[XP] Spontane wijzigingen.

Pagina: 1
Acties:

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Oké, hier het probleem.
Ik heb héél af en toe last van kleine wijzigingen die zich voor doen in XP. Het lijkt erop alsof XP een beetje ziekjes is, maar kan ik het virusje niet vinden. Hij loopt al niet echt lekker vanaf het begin van de nieuwe installatie, maar heb geen zin om alles opnieuw te installeren.

Zoals gisteren, had de computer snachts aan laten staan om bestanden te uploaden, kijk ik sochtends, en wat blijkt? Is hij helemaal niets aan het uploaden. Heel internet eruit. Naja, het was tijd om naar school te gaan, dus heb ik besloten om er smiddags naar te gaan kijken.
Eenmaal s'middags weer thuis aangekomen te zijn, blijkt ook dat heel de inbox van Outlook Express verdwenen is, alle mailtjes waren weg. Gelukkig had ik nog een backupje staan. Ik ben meteen op zoek gegaan naar de inbox.dbx, en deze was te klein om veel bestanden te bewaren. Mijn inbox was dus totaal gewist.
Verder waren ook opeens alle cookies verdwenen, moest overal weer opnieuw inloggen op het internet en moest uTorrent helemaal opnieuw instellen ( ook plotseling helemaal veranderd ). Andere kleine dingen die zomaar veranderen zijn de icons in de taskbar. Deze springen regelmatig van 'always show', naar 'hide when inacticve', waardoor ze niet meer zichtbaar zijn.

Gedaan
Ik dacht eerst dat het een virus of een trojan was, maar ik heb alles gescanned met verschillende viruscontrollers en anti-spam programma's , en daar kwam uit dat er niets in zat. Verder heb k mijn disken gecontroleerd op fouten, maar dit mocht ook niet baten. Wel hoor ik al en toe een 'tik' van één van mijn harddisken. Welke dit is, weet ik niet precies.

Het lijkt er dus op dat XP een beetje verkouden is geworden, alleen kan ik nergens een griepprik halen. Heeft iemand nog ideeën wat dit zou kunnen zijn?

Specs
ASUS M2N-SLI DELUXE
ASUS EAX1650pro 256mb
AMD 5000+ AM2
2x SAMSUNG spinpoint 160GB HD160JJ
1x SAMSUNG spinpoint 200GB

Alvast bedankt iedereen.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik iemand vraag "ben je niet gewoon gehacked?" :+

Als je er echt zeker van bent dat je geen virussen of spyware hebt weliswaar - hoewel ik het zelfs voor een die dingen gek gedrag vind. Het gedrag lijkt mij in ieder geval geen oorzaak in de hardware te hebben. Ik ken tientallen symptomen van defecte harde schijven, kabels, controllers, moederborden en processoren, maar at random settings veranderen en bestanden verwijderen is er niet bij. Het klinkt echt als ofwel iets geprogrammeerd, ofwel een mens.

Welke virusscanner(s) heb je gebruikt, want ik heb geen vertrouwen in enkele bekende scanners (oa. AntiVir, Avast, AVG) en de spyware van tegenwoordig begint behoorlijk intelligent te worden?

Scan de harde schijf eens vanop een andere computer, met een goeie virusscanner (oa. NOD32, Kapersky, Symantec).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En anders een herinstallatie, met andere passwords, goede virusscanner en firewall, en uptodate Windows. En eventjes voorzichtig zijn met torrents?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tomfish
Dank voor alle reacties. Ik heb NOD32, Spybot, Mcafee en Ad-aware gebruikt. Deze hebben allemaal niets gevonden. Een herinstallatie wil ik voorlopig nog even uitsluiten, vanwege de hoeveelheid data die je dan weer moet overzetten. Ik heb eerst Vista op de schijf gehad, toen kwam er ook een Dell bios bij ( jaja, illegale Vista ). Na 4 uur heb ik Vista verwijderd en XP erop gezet, omdat Vista voor mij niet werkt.
Toch heb ik nog steeds het idee dat er een stukje is blijven 'hangen', omdat XP vanaf het eerste moment kleine kuren vertoond. Denk bijvoorbeeld aan het niet plaatsen van icons op de desktop, of in het snel-starten menu.

