Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Digitale paneelvoltmeter zonder aparte voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een goed verkrijgbaar digitaal paneelvoltmetertje (LCD of LED) met een bereik van 0-15V dat gewoon op de meetspanning kan worden aangesloten zonder dat er een batterij of aparte voeding nodig is.
De meeste DVM's raken de kluts kwijt bij een common min of plus.
Heb al gekeken bij Conrad, RS en Farnell maar daar zie je alleen af en toe een type die bij 5V met gemeenschappelijke spanning kan werken.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:00

Super_ik

haklust!

je 0 tot 15V door 3 delen met 2 weerstanden en je hebt je 0 tot 5V bereik

[ Voor 3% gewijzigd door Super_ik op 01-12-2007 21:40 . Reden: het is al laat... ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Koop er gewoon één die een baterij nodig heeft, maar gebruik in plaats van de batterij een Voltage Regulator die je aan de meet ingangen koppelt ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:38

T1psY

Dumo-Technics

En als je dan 0 volt meet dan doet je lcd'tje lekker niks :P

http://www.dumo-technics.com

• djexplo
pcfreaky1991 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 22:22:
En als je dan 0 volt meet dan doet je lcd'tje lekker niks :P
't ja energie is niet gratiz ... *

* uitgezonderd zonnecellen

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 12:26

Tead

nnb

Paar weerstandjes, ledjes en transistortjes en je bent er toch? :?

• djexplo
De meeste DVM's raken de kluts kwijt bij een common min of plus.
kwestie van een optocoupler er tussen plaatsen

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

dor een optocoupler verzend je geen energie (ja, dat kan wel, maar door de meeste iig niet)

ik zou zeggen gewoon een meter op batterijen? af en toe de batterij vervangen...

of is het voor in de auto ofzo? dan kan je zeer waarschijnlijk idd en voltregelaar wel inbouwen.... dvm's worden alleen vervelend als de voedinsspanning onder een bepaald voltage gaat (8v ofzo) dan worden ze zwaar onnouwkeurig en geven ze rare waarden aan....

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:27
Als je een ICL7107 gebaseerde paneelmeter hebt kun je zelf een negatieve spannig fabrieken, dan mogen ref low en voeding massa aan elkaar liggen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/KIF_2907.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/KIF_2913.JPG

Repareren doe je zo.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik dacht dat je naast normale spanning input van te meten batterij ook ernaast charge pump ic erbij kan doen. Maar inderdaad, op 0V zijn ze zinloos, en hebben ze energie nodig om ZELF te voeden.
Dat kan alleen met aparte batterij. Dan pas kunnen ze de andere spanningen meten op andere aansluitingen.

Einde verhaal. Alleen als je spanningniveau in gaten wil houden, dan misschien wel. Maar voor serieuze zaken beslist niet te doen. Dan zit je tegen meter te kijken die niks weergeeft en zou je afvragen OF meter stuk is OF batterij leeg is. Aan je de keus.

Verwijderd

Topicstarter
Batterijen en een extra printje zijn gewoon geen optie.
Het mag geen extra gewicht en ruimte in nemen.
Ik ben bang dat ik toch aan een ordinaire analoge meter vastzit.

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:38

T1psY

Dumo-Technics

waar moet hij dan juist voor dienen dan ??

http://www.dumo-technics.com

Verwijderd

Topicstarter
Om de spanning te meten.... ;)

Voor in een modelhelicopter, moet zo basic en licht mogelijk dus.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 13:02
En dan een lipo saver? Dat hoeft namelijk niet meer te zijn dan twee weersanden, een zener diode en een led.
Of moet het echt een panneel meter zijn om te testen hoe vol de accu is? Een panneel meter maken die van 7 tot 17V werkt en direct gevoed wordt uit de accu is goed te te maken.
Als je precies omschrijft wat het doel ik kan ik je wel verder helpen.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:41
Als het er om gaat de spanning van je lipo pack te meten kan de LM3914 een optie zijn. (http://www.national.com/mpf/LM/LM3914.html) Hiermee kun je dmv 10 ledjes een indicatie van de spanning geven. Dit heeft natuurlijk niet de nauwkeurigheid van een echte multimeter, maar het is wel eenvoudig en gemakkelijk te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt perfect, een echte common ground!
Beckmann+Egle EX2070 (48x30mm 11,4mm cijferhoogte)
Conrad: 134473-62 €22,65

De EX3070 heeft backlight, maar die heeft Conrad niet.

Bedankt voor de tip _/-\o_

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 21:56 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Als het een elektrische helicopter is: leds zijn beter omdat je op grote afstand ernaar kan kijken hoe lang je nog kan vliegen. Een LCD meter is zo uit de zicht en niet te lezen. 3 superfelle leds maken die low-med-high kunnen weergeven. Zodra alleen low led brandt, kun je meteen helicopter laten landen.
Deze 3 leds plaats je onder de heli of bij de staartkant, want als heli hoog vliegt, kan je alleen naar boven kijken. :)

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:28
Niet om het een of ander maar volgens mij moet een volt of ampere meter die voedingsspanning nodig heeft altijd zijn voeding elektrisch gescheiden betrekken. Nu schijnt er geloof ik wel een schaklingetje voor te zijn om toch de voeding van dezelfde trafo/bron te betrekken. Volgens mij moet zo'n ding een zwevende voeding heten deze schijn je ook los bij verschillende dvm's te kunnen bestellen (of anders zelf bouwen)
Pagina: 1