MSI 975X platinum SATA probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• crimescene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-01-2025
Ik krijg mijn hd niet draaiende op SATA op de msi 975x platinum power up edition mobo. Ik heb zowat alle instellingen in de bios al geprobeert, maar hij blijft op ide lopen(of hij start niet op).

Kan iemand mij misschien vertellen op welke instellingen ik het mobo moet zetten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat werkt er niet dan? Hoe wil je het precies aansluiten?

• crimescene
Terw_Dan schreef op zondag 02 december 2007 @ 00:24:
Wat werkt er niet dan? Hoe wil je het precies aansluiten?
Hij draait nu gewoon in ide mode. Het zit gewoon met die rode sata kabel aangesloten(logisch)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

crimescene schreef op zondag 02 december 2007 @ 00:34:
[...]

Hij draait nu gewoon in ide mode. Het zit gewoon met die rode sata kabel aangesloten(logisch)
En dat werkt niet omdat?

• crimescene
Het werkt wel, maar niet op sata. Dus er moet nog iets in de bios goed gezet worden, waardoor hij wel op sata gaat werken. (ik leg het toch gewoon goed uit,of ligt het nou aan mij??)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

crimescene schreef op zondag 02 december 2007 @ 00:48:
[...]

Het werkt wel, maar niet op sata. Dus er moet nog iets in de bios goed gezet worden, waardoor hij wel op sata gaat werken. (ik leg het toch gewoon goed uit,of ligt het nou aan mij??)
sorry maar we snappen je niet helemaal, hij zit met een sata kabel aangesloten en hij "loopt" op ide?

kan dat?

en verder: als het werkt, mooi laten zitten

-_-

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

crimescene schreef op zondag 02 december 2007 @ 00:48:
[...]

Het werkt wel, maar niet op sata.
Dus er moet nog iets in de bios goed gezet worden, waardoor hij wel op sata gaat werken. (ik leg het toch gewoon goed uit,of ligt het nou aan mij??)
Hoezo werkt hij niet op S-ATA? Het is toch een S-ATA disk die je aangesloten hebt op een van de S-ATA poorten op het moederbord.
Waarop wil je het dan in de bios instellen anders dan IDE? IDE is de modus die je moet kiezen als je een enkele disk hebt. Als je meer disken hebt die je in RAID wilt zetten kun je een dit op S-ATA RAID zetten. Een andere mogelijkheid is evt nog AHCI, maar ik weet zo niet of dit bordje het ook heeft (gebruik dit plankje op m'n werk en ben het daar niet tegengekomen, maar kan goed zijn dat het er wel gewoon inzit) en je disk moet het natuurlijk ook ondersteunen. Met AHCI kun je ook TCQ en NCQ gebruiken.

Als het bovenstaande niet is wat je bedoelt dan snap ik je uitleg en het probleem eerlijk gezegd niet.
M2M schreef op zondag 02 december 2007 @ 01:23:
[...]

sorry maar we snappen je niet helemaal, hij zit met een sata kabel aangesloten en hij "loopt" op ide?

kan dat?
Ja, tuurlijk kan dat S-ATA is ook gewoon IDE.

[ Voor 11% gewijzigd door TERW_DAN op 02-12-2007 01:26 ]

• crimescene
Ik heb zojuist even hd tach erop gezet, ik kom op een average read van 64,0 mb/s Dit is toch voor sata te langzaam, of zit ik er nu naast?

Verwijderd

uhm, zit er geen boekje bij? Of een manual van internet?
Bij mijn ASUS mobo (AMI BIOS) moet ik via de IDE instellingen naar SATA maar dan wel voor RAID.
Niet in RAID blijft SATA - IDE. Volgens het boekje van MSI dat ik net op internet vond is dat niet anders:

For the setting options of SATA Mode, select [IDE] if you want to have SATA as
IDE function. Select [AHCI] to allow the SATA to have Advanced Host Controller
Interface (AHCI) feature, which supports improved serial ATA disk performance
with native command queuing & native hot plug. Select [RAID] to use SATA as
RAID function. Setting options: [IDE], [AHCI], [RAID].

Dus de SATA wordt of IDE of ACHI (ben even kwijt wat dat ook alweer was) of RAID, SATA is niet een andere vorm, van IDE.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

crimescene schreef op zondag 02 december 2007 @ 01:30:
Ik heb zojuist even hd tach erop gezet, ik kom op een average read van 64,0 mb/s Dit is toch voor sata te langzaam, of zit ik er nu naast?
Voor een single disk is het niet heel erg slecht. De meeste IDE disks zitten zo rond de 60 tot 70MB/s, dus met 64MB/s (ik neem aan dat je MB bedoelt ipv mb) is dat helemeaal niet slecht. Je moet het natuurlijk niet gaan vergelijken met RAID0-arrays, want dat kan veel sneller natuurlijk.

• crimescene
Terw_Dan schreef op zondag 02 december 2007 @ 11:09:
[...]

Voor een single disk is het niet heel erg slecht. De meeste IDE disks zitten zo rond de 60 tot 70MB/s, dus met 64MB/s (ik neem aan dat je MB bedoelt ipv mb) is dat helemeaal niet slecht. Je moet het natuurlijk niet gaan vergelijken met RAID0-arrays, want dat kan veel sneller natuurlijk.
Dus als ik het goed begrijp is een normale IDE disk net zo snel als mijn Maxtor 320 Gb sata2 disk :?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

crimescene schreef op zondag 02 december 2007 @ 11:46:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is een normale IDE disk net zo snel als mijn Maxtor 320 Gb sata2 disk :?
Ja, je disk is immers ook gewoon een IDE disk. Het enige waarin een S-ATA disk wat sneller kan zijn is de NCQ en TCQ functies. Mocht je die willen gebruiken dan moet je AHCI gaan gebruiken.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 02 december 2007 @ 01:25:
IDE is de modus die je moet kiezen als je een enkele disk hebt. Als je meer disken hebt die je in RAID wilt zetten kun je een dit op S-ATA RAID zetten.
Bedoel je hier niet JBOD mee? En is die IDE mode niet gewoon een compatibility mode zodat hij native wordt herkend door bijvoorbeeld je Windows installatie zonder SATA drivers?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 12:15:
[...]

Bedoel je hier niet JBOD mee? En is die IDE mode niet gewoon een compatibility mode zodat hij native wordt herkend door bijvoorbeeld je Windows installatie zonder SATA drivers?
JBOD is weer wat anders, dat is gewoon een zooitje hdds bij elkaar. RAID0 is striping wat het sneller maakt.

En IDE mode is gewoon de standaard modus voor als je een enkele disk gebruikt (en hiervoor heb je dan ook geen extra drivers nodig bij je windows installatie).
Pagina: 1