als ik de HDD aansluit zie ik bij 'Rapportages -> Huidige status' de harde schijf staan onder 'Hardware overzicht'. Hij staat bij SCSI apparaten en bij USB apparaten.

Echter als ik verder naar beneden scroll staat hij niet bij 'Aangesloten bestandssystemen'.

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat mijn externe HDD herkend wordt als aangesloten bestandssysteem en dat de data van de flexshares op de externe HDD wordt opgeslagen?

Verwijderd

Topicstarter
Na nog meer googlen heb ik het antwoord volgensmij al gevonden.
Ik ga deze pdf straks proberen: http://members.home.nl/timothee/extrahd.pdf .

Ik ben benieuwd...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd met http://members.home.nl/timothee/extrahd.pdf maar ik kom er nog niet helemaal uit.

De eerste problemen kwamen bij stap 3 (van de handleiding). hdb herkende hij niet. Dat was snel opgelost daar sda te gebruiken ( het is een externe usb schijf ).
Verder gegaan, steeds lukte alles maar toen stap 24. Het toevoegen van een regel in fstab. Dit lukte maar na het rebooten kreeg ik een foutmelding (kan hem niet navertellen uit mijn hoofd) over het aansluiten van een harde schijf. Hij kon de directory niet vinden.

Dus ik nadenken, en heb toen in de toe te voegen regel in fstab /home/e-smith/files/ibays/data/files veranderd in /home/data. ( er bestaat een user data en die moet de harde schijf gaan gebruiken ).

Toen kreeg ik geen foutmeldingen meer bij het rebooten.

Maar toen, stap 31, het intype van: chown root.shared files. Ook hier gaat het mis. Eerst de melding: root.shared : ongeldige groep. Ik een groep shared aanmaken en toen kreeg ik die melding niet. Toen kreeg ik de melding files : onbekend bestand of map.

Dus ik typ chown root.shared data, weer niet.
Uiteindelijk werkte: chown root.shared /home/data. Bij chmodden ook in plaats van chmod 0770 data dit getypt: chmod 0770 /home/data en ook dat leek goed.

Dus dan moet het goed zijn, maar kijk ik bij rapportages -> huidige status dan zie ik bij aangesloten bestandsystemen alleen mijn interne harde schijf staan.

Wat doe ik fout?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu (weer) verder dan ooit!

Ik heb op de externe harde schijf de partitionering opnieuw gedaan en ja hoor, hij wordt gezien. Als ik ik de webconfig naar rapportages -> real-time status ga dan staat er onder bestandssystemen hetvolgende :
Aangesloten bestandssystemen
Mount Type Partitie Percentage gebruikt Vrij Gebruikt Grootte
/boot ext3 /dev/hda1 10% 65.86 MB 7.37 MB 77.15 MB
/ ext3 /dev/hda2 6% 24.79 GB 1.66 GB 27.86 GB
/home/data ext2 /dev/sda1 1% 7.13 MB 45.00 KB 7.56 MB
/dev/shm tmpfs none 0% 120.79 MB 0.00 KB 120.79 MB
Totaal : 6% 24.98 GB 1.66 GB 28.06 GB

Hierbij is HDA de internet harde schijf van 30GB met 2 partities.
SDA is mijn externe harde schijf en wat TMPFS is, geen flauw idee.

Nou zien jullie meteen het probleem ( denk ik :p ), mijn externe harde schijf is 320GB, maar volgens Clarkconnect is mijn harde schijf maar 7,56 MB :s

Ik heb al geprobeerd om er gewoon nog een partitie op te maken maar dan krijg ik te horen dat er geen vrije sectoren beschikbaar zijn.

Hoe laat ik Clarkconnect weten hoe groot mijn HDD echt is?

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

-disk aansluiten
-gewenste partitie-layout maken met:
code:
1
root@host:/#fdisk /dev/sda

-in fstab deze regel toevoegen:
code:
1
/dev/sda1 $mountdir $fstype $options(default waarschijnlijk) 0 0
Eventueel meerdere partities op een soortgelijke manier toevoegen.
-Mounten
code:
1
root@host:/#mount -a
om partities in die in fstab toegevoegd zijn te mounten.
-eventueel checken of ze gemount zijn;
code:
1
2
3
root@host:/#cat /etc/mtab
of
root@host:/#grep sda /etc/mtab

Verder:
SDA is mijn externe harde schijf en wat TMPFS is, geen flauw idee.
TMPFS is 'diskspace' in je ram, je kan dus gewoon een gedeelte van je ram als 'schijf' mounten. Voor meer info: zie wikipedia (klik)

[ Voor 22% gewijzigd door icyx op 03-12-2007 08:33 ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Verwijderd

