Toon posts:

[switch] geen contact

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
2 pc's en printer op switch aangesloten. Alle lampjes flitsen. :)

Oude PC vindt meteen internet. Geen instellingen nodig. :)

Nieuwe PC ziet niets. :/

Printer 1X zichtbaar in toevoeglijst, maar zou ongeldige naam hebben, daarna niet meer te zien. :(

XP wizard gedraaid voor thuisnetwerk. Geen resultaat, ook niet na herstarts. Ook niet na mappen sharen. :(

Tutorial bekeken van GOT. Helaas te moeilijk en ook voor win 98. :+

Wie kan me op weg helpen? Ben bereid alles samen te vatten tot dummy-tutorial voor GOT. O-)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik heb inmiddels ontdekt dat ik wellicht handmatig IP adressen moet gaan afstemmen.

Weet iemand hoe dat het beste gaat, zonder dat ik dadelijk internet kwijt raak?

Van @home internet, heb ik een IP

De PC die altijd met @home werkte, heeft een bepaald IP.

Uiteraard de nieuwe PC en de HP printer, hebben ook een IP, maar waar moet ik van uit gaan?

:+

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Op een goedkope switch moet je niks gaan instellen, heb je alle poorten al geprobeerd? Ook de kabels al omgewisseld? Alles instellingen voor LAN (denk aan DHCP en stuurprogramma's) staan gelijk afgesteld?

Zo ja, geef dan die switch een harde reset, van zichzelf moet hij gewoon switchen dan :D

Verwijderd

Topicstarter
Internet moest in poort 1 en dat werkt dus die laat ik maar zitten.

Alle instellingen voor LAN (denk aan DHCP en stuurprogramma's) gelijk afgestellen: Hoe doe ik dat?

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem doet zich voor op de nieuwe pc:

U hebt mogelijk geen toegang tot het Internet of tot sommige netwerkbronnen. Dit probleem is opgetreden omdat het netwerk geen netwerkadres aan de computer heeft toegewezen.

Ik vermoed dat ik IP cijfers moet aanpassen.

• Fast_light
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07-2022
open eens een command promt,op de werkende pc, en voer het commando "ipconfig /all" uit. Post de resultaten eens hier?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of ik die nummer s zomaar vrij kan geven!

Een expert zei me dat het niet goed was, dat het ip adres niet met 192 begint.

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: cpxxxxx
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : xxxx.lb.home.nl

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: xxxxx.lb.home.nl
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : xxxx
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : xx.yy.zz.222
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : xx.yy.zz.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : qqq.90
DNS-servers . . . . . . . . . . . : qqq.37
qqq.37
Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 1 december 2007 18:39:49
Lease verlopen . . . . . . . . . : woensdag 5 december 2007 9:41:32

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja, je hebt dus een SWITCH aan je @home modem gehangen en daar meerdere systemen aan (2 pc's en een netwerkprinter)?

Dat gaat dus niet werken hè. Je hebt daarvoor een router nodig ;)

Je krijgt van @home maar 1 internet adres (IP) voor verkeer met het internet en die wordt dus toegewezen aan de eerste PC die je aansloot. Als je met meerdere systemen online wilt, dan heb je een apparaat nodig dat die internet verbinding kan delen. Dat kan met een PC, maar dat is niet echt handig, makkelijker is om gewoon een routertje te kopen :)

[ Voor 48% gewijzigd door Orion84 op 01-12-2007 20:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Wat een f*ck winkel om mij dan zo'n switch te verkopen!

Iemand zei me dat het wel kon met een master pc met 2 netwerkkaarten

Dat is nog een optie, al weet ik niet hoe.

De master pc staat dan aan en heeft contact via de ene poort met internet. Via de andere poort gaat ie naar de switch en hangt het ander spul er aan.

Is dat wel iets wat kan? En hoe stel ik dat in? Ik heb de switch nu eenmaal liggen...

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 12:11

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

koop gewoon een router.. zijn niet zo heel duur en veel makkelijker dan via een pc.. Die pc moet dan namelijk ook altijd aan staan..

(r vergeten van router..)

[ Voor 10% gewijzigd door KermieCow op 01-12-2007 23:38 ]

Verwijderd

Dat kan iemand met ervaring ja, maar het is niet handig (master pc moet inderdaad altijd aan staan)...

Mijn tip: gooi die switch op zolder, koop voor 50 euro een router...en na de wizzard doet alles het zoals jij wilt :).

Wat je eventueel nog met die switch kan doen is je router uitbreiden, dat is ook leuk! Kan je meerdere pc's dan de fysieke poorten op je routertje aansluiten :Y).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2007 23:44 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 21:30:
Dat hangt er vanaf wat je ze verteld hebt. Het komt namelijk ook voor dat ze een router verkopen waar een switch genoeg was ;) . Noem het gedeelde schuld, en probeer de switch te ruilen tegen een router, tegen bijbetaling natuurlijk (switch is goedkoper dan router).

