Extreem lange tijdsduur voordat PC aan kan.

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SVDT
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05-2020
Ik ben net naar een kleine LAN-party geweest. PC dus meegenomen etc. etc. en aldaar aangesloten, stroom ingeschakeld, maar het duurde toen minstens 5 minuten voordat ik mijn PC aan kon doen. Tot die tijd reageerde de computer niet toen ik op de aan-knop drukte. Nu net thuis weer hetzelfde probleem. En in het verleden heb ik hier ook wel eens problemen mee gehad, maar meestal duurde het hooguit 30 seconden voordat ik de PC aan kon zetten. Het lijkt wel alsof de computer als het ware op moet laden voordat ik deze aan kan zetten als hij losgekoppeld is geweest van het lichtnet. Zo groot zullen die condensatoren/transformatoren in de PC/voeding nou toch ook weer niet zijn. :)

Iemand een idee hoe dit probleem ontstaat en hoe ik het op kan lossen? De voeding betreft een Antec TruePower Trio 430 Watt. Meer info over de aanwezig hardware in het systeem: Hier

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 19:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Even een andere voeding proberen?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Gaat je systeem wel direct aan wanneer je de power-on pinnetjes op het moederbord met bijv. een schroevendraaiertje aantikt? (i.e. hetzelfde als je aan/uit knop, kort contact maken)

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 18:34
Dit kan een van de slechte condensator lichting zijn, eventueel kunnen die moeilijk op spanning komen. In de voeding kijken (indien mogelijk zonder open te maken ivm garantie) of de grote condensatoren bol staan (aan de boven kant). Kijk ook even naar je spannings nivo's dmv speedfan oid.

[ Voor 7% gewijzigd door EnderQ op 02-12-2007 07:22 ]

• Theo
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Dit lijkt inderdaad een voedingsprobleem te zijn. Een andere oorzaak kan ik niet verzinnen

Nu met WP, PV, EV en PC

• SVDT
LauPro schreef op zondag 02 december 2007 @ 04:48:
Even een andere voeding proberen?
Ik zal dat morgen eens proberen. :)
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 05:29:
Gaat je systeem wel direct aan wanneer je de power-on pinnetjes op het moederbord met bijv. een schroevendraaiertje aantikt? (i.e. hetzelfde als je aan/uit knop, kort contact maken)
Ja, dat had ik al geprobeerd maar dat heeft helaas geen effect. Aan-knop is dus iig niet brak.
EnderQ schreef op zondag 02 december 2007 @ 07:21:
Dit kan een van de slechte condensator lichting zijn, eventueel kunnen die moeilijk op spanning komen. In de voeding kijken (indien mogelijk zonder open te maken ivm garantie) of de grote condensatoren bol staan (aan de boven kant). Kijk ook even naar je spannings nivo's dmv speedfan oid.
De voltages zijn op het juiste niveau en blijven dat ook als ik mijn systeem belast. Dus wat dat betreft is er niks aan de hand zo lijkt het. Aangezien de voeding al uit de garantie is, zal ik morgen als ik de andere voeding ga testen, ook gelijk maar even deze oude voeding open maken om te kijken of er iets te zien is aan de condensatoren.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Hi,

Ik heb dit zelfde probleem gehad met een combo van een Asus P5W DH Deluxe en een Thermaltake Toughpower 750W voeding.

Nu aan de Thermaltake Toughpower 750W voeding een Asus P5N32-E SLI hangt, en aan de Asus P5W DH Deluxe een andere Zalman voeding hangt, heeft geen van beiden er meer last van...

Kortom, ik kan het niet verhelderen voor je. Hieruit valt echter wel uit af te leiden dat het eventueel aan de combo ligt ;)

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

soortgelijk iets had ik ook een paar condensatoren op het mobo moesten eerst opwarmen waren ook bol, alleemaal vervangen en hij deed het weer als een trein

• SVDT
M'n PC doet het nu helemaal niet meer. :'( Ik wilde de andere voeding vanavond even proberen, hopelijk doet met de computer het met die voeding wel.
wasted247 schreef op maandag 03 december 2007 @ 03:40:
Ik heb dit zelfde probleem gehad met een combo van een Asus P5W DH Deluxe en een Thermaltake Toughpower 750W voeding.

Nu aan de Thermaltake Toughpower 750W voeding een Asus P5N32-E SLI hangt, en aan de Asus P5W DH Deluxe een andere Zalman voeding hangt, heeft geen van beiden er meer last van...

Kortom, ik kan het niet verhelderen voor je. Hieruit valt echter wel uit af te leiden dat het eventueel aan de combo ligt ;)
Ik had inderdaad iets gelezen over dat bepaalde combinaties van moederbord en voeding niet werken. Maar ik heb deze voeding al een tijdje en in die tijd ben ik overgestapt naar een ander moederbord, van Gigabyte naar Asus, en bij de Gigabyte had ik dit probleem ook maar wel in mindere mate.
koekoek2003nl schreef op maandag 03 december 2007 @ 04:06:
soortgelijk iets had ik ook een paar condensatoren op het mobo moesten eerst opwarmen waren ook bol, alleemaal vervangen en hij deed het weer als een trein
Het moederbord zit er gewoon goed uit. Ik ga er in eerste instantie maar vanuit dat het aan de voeding ligt.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 00:40
Kan heel goed mogelijk zijn dat het aan de voeding ligt, Antec heeft in het verleden voedingen ingekocht bij "Channel Well Technology" Deze hadden allemaal rotte condensators. Dit kun je meestal nagaan door de 5Volt lijn met een multimeter na te meten, Deze mag niet lager dan 4.75Volt zijn. Als dit wel het geval is dan ligt het bijna zeker aan de condensators.
Op de sticker van de voeding staat een soort omgekeerde R tegen een U met een code er onder. Deze code is de echte fabrikant. Dit kun je nalopen met deze site: http://www.jonnyguru.com/SMPS_UL.htm

• SVDT
Phenos2 schreef op maandag 03 december 2007 @ 18:27:
Kan heel goed mogelijk zijn dat het aan de voeding ligt, Antec heeft in het verleden voedingen ingekocht bij "Channel Well Technology" Deze hadden allemaal rotte condensators. Dit kun je meestal nagaan door de 5Volt lijn met een multimeter na te meten, Deze mag niet lager dan 4.75Volt zijn. Als dit wel het geval is dan ligt het bijna zeker aan de condensators.
De computer is net spontaan aan gegaan dus ik ben maar gelijk even gaan meten. Deze keer niet met SpeedFan maar gewoon met de multimeter. En inderdaad er staat maar 4,33 Volt op de +5V lijn. Ik denk dus dat ik ook zo'n brakke voeding gekocht heb.
Op de sticker van de voeding staat een soort omgekeerde R tegen een U met een code er onder. Deze code is de echte fabrikant. Dit kun je nalopen met deze site: http://www.jonnyguru.com/SMPS_UL.htm
Voeding blijkt inderdaad van Channel Well Technology te zijn.

Ik ga dus maar eens wat condensatoren in de voeding vervangen. Thnx voor de tip. :)

• Theo
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Voordat je de voeindg opensloopt, Antec geeft vijf jaar garantie op de TruePower Trio. bron
Je kan dus beter gewoon de voeindg omruilen voor een goed exempaar dan zelf gaan rommelen aan dat ding.

Nu met WP, PV, EV en PC

Pagina: 1