Topicstarter
icyx schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:25:
-in fstab deze regel toevoegen:
code:
1
/dev/sda1 $mountdir $fstype $options(default waarschijnlijk) 0 0
Na het toevoegen van die regel krijg ik bij het rebooten:
Lokale bestandssystemen aankoppelen: mount: slechte bestandssysteem soort, slechte optie, slecht superblok op /dev/sda1 of teveel aangekoppelde bestandssystemen[MISLUKT]

Wat doe ik verkeerd?
Ik heb exact deze regel ingevoerd:
code:
1
/dev/sda1 /home/data ext2 default 0 0

In de handleiding staat dat ik dit moet invoegen:
code:
1
/dev/sda1 /home/data ext2 defaults 1 2

Daarbij kreeg ik geen foutmelding maar werd mijn HDD dus herkent als een HDD van 7,56MB.

Nu heb ik er dit van gemaakt:

code:
1
/dev/sda1 /home/data ext2 defaults 0 0

Dit omdat er bij de rest van de regels ook defaults staat en ik krijg bij het booten geen [MISLUKT] meer maar hij blijft de harde schijf herkennen als eentje van 7,56MB. Ik vermoed dat het mis is gegaan met de partitionering maar ik zou niet weten wat er mis zou zijn.

Is er een manier om de partitietabel van een harde schijf te bekijken?
Overigens, als ik fdisk /dev/sda intyp krijg ik dit te zien:

"Het aantal cylinders van deze schijf is ingesteld op 38913. Hier is niet mis mee, maar het is groter dan 1024, en kan met bepaalde instellingen problemen veroorzaken met:
1)software die werkt bij het opstarten (bijv. oude versies van LILO)
2)opstart- en partitioneringssoftware van andere besturingssystemen, zoals DOS FDISK en OS/2 FDISK"

Heeft dat er wellicht iets mee te maken?

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Het moet inderdaad defaults zijn, typo aan mijn kant. En je hebt nu de fdisk stap overgeslagen. Je hebt inderdaad hoogstwaarschijnlijk een te kleine partitie. Om je partitietabel te bekijken:
code:
1
2
3
root@host:/#fdisk -l $disk
nu dus:
root@host:/#fdisk -l /dev/sda

Als je nu eens met fdisk je paritie's delete, en opnieuw je gewenste layout aanmaakt? Of heb je per ongeluk een partitie van 7 mb gemaakt als sda1, en een tweede, grote als sda2? Dat zou ook nog kunnen. Ik denk dat je partite's niet kloppen in ieder geval. Maak ze even opnieuw aan met fdisk:
code:
1
2
3
4
root@host:/#fdisk /dev/sda
m voor de opties, of
root@host:/$man fdisk
voor een manual page

Edit: die 1024 cylinder limit is, vooral vroeger, een obstakel voor grub geweest, sommige mobo's konden dit niet adresseren, en kon je daarom niet booten. Je moest grub dus altijd < 1024 cylinders zetten. Tegenwoordig is dat in principe geen issue meer.

[ Voor 16% gewijzigd door icyx op 03-12-2007 17:14 ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Verwijderd

Topicstarter
Na het typen van:
code:
1
fdisk -l /dev/sda

Krijg ik:
Schijf /dev/sda: 320.0 GB, 320072933376 bytes 255 koppen, 63 sectoren/spoor, 38913 cylinders
Eenheden = cylinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

apparaat boot start end blocks id system
/dev/sda1 1 38913 312568641 83 Linux
Geen tweede partitie dus.

Dus ik eerst de eerste partitie verwijderen, nadat ik w enter heb getypt krijg ik te horen dat het wegschrijven van de nieuwe partitietabel niet lukt omdat de HDD bezig is. Bij een reboot wordt hij wel opnieuw gebruikt. Ik dus rebooten, krijg meteen een foutmelding dat het aankoppelen van sda1 niet lukt dus dat lijkt te kloppen.

Nieuwe partie aanmaken, rebooten, en weer slechts 7,56MB.

Maar ik krijg nergens de vraag hoe groot mijn partitie moet worden, waar moet ik dat aangeven?

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

je kan je partitie niet resizen totdat je je disk hebt 'gedismount'.
code:
1
root@host:/#umount /dev/sda1
in jou geval dus. Verder heb je tijdens het creeren van partities tijdens je hard disk de vraag gekregen wat de start-cyilinder moest zijn, en wat de eind cylinder moest zijn, met daarachter iets van +sizeM, +sizeK, etc, etc. Ik kan het op het moment even niet testen. De man page geeft hier ook weer uitleg over. Op deze manier geef je dus weer de grootte op. Aangezien de nieuwe partitie weer 7 mb is, maar fdisk wel 320 gb aangeeft blijft mijn vermoeden toch bij verkeerd fdisk gebruik, sorry. Mocht dit het echt niet zijn, dan weet ik het niet. In principe word de disk namelijk gewoon goed gedetecteerd.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 18:10:
Maar ik krijg nergens de vraag hoe groot mijn partitie moet worden, waar moet ik dat aangeven?
Waarmee maak je de partitie precies aan? Met fdisk, volgens de stappen in die PDF? Wat vraagt fdisk dan precies, en wat antwoord je?

