Boxen op kamer voor max €400

Pagina: 1
Acties:
  • 996 views sinds 30-01-2008

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:10
Ik heb van de zomer een bijna antieke Onkyo Integra versterker gekregen van mijn hospita, samen met een Onkyo cassettedeck en 2 philips-speakers, omdat het allemaal stof aan het happen was. Binnenkort eens wat contact-spray loslaten op die versterker, maar dat terzijde. Ik heb er zelf een technics cd-wisselaar en een tuner bij gekocht.
Ik ben er uiteraard erg blij mee, maar de speakers zijn niet echt mijn ding. Ze zijn dof, hebben weinig detail, dat soort dingen. Ik houd de optie open om in de toekomst de rest van mijn installatie aan te passen, zelfs goeie kabels sluit ik niet uit ;), maar die boxen lijken mij nu de bottleneck.

Ik luister vooral naar jazz, christelijke muziek (opwekking, vergelijk het qua muziekstijl maar met een Tim Rice musical, en bijv Third Day, rockmuziek), en popmuziek (Acda & de Munnik etc). Dat luister ik in mijn kleine kamer: 12m2 met een schuin dak. Erg rechthoekig: 5 meter lang. Geen goeie luisterruimte, maar verder een prima kamer.

Ik ben vanochtend naar Foka gegaan, omdat die hun boxen-afdeling aan het opheffen zijn. Kennelijk willen ze er toch niet echt vanaf, want helpen deden ze niet erg. 3 sets boxen (Magnat Quantum 501, Kef iQ1, B&W DM600) geluisterd, maar ze hebben daar geen luisterruimte. De magnats vielen direct al af: van opzij klinken ze zoveel anders dat het in mijn kamer nooit wat gaat worden. Ook totaal geen stereo-beeld, schel, in mijn ogen prut. De iQ1 klonk redelijk goed voor Jazz, maar bij pop-muziek viel hij heel erg door de mand: totaal geen lage tonen. De DM600 klonk best aardig, maar ik was niet direct enthousiast.

Vervolgens doorgefietst naar Snijders aan de Hoogstraat (Rotterdam). Daar kwam de verkoper aan met 2 paar boxen: de Quad 11L2 voor €400, en de B&W DM-600 voor €250 (per set van 2).
De Quad-boxen hadden een heel gedetailleerd geluid: ik kon heel veel details horen, en het klassieke pianostuk klonk er het beste op. Met mijn Jazz-cd'tje (20something van Jamie Cullum) viel op dat de lage tonen toch wel erg mager waren: op een bepaald moment raakte ik de bass-lijn van de contrabas zelfs kwijt. Mijn algemene indruk was dat het geluid erg kil was, en dat was niet te verhelpen met treble en bass op de versterker bij te draaien. Bas was er gewoon te weinig, maar dat zal in mijn kleinere kamer niet opvallen.
De B&W-boxen vond ik veel beter klinken dan bij Foka (duh), maar het viel wel op dat ze een stuk minder detail hadden dan de Quads. Voordeel is dat je ze makkelijk op kan hangen, met die pianolak van de Quads zal dat nog wat lastiger worden om dat netjes te doen. Ook zitten de baspijpjes in de weg.

Helaas was ik door mijn tijd heen, dus heb ik de verkoper niet de kans kunnen geven andere boxen te suggereren. Ook vind ik de prijs van allebei wat hoog, hoewel de B&W's op zich nog wel te doen zijn. Wie weet er een betere suggestie voor €300?
Voor de slimmerik die 'marktplaats' roept: ik wil best een box via marktplaats o.i.d. kopen, ook al is nieuw iets leuker ;). Maar het probleem is dat ik niet alle 100.000 merken en types boxen van de afgelopen 20 jaar weet, en je bij boxen niet echt op specs kan letten :(

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tja, toch marktplaats: http://link.marktplaats.nl/132620467

Enneh, ook al eens aan zelfbouw gedacht? Voor 400 euro maak je echt wat leuks, en ben je meteen geen "boxen noob" meer :)

Wise enough to play the fool

• MBV
Tja, daar heb ik op het moment geen tijd voor. Ook zou ik ongeveer alles moeten kopen: ik heb alleen schoevendraaiers, een figuurzaagje, twee hamers van €prut :P, en dat soort dingen. Eigenlijk heb ik ook geen tijd om heel marktplaats af te struinen voor boxen en een nieuwe fiets :X maar dat doe ik dus toch ;). Die €400 is dus een trade-off: als ik er veel tijd in ga stoppen wil ik wel iets goedkoper uitkomen.

