HD3850 vage framedrops

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06-2023
Beste mede Tweakers :)

mijn neefje heeft een nieuw pc-tje gekocht en heeft daarbij een *framedrop probleem*

- Chieftec 500 watt
- AMD Athlon 64 X2 5200+
- Asus M2N-MX SE (waarschijnlijke oorzaak)
- 2 x 1gb Corsair TWINX C4 (667mhz)
- Western Digital 500GB 16mb
- Sapphire HD3850 256mb (waarschijnlijke oorzaak)
- Vista Ultimate 32 bit

*knip*

het probleem is inmiddels opgelost ! !

CPU werd een beetje TE warm waardoor het systeem zichzelf terug klokte...
oorzaak: slechte koeler + niet helemaal pakkende koel-oppervlak

[ Voor 89% gewijzigd door MauSS op 16-12-2007 02:54 ]

A world without gadgets is no world ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Pci-e 2.0 is onzin, de 3850 trekt zelf pci-e 1.1 niet dicht. Probeer anders even Windows XP te installeren, Vista is een beetje onvoorspelbaar.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
thanx Hacku, ik zat er zelf ook aan te denken dat gaan we zeer snel proberen, ik vond het zelf ook al vrij vreemd.. want je ziet wel dat hij het gewoon makkelijk aan kan, (zowel videokaart als cpu) maar hij dropt om 1 of andere vage redenen het zou inderdaad Vista kunnen zijn... zodra we XP SP2 hebben getest (met nieuwste drivers) post ik het direct.

ps: en dat vista onvoorspelbaar is heb ik zelf gemerkt ja.. :'(
net na een clean vista install met clonecd (vista versie) een image proberen te maken....
*pats* blauw scherm met witte lettertjes 8)7
(toen begreep ik die mensen die zoveel klachten hebben over vista pas misschien toch maar wachten op SP1 voor vista

[ Voor 32% gewijzigd door MauSS op 02-12-2007 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Op zich zou Vista goed moeten werken, maar dat weet je nooit op voorhand. Win XP echter is al 5-6 jaar oud en daarmee ook volwassen en stabiel, dus zeker even met XP proberen. Een installatie gaat best snel op zo'n systeem. Als dat niet helpt probeer je even met de X1950XT te gamen. Als het probleem dan weer opduikt mag je het moederbord verdenken (en dan niet pci-e, maar de chipset die tegenwerkt).
(toen begreep ik die mensen die zoveel klachten hebben over vista pas misschien toch maar wachten op SP1 voor vista
Ik heb een half jaar met Vista gewerkt, dagelijks. In begin gaat alles goed, maar hoe meer je ermee werkt hoe meer alles op de zenuwen gaat werken. Vista krijgt opnieuw een kans wanneer SP1 uitkomt. Overigens ben ik XP ook maar beginnen gebruiken wanneer SP1 uit was, daarvoor was het voor mij niet werkbaar.

[ Voor 35% gewijzigd door XWB op 02-12-2007 01:58 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
Ja dat klopt Hacku, heb je gelijk in maar toch denk je soms (ach kan wel meevallen) maar heb het er zelf ook maar weer afgegooid... }:O ik ben erg benieuwd wat ie doet als we XP erop zetten,... of de HD3850 dan nog steeds vaag doet...of 't zal het mobo zijn, maar het gekke is dan dat hij het wel snel doet (echt soepel 60 a 70 frames soms) en gewoon wel 2 minuten lang maar als je dan wacht kakt hij helemaal in naar 5 a 6 frames... (ook in het Menu van het spel) dat is toch wel een beetje vaag. maar ik hou jullie op de hoogte van onze bevindingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:07
Heb je de temperaturen al gemeten van je cpu,gpu,case

Dit zou ook heel snel een warmte probleem kunnen zijn, want aan mobo type te zien is het een m-atx waarbij ik zou denk te kleine behuizing, weinig airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
FulmeN schreef:
Heb je de temperaturen al gemeten van je cpu,gpu,case
Daar dacht ik in het begin ook al aan FulmeN maar dit zijn de temps stressed:

CPU: 58 (kan max 70 volgens amd)
GPU: 57 (lijkt me in orde)
Mobo: 36 (lijkt me ook wel ok)

(alles zit in een miditower en tijdens testen met kast open)

[ Voor 3% gewijzigd door MauSS op 02-12-2007 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:33
MauSS schreef op zondag 02 december 2007 @ 15:15:
[...]

Daar dacht ik in het begin ook al aan FulmeN maar dit zijn de temps:

CPU: 52 (kan max 70 volgens amd)
GPU: 48 (lijkt me in orde)
Mobo: 34 (lijkt me ook wel ok)

Ja maar dat zijn niet de temperaturen onder stress neem ik aan? Check ook het geheugen gebruik eens, komt die niet boven de 2GB uit?