Je zou ook kunnen proberen of je systeem cfdisk heeft, die is een stuk prettiger.

edit:
Ohja, unmounten is inderdaad wel zo handig voordat je gaat partitioneren / filesystem aanmaken :+

[ Voor 11% gewijzigd door deadinspace op 03-12-2007 18:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk zelf ook dat het aan mij ligt hoor :)

Na het unmounten kan ik direct w zeggen dus dat werkt!

Na het verwijderen van alle partities en het typen van:
code:
1
n [enter] p [enter] 1 [enter] 1 [enter]
( waarin ik dus aangeef: nieuwe partitie, nummer 1, eerste cylinder 1 )
Krijg ik dit: "Laatste cylinder of +size of +sizeM of +sizeK (1-38913, default 38913):"

Eerst typte ik hier altijd gewoon default, 38913. Nu heb ik wat dingen geprobeerd als: +size 320072933376
of +sizeK 320
+K 320
+K320

Maar dan krijg ik steeds als antwoord: Using default value 38913.

Wat doe ik (wederom) fout?

Ps. cfdisk wordt niet herkend.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Wacht, ik kan niet lezen, je partitie lijkt namelijk groot zat te zijn, volgens je fdisk -l output eerder:
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 18:10:
Schijf /dev/sda: 320.0 GB, 320072933376 bytes 255 koppen, 63 sectoren/spoor, 38913 cylinders 
Eenheden = cylinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

apparaat boot               start         end         blocks            id          system
/dev/sda1                       1           38913      312568641      83         Linux
312568641 blocks, da's zo'n 298 GiB.

Heb je het filesystem al opnieuw aangemaakt (de mkfs stap)? Anders kan het goed zijn dat je de eerste keer die partitie fout hebt aangemaakt waardoor hij 8 MB was, en daarin een filesystem van 8 MB hebt gemaakt. Als je daarna de partitie opnieuw hebt aangemaakt, maar dan groter, dan staat daar nog steeds een filesystem van 8 MB in, dus die kun je dan beter even opnieuw aanmaken.

Gaat het trouwens om een schijf voor data-opslag (itt systeem-uitbreiding zegmaar)? Dan is het wellicht handiger om mkfs.ext3 -m 0 te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
De schijf is inderdaad bedoeld voor data opslag.

De MKFS stap heb ik nooit gehad... Daar ga ik eens naar kijken!

Wat doet die precies? Het filesysteem veranderen?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Lees voor de lol de manpage eens? :P

Verwijderd

Topicstarter
:p

Ik heb geprobeerd mkfs te gebruiken:
code:
1
mkfs.ext2 -m 0 /dev/sda 312568641

Opnieuw een partitie gemaakt, rebooten en dan krijg ik te horen: "slechte bestandssysteem soort, slechte optie, slecht superblok op /dev/sda1, of teveel aangekoppelde bestandssystemen."

Wat doe ik (nu wéér...) verkeerd?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 21:19:
Wat doe ik (nu wéér...) verkeerd?
Het filesystem aanmaken op de kale schijf (/dev/sda), niet in een partitie (/dev/sda1) :P

Daardoor overschrijf je ook de partitietabel, waardoor /dev/sda1 niet eens meer bestaat (en dus ook niet gemount kan worden). Je zou nu wel /dev/sda kunnen mounten in principe, maar het is aan te raden om een partitietabel te gebruiken.

De grootte opgeven is trouwens optioneel, en ik raad aan ext3 te gebruiken ipv ext2.

Je hoeft overigens niet telkens te rebooten om die partitie te mounten, dat kan gewoon met mount (alleen het mountpoint opgeven zou genoeg moeten zijn als hij in fstab staat). Het is wel een goed idee om te kijken of hij na een reboot ook netjes gemount wordt als je met alles klaar bent.

Verwijderd

Topicstarter
Jeej :)

En toen lukte het :)
Na mkfs op alleen sda1 te doen werkte het :)

Zowel Icyx als Deadinspace, hartstikke bedankt!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

no problem, en deadinspace, mkfs was een goede suggestie inderdaad, glad vergeten. Automatisme is voor dit soort dingen niet handig :p.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

mkfs stond ook gewoon in die PDF die thijlklerkx zelf aandroeg ;)
Pagina: 1