Ik weet wel iets af van boxen (beetje lurken in het elfenlicht-topic ;), HAVO-natuurkunde, en dat soort dingen), maar niet welke box op marktplaats de moeite waard zou kunnen zijn. Twee boxen op marktplaats zijn bijna per definitie niet te vergelijken, dat is wel de meerwaarde van nieuwe kopen.

Een zuil heeft natuurlijk meerwaarde, maar het leuke aan een (opgehangen) boekenplank-formaat speaker is dat hij geen ruimte in beslag neemt (niet onbelangrijk in mijn kamer), en dat er nooit iets in de weg staat. Daarnaast komen er geen krassen op als ik eens aan het 'slaapwandelen' ga ;). Trouwens: nu ik er nog eens goed over nadenk zou het best kunnen, hij komt toch vlak 'achter' de deur en de ander tussen mijn bed en de piano. Helaas ligt Almere nou niet echt in de buurt van Eindhoven of Rotterdam (wekelijks pendelen).

Ik zal er nog eens over nadenken :)

Verwijderd

Kijk ook eens naar de Wharfedale Diamond 9.1
Zijn 'boekenplank' luidsprekers en worden regelmatig in test geroemd om hun geweldige geluid en dat voor maar € 88,00 per stuk@ internet!

Succes!

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb zelf de Wharfedale 9.5's. Ben er echt nog steeds diep onder de indruk van. Je moet ze echter wel met een goede geluidskaart aansturen, want ze onthullen alles. Ze kosten 130 euro per stuk.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 21:44

silitek

Tubes Only

Met een budget van 400...eigenlijk 300 als ik tussen de regels doorlees. Maar goed..kies Quad 11L2. Verder is smaak en gehoor relatief. We kunnen voor jou geen passende keuze maken. Wil je het goed doen neem dan je versterker mee voor een luister sessie..

Op basis wat je zelf aangeeft zeg ik de Quad 11L2

Tubes....It's what make music music!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat betreft jouw "terzijde": als ik het forum hier goed in de gaten heb gehouden is contactspray en versterkers een 'not done' combinatie.

Wat speakers betreft: Ben je al bij Correct geweest? Ik ga daar binnenkort nog langs. Ze hebben daar de Wharfedale serie lekker geprijst staan en de Mission M3xi serie is daar ook goedkoop.
(owee als jij ze koopt en ze dan uitverkocht zijn he!)

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Ik zou voor de luidsprekers van Quad gaan. Ontzettend mooie afwerking, veel beter dan je normaal gesproken in die prijsklasse ziet. Ook het geluid vind ik fantastisch, en gaat veel minder snel vervelen dan het geluid van B&W. De bas gaat inderdaad niet echt diep. Luidsprekers krijgen echter wel een behoorlijke boost in de bas als je ze bij een muur neer zet, en al helemaal als je ze in een hoek plaatst.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 13:44:
Ik zou voor de luidsprekers van Quad gaan. Ontzettend mooie afwerking, veel beter dan je normaal gesproken in die prijsklasse ziet. Ook het geluid vind ik fantastisch, en gaat veel minder snel vervelen dan het geluid van B&W. De bas gaat inderdaad niet echt diep. Luidsprekers krijgen echter wel een behoorlijke boost in de bas als je ze bij een muur neer zet, en al helemaal als je ze in een hoek plaatst.
Wat je verkondigd over het geluid is een mening, misschien geldt die niet voor hem. Verder zijn boekenplankluidsprekers nooit echt goed in diep en laag.

• MBV
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 13:44:
Ze stonden al erg dicht tegen de muur, in de luisterruimte van Snijder. Het zal ongetwijfeld schelen dat mijn kamer 12m2 is, en hun luisterruimte 2x zo groot. Ze zijn lekker gedetailleerd, maar ze klinken wel erg kil. Dat is niet alleen dat er te weinig laag in zit (dat hebben ze allemaal), maar ook de verhouding midden-hoog.
bartvl schreef op zondag 02 december 2007 @ 13:32:
Wat betreft jouw "terzijde": als ik het forum hier goed in de gaten heb gehouden is contactspray en versterkers een 'not done' combinatie.
Het gaat me voornamelijk om de aan-uit schakelaars, dus bron-selectie, direct-selectie, die dingen. Daar kan het toch niet zo'n kwaad? Ik zal nog eens rondzoeken.
Wat speakers betreft: Ben je al bij Correct geweest? Ik ga daar binnenkort nog langs. Ze hebben daar de Wharfedale serie lekker geprijst staan en de Mission M3xi serie is daar ook goedkoop.
(owee als jij ze koopt en ze dan uitverkocht zijn he!)
Nog niet. Ik zal wel beginnen bij de koopjeskelder ;) Correct op zaterdag is eigenlijk niet te doen, maar even op en neer vanuit Eindhoven (waar ik doordeweeks zit) vind ik ook zoiets. Dus moet ik voor de deur staan rond openingstijd.