Je kunt het best even CPU-Z en GPU-Z downloaden, en vervolgens bij alles gaan checken of het wel op de juiste instellingen loopt (en blijft lopen). Of het geheugen op de juiste snelheid werkt, HT-link, HTT, timings, of de Core en Mem frequenties van je videokaart goed lopen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
leonpwner1 schreef:
Je kunt het best even CPU-Z en GPU-Z downloaden, en vervolgens bij alles gaan checken of het wel op de juiste instellingen loopt (en blijft lopen). Of het geheugen op de juiste snelheid werkt, HT-link, HTT, timings, of de Core en Mem frequenties van je videokaart goed lopen, etc.
Hier kan ik wat mee! :) ga ik zeker checken! dank u!
(maar normaal zou je zeggen op default moet 't goed gaan..) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Draai eens ATitool 3D test, kijk ondertussen naar de framerate, hoe deze verandert, en dan kun je daarnaast meteen de temperatuur en de klokfrequenties zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
leonpwner1 schreef:
Draai eens ATitool 3D test, kijk ondertussen naar de framerate, hoe deze verandert, en dan kun je daarnaast meteen de temperatuur en de klokfrequenties zien ;)
heb helaas het systeempje niet hier maar dat ga ik zeer snel testen, ! thanx goede tip! :) zal het hier posten wat de resutaten zijn. maar dan kan ik meteen zien inderdaad of de fps dan ook inkakt...

[ Voor 8% gewijzigd door MauSS op 02-12-2007 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Vista verziekt de boel denk ik, grote kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 08:49
draai je in dx10 of in dx9.

als je niet weet speel je vast in dx10 wat veelproblemen opleverd.

start het spel op in dx9, dit kan je doen in vista op 2 manieren

1 ga naar ontspanning ga klik met je rechter muisknop op het crysis icoon. en selecteer
"spelen in dx9"

2 maak een snelkoppeling aan als je deze nog niet heb, bv op je desktop of zo iets
rechtermuis knop op die snelkoppeling, eigenschappen , en dan achter je target/doel "-dx9"
plaatsen zonder die 2 " dingen.

scheeld meer dan 10 fps in vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
Master_duck schreef:
draai je in dx10 of in dx9.
Crysis in DX10, en COD 4 in DX9 ... maar we gaan woensdag XP installeren kijken of hij het daar ook nog in doet... en ik check wat dingetjes in het bios.. ! het blijft voorals nog vreemd... maar Vista kan inderdaad de spelbreker zijn... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dee die kaart is 256 mb toch? Wat als die allemaal gebruikt worden (denk van wel) en waarvandaan gaat hij het dan halen?

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dezelfde kaart ook onder vista draaien (64b) en heb het probleem niet. Dus aan de 256 MB kan het niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het zou volgens mij theoretisch nog kunnen, als er verschil in swapfile size en hdd setup is?

[ Voor 6% gewijzigd door LosGieros op 03-12-2007 17:04 ]

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
Het is inderdaad de 256mb versie,
en op welke reso we ook proberen... hij blijft die vage *frame-drop-cyclus* doorvoeren...(in Vista dan) XP gaan we woensdag testen,.. zelfs in het Menu van Crysis gebeurd het... 8)7

maar ik heb wat interessante tips gekregen en die ga ik zeker proberen!
(thanx nog daarvoor!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:31
MauSS schreef op maandag 03 december 2007 @ 17:31:
Het is inderdaad de 256mb versie,
en op welke reso we ook proberen... hij blijft die vage *frame-drop-cyclus* doorvoeren...(in Vista dan) XP gaan we woensdag testen,.. zelfs in het Menu van Crysis gebeurd het... 8)7

maar ik heb wat interessante tips gekregen en die ga ik zeker proberen!
(thanx nog daarvoor!)
Hmm, dat van dat menu in Crysis komt me bekend voor. Het weergeven van het EA-logo gaat ook op mijn HD3850 erg schokkerig en het hoofdmenu ook. Echter zo gauw ik het spel zelf speel heb ik nergens meer last van.. (alles op high (op schaders op medium na) haal ik een gemiddelde FPS van 30+ in 1440x900)

Maandag komt mijn HD3870 binnen, ik ben benieuwd of deze voor dezelfde problemen zorgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Iglo op 03-12-2007 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
dan heb jij geluk ;) klopt ja het menu ging ook zo... vreemd! maar ik ga morgen testen met xp, en met 2 andere videokaarten... en verschillende HD38xx gebruikers hebben al tickets aangemaakt bij Ati dus komt wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
Hacku schreef:
Probeer anders even Windows XP te installeren, Vista is een beetje onvoorspelbaar.
ToFast schreef:
Vista verziekt de boel denk ik, grote kans!
update: XP sp2 geinstalleerd en nog steeds zelfde probleem
ga van de week videokaart en andere apparatuur testen.