Verder heeft er nog eens en groot virus in gezeten, die alle .exe bestanden infecteerde. Op een begeven moment zag de virusscanner zichzelf ook als virus. Ik heb toen, naar mijn weten, alles geformateerd. Als ik toch een boosdoener aan moest wijzen, zou ik de HDD kiezen. Omdat deze soms een 'tikje' maakt. Maar dit is dan ook minimaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomfish op 02-12-2007 10:33 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Xtresis schreef op zondag 02 december 2007 @ 10:30:
Een herinstallatie wil ik voorlopig nog even uitsluiten, vanwege de hoeveelheid data die je dan weer moet overzetten.
Dat valt toch wel mee? Niet veel meer werk dan een backup maken, en met een Ghost image kan je altijd terug.
Ik heb eerst Vista op de schijf gehad, toen kwam er ook een Dell bios bij ( jaja, illegale Vista ). Na 4 uur heb ik Vista verwijderd en XP erop gezet, omdat Vista voor mij niet werkt.
Toch heb ik nog steeds het idee dat er een stukje is blijven 'hangen', omdat XP vanaf het eerste moment kleine kuren vertoond. Denk bijvoorbeeld aan het niet plaatsen van icons op de desktop, of in het snel-starten menu.

Verder heeft er nog eens en groot virus in gezeten, die alle .exe bestanden infecteerde. Op een begeven moment zag de virusscanner zichzelf ook als virus. Ik heb toen, naar mijn weten, alles geformateerd. Als ik toch een boosdoener aan moest wijzen, zou ik de HDD kiezen. Omdat deze soms een 'tikje' maakt. Maar dit is dan ook minimaal.
Meten is weten. Speedfan, Everest, etc, SMART-status uitlezen, noem maar op. Of een nieuwe harde schijf gebruiken. Ik zou de virusscan doen vanaf een boot CD ipv vanuit Windows. Maar om eerlijk te zijn: een herinstallatie hoeft helemaal niet veel werk te zijn, en is minder werk dan het continue oplossen van kleine problemen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

gambieter schreef op zondag 02 december 2007 @ 13:39:
Maar om eerlijk te zijn: een herinstallatie hoeft helemaal niet veel werk te zijn, en is minder werk dan het continue oplossen van kleine problemen ;)
Inderdaad: een systeem herinstalleren met alles erop en eraan duurt maximum een halve dag. Dat is veel efficiënter dan enkele dagen zoeken naar het probleem.

• Tomfish
Mjah, daar heb ik dus een probleempje. Omdat ik alle schijven leeg wil hebben, om geinfecteerde bestanden uit te sluiten. Moet ik toch zo'n beetje 200GB ergens anders dumpen. Ook kost het opnieuw installeren van de vele programma's gewoon heel veel tijd. Alles moet je weer naar wens aanpassen. Daar zit ik een beetje tegenop, dus vandaar.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Xtresis schreef op zondag 02 december 2007 @ 14:52:
Mjah, daar heb ik dus een probleempje. Omdat ik alle schijven leeg wil hebben, om geinfecteerde bestanden uit te sluiten. Moet ik toch zo'n beetje 200GB ergens anders dumpen. Ook kost het opnieuw installeren van de vele programma's gewoon heel veel tijd. Alles moet je weer naar wens aanpassen. Daar zit ik een beetje tegenop, dus vandaar.
Ik neem toch aan dat je backups maakt, dus een externe harde schijf hebt? Zeker als de harde schijf een tikkend geluid maakt, dan is de backup ontzettend belangrijk (maar anders ook ;) ). Probeer de scan eens vanaf een BartPE bootCD, en gooi eventuele herstelpunten weg.

Maar het advies blijft staan. Een keer fatsoenlijk herinstalleren of pleisters blijven plakken :) . Er is trouwens ook een functie om settings te bewaren en over te zetten naar een andere PC, dat zou helpen in terugzetten van je settings na heinstallatie.

maar goed, als je perse niet wilt herinstalleren, dan kan ik je verder niet helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 02-12-2007 14:58 ]

Pagina: 1