Maar het wordt zo wel moeilijk. Ik dacht eigenlijk dat die 'grote' zuilen niet te doen waren binnen mijn budget, en had mezelf wijsgemaakt dat het veel ruimte scheelde. Nu ik er nog eens goed over nadenk maakt dat alleen uit als ik ze ophang, wat met de Quads dus niet echt kan (plankje maken is wel een optie).
Hmm, even speakers kopen gaat dus toch niet lukken :/. Ik duik er wel verder in, en sta open voor suggesties :)

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Voor een budget zou ik persoonlijk gaan voor 2e hands aangezien je dan behoorlijk meer speaker krijgt voor het geld. Er kan opzich niet zoveel aan kapot gaan, als je hele oude speakers koopt moet je letten op de foam randen.

Deze vond ik nog op marktplaats. Misschien dat je die voor €400,-- kunt scoren. Dan heb je imo betere speakers als Wharfedales. Maar dat hangt natuurlijk ook af van wat je lekker vind klinken.

Portfolio

• MBV
Slechte onderhandelingspositie: zodra hij door heeft dat ik uit Eindhoven naar Friesland wil rijden voor een paar speakers, zal ik ze echt niet meer onder de €500 krijgen :+ En helemaal niet rond de €300, maximumprijs voor 2e hands :)

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 02-12-2007 15:39 ]

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Inderdaad niet een van de meest gunstige posities. ;)
Je moet zelf weten, maar ik heb ook wel meegemaakt bij marktplaats dat ik dingen voor de helft van de richtprijs meekreeg. Maar rijden van Eindhoven naar Friesland is door het huidige kabinet er ook niet echt goedkoper op geworden.. :/

Portfolio

• MBV
Ik ben student, en heb een ov-weekkaart. Het grootste nadeel is dat mijn laptop het niet volhoudt heen en terug :+ Moest toch nog wat papers doornemen, dus misschien ga ik het volgende week gewoon doen. Deze week heb ik er geen tijd voor, in dat 'gat' heb ik de ortho gepropt :)

offtopic:
En het is niet het kabinet, maar de olie-handel waar je nu last van hebt. Dit kabinet gooit de boel pas in januari door de war :)

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-01 14:22

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Heb hier een setje Dali Concept 2 staan, klinken erg aardig. Zeker voor het geld (€270,- set) Heb ze aan een Rotel Ra-940BX hangen.
Deze zou ik ook even beluisteren in de winkel als ik in jou schoenen stond.

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Verwijderd

Ik heb Quad 12L's staan. Niet de 12L2, de nieuwe serie, maar gewoon de 12L. Heb ook de 11L beluisterd maar mistte daar toch wat in het laag zoals jij zegt te hebben met de 11L2. Heb toen blind de 12L besteld toen er een mooie aanbieding langskwam, en ik ben er echt verliefd op :D. Ik weet niet wat het verschil in geluidskwaliteit is tussen de oude L's en de L2's, maar als je op marktplaats een 12L kan scoren zou ik dat zeker doen. Ze zijn echt perfect voor de wat rustige muziek, maar ze staan op zich best wl hun mannetje bij het wat hefterige werk (Rage against the Machine bijv). De B&W 600 serie heeft mij nooit kunnen bekoren, veel te suf kwa geluid. De Quads zijn echt lekker muzikaal. Andere speaker die het in principe ook zouden kunnen zijn geworden was de Monitor Audio S2

Als je kwa speakers bij goede merken blijft kan je 2de hands in principe geen miskoop doen. En altijd luisteren voor een koop, niet blind kopen.

Mijn kamer is ook 12M^2.

Ik draai er wel met een subwoofer bij, en dat voegt toch wat toe. Maar dat hou je met zo wat alle boekplank speakers, en ook met een berg vloerstaanders,

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 18:22 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed, ondertussen is de TS denk ik verder geholpen en wordt het tijd om dit "wat moet ik kopen" topic te sluiten :)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.