anyone nog tips?! (bios instellingen staan goed default en verder niets bijzonders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Heb je ATitool al gechecked wat er gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
leonpwner1 schreef:
Heb je ATitool al gechecked wat er gebeurt?
(snelle reactie toppie woppie)

Ja ati tool 0.27Beta 3 geeft goede fps geen hevige inzakkingen (zelfde als bij mij thuis een beetje)
moet dat avs trouwens continu full-speed lopen? of het moet misschien niet zichtbaar zijn in ati tool ? (dat ik het niet zie)

ben benieuwd wat een andere videokaart gaat doen... heb de keuze uit een x1950XT en een HD3870 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Volgens mij word je cpu te warm.

Doe eens een stresstest met sp2004/orthos.

En post de temp hier eens.

Kan best dat je systeem terugklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
MauSS schreef op zondag 02 december 2007 @ 15:15:
[...]

Daar dacht ik in het begin ook al aan FulmeN maar dit zijn de temps stressed:

CPU: 58 (kan max 70 volgens amd)
GPU: 57 (lijkt me in orde)
Mobo: 36 (lijkt me ook wel ok)

Heeft ie al gezegd ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
TRAXION schreef:
En post de temp hier eens.
Kan best dat je systeem terugklokt.
Update 1: cpu zit zo rond de 60c (stressed) ik heb al orthos gedraaid maar hij krijgt geen error melding ofzo en komt niet boven de 60c..

het gekke is als ik bv: Colin Mcae Dirt draai en op het moment dat de framedrops plaats vinden dan hoor ik ook een : "iets ander geluid" van de cpu en vga fan alsof ze heel ietsje langzamer gaan lopen en wanneer de framedrop weer voorbij is dan is het geluid weer normaal van de fans.

(ik ga denk ik maar is een andere voeding proberen hoewel deze chieftec 500watt (nieuw) toch voldoende moet zijn in een standaard systeem)

ik ga nog even verder testen zodra ik meer weet post ik het.

update 2: ben nu met kast open gpu fan full en cpu fan full aan het proberen met COD4 (waar hij ook direct vaak framedrops had tot nu toe gaat het goed... ik ga nog even verder testen.

update 3: is het normaal als je je vinger niet langer dan 6 sec op je cpu koeler kunt houden dat dat anders je vigertopje weg fikt ? :? :/ ik "denk" dat ik er al echter ben... wanneer die cpu koeler zo gloeiend heet is geeft hij maar 57 graden aan in pcprobe (ik weet pcprobe is niet zo nauwkeurig maar in coretemp zijn die waarders ietsje hoger 1 a 2 graden heb ik getest)

ter vergelijking als ik mijn E6400 zo warm laat worden (met fan uit ofzo) dan is hij slechts een beetje lauw (daar zit een Artic Freezer pro op) dus dan kan het haast niet anders dan dat het de cpu koeler is.

dus ik denk die Artic low profile er morgen maar is afhalen en is even die pasta eraf halen nieuwe erop mooi glad maken kijken of de koeler goed alles raakt en dan weer monteren... want die 5200's van amd worden toch niet ZO warm...? ik denk dat iets niet goed geleidt... want zo'n artic low profile moet toch ruim voldoende zijn om zo'n 5200 te koelen (zitten ook nog 2 fans op ik weet dat het geen top koeler is maar als die geen 5200 meer kan koelen dan weet ik het ook nie meer.... denk iets met de koelpasta)

[ Voor 52% gewijzigd door MauSS op 14-12-2007 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-08 08:24
Cool n Quiet uitzetten in je bios? Daar lijkt het heel sterk op. Als je cpu/fan zachter gaan lopen dan is het voor 90% zeker dat het CnQ is die daar roet in het eten stopt. CnQ vind ik zelf enorm irritant omdat bij mn ouders vaak het hele systeem op de meest onverwachte momenten terugklokt terwijl je dat dan juist net niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
mensen bedankt voor alle tips en tricks :)

het probleem is opgelost :)

oorzaak: cpu koeler (artic low profile) koelde niet goed genoeg, en de koelpasta zat schijnbaar niet helemaal goed.
oplossing: nieuwe artic freezer pro 64 gemonteerd + Artic silver cooling pasta :)
wat is er verbeterd ? 20 graden verschil zowel load als stressed. en geen framedrops meer! :*)

cpu is nu idle: 34c en stressed 41c _/-\o_

case closed! :)

[ Voor 5% gewijzigd door MauSS op 16-12-2007 02:49 ]

Pagina: 1