Toon posts:

beeld slaat vast bij gamen. (ati x1600pro)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een game speel op mijn computer dan slaat op een gegeven moment het beeld vast. Eerst een freeze met ook een hapering op het geluid. Een paar seconden later wordt het beeld zwart. Als ik de computer opnieuw opstart doet alles het weer, totdat ik een game opstart. Windows draait zelf zonder problemen. De games die ik speel zijn bijvoorbeeld call of duty 2 en company of heroes.
Ik draai de nieuwst bios op mijn moederbord (asus a8n-SLI SE) en heb de laatste drivers ge"installeerd voor mijn videokaart (ati radeon X1600pro 512 MB pci-E)
Oo kheb ik gekeken of alle fans draaien en ook dat is het geval.
Ik heb dit probleem eigenlijk nog maar een paar weken, maar ik wordt er erg chagrijnig van.
Voor de rest is dit mijn systeem:
AMD X2 3800+
2 gig. werkgeheugen
windows XP pro
Mijn kast is een coolermaster centurion 5 met een 550W voeding.

Ik weet niet zeker of het wel aan mijn video kaart ligt, maar misschien hebben jullie een idee

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem sowieso eens Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door om te achterhalen welk onderdeel hetprobleem veroorzaakt. Daarnaast, check de temps van je hardware eens, een cpu of gpu die te warm wordt kan wel eens tot gevolg hebben dat het ding gewoon vastloopt.

Verwijderd

Heb je ook een programma dat temperaturen en eventueel voltages bijhoudt?
Als videokaarten er het bijltje bij neergooien crasht vaak niet het hele systeem, meestal krijg je dan strepen en/of blokjes in beeld.
En vlak voor de problemen begonnen misschien aan t hobby-en geweest in de kast of met de hardware?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 21:54:
Heb je ook een programma dat temperaturen en eventueel voltages bijhoudt?
Als videokaarten er het bijltje bij neergooien crasht vaak niet het hele systeem, meestal krijg je dan strepen en/of blokjes in beeld.
En vlak voor de problemen begonnen misschien aan t hobby-en geweest in de kast of met de hardware?
ik heb geen programma hiervoor, mbm draait bij mij niet, het prog kent het mobo niet.
Ik heb een tijdje terug problemen gehad met mijn voeding, de fan draaide niet. Deze heb ik vervangen en wordt nu aangestuurd door het mobo. Voor de rst heb ik niets aan het systeem verandert of vervangen, geen rare software ge"installeerd enz. Het probleem is voor mij gevoel ineens ontstaan. Als ik in de bios kijk draait de cpu op 29 graden en de gpu op 25.

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 22:31:
[...]

ik heb geen programma hiervoor, mbm draait bij mij niet, het prog kent het mobo niet.
Ik heb een tijdje terug problemen gehad met mijn voeding, de fan draaide niet. Deze heb ik vervangen en wordt nu aangestuurd door het mobo. Voor de rst heb ik niets aan het systeem verandert of vervangen, geen rare software ge"installeerd enz. Het probleem is voor mij gevoel ineens ontstaan. Als ik in de bios kijk draait de cpu op 29 graden en de gpu op 25.
Download Speedfan o.i.d. of atitools.

Succes!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 22:31:
[...]

Wat je nog zou kunnen doen is in het bios even kijken wat de voltages doen, je kan ze hier posten, maar gebruikelijke stelregel is dat het maximaal 10% mag afwijken van wat het hoort te zijn.
Bovendien heeft Asus zelf ook een tooltje, Asus PcProbe leest voltages, temps en eventuele fans uit die op t mobo zijn aangesloten.

En de problemen zijn die niet pas ontstaan na een eventuele update van drivers of iets dergelijks? Anders zou je misschien de oude drivers eens terug kunnen zetten of de drivers opnieuw installeren, een compleet schone install zou ook kunnen, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het in de software zit, is mij nog nooit gebeurd in elk geval dat het hele systeem op zijn gat ging daardoor.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:26:
[...]

Wat je nog zou kunnen doen is in het bios even kijken wat de voltages doen, je kan ze hier posten, maar gebruikelijke stelregel is dat het maximaal 10% mag afwijken van wat het hoort te zijn.
Bovendien heeft Asus zelf ook een tooltje, Asus PcProbe leest voltages, temps en eventuele fans uit die op t mobo zijn aangesloten.

En de problemen zijn die niet pas ontstaan na een eventuele update van drivers of iets dergelijks? Anders zou je misschien de oude drivers eens terug kunnen zetten of de drivers opnieuw installeren, een compleet schone install zou ook kunnen, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het in de software zit, is mij nog nooit gebeurd in elk geval dat het hele systeem op zijn gat ging daardoor.
Ik heb asus probe en speedfan geïnstalleerd, volgens mij zijn de voltages gewoon goed. Ik heb op de amd site gekeken welk voltage de CPU moet hebben en mijn mobo geeft 1.33 volt wat goed zou moeten zijn. ik zal de andere voltages vanavond even posten. Alle drivers zijn ge-update.
Het enige probleem dat ik afgelopen tijd heb gehad is dat de fan van mijn voeding ermee opgehouden is en dat sindsdien de problemen zijn ontstaan. Ik heb dit op de volgende manier gerepareerd. Ik heb de fan op een accu geprobeerd en toen draaide het wel. De fan kreeg dus geen stroom van mijn voeding. De draadjes van de fan heb ik toen verlengd en op een aansluiting op het moederbord vastgemaakt. De fan draait nu wel goed. Misschien dat de voeding toch een beetje beschadigd is geraakt en als hij echt moet gaan werken dat hij dan in de problemen raakt. De voeding is deze: LC Power LC6550 550 Watt Powersupply (v2.0) with 12cm fan.
Ook heb ik in de bios wat dingen veranderd. Ik heb de boot GPU ingesteld op pci-e en de PEG op auto ipv faster. Ook had ik de cpu op 10% overgeklokt en weer teruggezet op fabriekswaarden.
Van het weekend lekker kunnen gamen (GTA:SA niet zo verschrikkelijke zware game voor mijn comp), maar gisteren avond weer dezelfde problemen.

Verwijderd

Topicstarter
de voltages zijn 2.28 (3.3), 4.97(5) en 11.84(+12). De temp van het mobo is 25 graden en voor de CPU 31 na inspanning.

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Argggh, moet niet op deze tijd gaan posten. Sorry.

[Edit]
Nu zie ik net dat je alleen in de bios hebt gekeken naar de temps(dus idle temps). Je zou tijdens een spelletje spelen even moeten kijken wat dan de temps zijn, hoewel het idle 25 is lijkt het me sterk dat die dik naar de 90 gaat.

[ Voor 137% gewijzigd door ZalmanLuci op 08-12-2007 01:14 ]

Pagina: 1