Het is verstandig de volgende keer niet alleen op de computerwinkel af te gaan, maar dit van te voren uit te zoeken. In computerwinkels staan niet altijd de grootste lichten (nofi).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 21:30:
Ow, je kan best een switch gebruiken voor internet voor meerdere pc's. Ik heb hier 2 pc's plus nog een wifi access point op een switch zitten.
Bij jou gaat het alleen mis doordat je met die switch gelijk aan je @home modem hebt gehangen. Een computer heeft een ip adres, dat is een soort sofinummer voor de computer. Van @home krijg je dacht ik een zo'n nummertje (wat dacht ik automatisch gaat). Je kan dan met één computer het internet op. Alleen als je je een switch aan het modem hangt krijgt één pc dus een ip adres, maar de andere niet, of een verkeerde.
De simpelste oplossing is dan om een router aan het modem te hangen. Dat ene ip adres van @home word dan aan de router toegewezen, en de router wijst weer andere interne ip adressen aan die computers. Als die computers dan het internet op willen gaan ze over de router, die het goede ip adres heeft.

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:42:
[...]

Dat kan iemand met ervaring ja, maar het is niet handig (master pc moet inderdaad altijd aan staan)...
Hij vraagt 'Is dat wel iets wat kan?' , hij geeft aan geen router te willen kopen
en de switch te gebruiken. Ervaring? Een checkbox ICS aanvinken?

Poe, dat kan een aap nog met een hand op zijn rug... 8)

Het is duidelijk dat een router beter/handiger is, 10 man die dat vertellen is
een beetje overkill. Ingaan op de gestelde vragen helpt meer. Misschien wil
hij wel een pc aan laten staan, misschien wil hij helemaal niet terug naar de
winkel en die switch omruilen etc. etc.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2007 23:55 ]

Verwijderd

gambieter schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:48:
[...]
Noem het gedeelde schuld, en probeer de switch te ruilen tegen een router, tegen bijbetaling natuurlijk (switch is goedkoper dan router).
offtopic:
Als je een 4 poorts switch met een 4 poorts router vergelijkt wel ja, maar mijn 16 poorts Linksys switch was wel net iets duurder dan mijn 4 poorts sitecom router :+.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:51:
[...]

Hij vraagt 'Is dat wel iets wat kan?' , hij geeft aan geen router te willen kopen
en de switch te gebruiken. Ervaring? Een checkbox ICS aanvinken?

Poe, dat kan een aap nog met een hand op zijn rug... 8)

Het is duidelijk dat een router beter/handiger is, 10 man die dat vertellen is
een beetje overkill. Ingaan op de gestelde vragen helpt meer. Misschien wil
hij wel een pc aan laten staan, misschien wil hij helemaal niet terug naar de
winkel en die switch omruilen etc. etc.
2 man, overdrijven is ook een vak (of die 10 moet in base 2 zijn :+).

Maar als ik de kennis van de TS zo moet inschatten zou ik zeggen: ga niet lopen klooien met een switch + 2e netwerkkaart...maar koop/ruil gewoon even een routertje. Dat scheelt een hoop moeite en ergernis, want het is natuurlijk wel iets meer werk dan puur een vinkje aanzetten ;).

Of de TS moet hier van willen leren, maar dan ben je meer hobbymatig bezig met het opzetten van een LAN.
Het lijkt mij alleen dat de TS hier op de simpelste manier een familie-lannetje met internet op elke PC aan wil leggen, nofi verder :).

En mijn intentie was alleen om het makkelijkste alternatief aan te bevelen, wat de winkel ook had moeten doen (ipv een switch te verkopen dus).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 00:05 ]

• Fast_light
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 20:20:
Ik weet niet of ik die nummer s zomaar vrij kan geven!

Een expert zei me dat het niet goed was, dat het ip adres niet met 192 begint.

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: cpxxxxx
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : xxxx.lb.home.nl

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: xxxxx.lb.home.nl
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : xxxx
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : xx.yy.zz.222
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : xx.yy.zz.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : qqq.90
DNS-servers . . . . . . . . . . . : qqq.37
qqq.37
Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 1 december 2007 18:39:49
Lease verlopen . . . . . . . . . : woensdag 5 december 2007 9:41:32
Ehmmm misschien zie ik hier iets over het hoofd.... maar als ik naar de defaultgateway kijk en naar het ip adres..... dan zou je zeggen dat je geen switch hebt gekocht maar toch een router! ;) helaas heb je niet alle info gegeven, maar als je Ip adres een intern adres is b.v.10.0.0.222 en de gateway 10.0.0.1 dan lijkt het erop dat je een router hebt, want als je t mij vraagt..... en je sluit je pc gewoon aan op t modem krijg je een heel ander Ip adres. nl. die van de provider. Zonder de juiste ip adressen kan ik niet zien of mijn vermoeden juist is..... Als de DHCP server ook begint met 10.0.0 dan lijkt t mij echt een router.....wat is het merk en type van het apparaat wat je gekocht hebt?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

* Orion84 is heel benieuwd waar je dat vermoeden in 's hemelsnaam op baseert? Want met de gegevens die TS daar geeft is een adres van @home net zo waarschijnlijk als een adres dat door een router is uitgedeeld ;)

Zelfs waarschijnlijker, aangezien 255.255.254.0 een typisch @home netmask is en ik de eerste huis/tuin&keuken router die zo'n mask gebruikt nog moet tegenkomen. De rest van de gegevens (dns achtervoegsel, DNS servers etc.) duiden er ook allemaal op dat deze gegevens rechtstreeks van de @home gateway verkregen zijn en niet vanaf een routertje.

Kortom, nogmaals, Figuurzaagje: koop een router of verdiep je in het delen van een internetverbinding met behulp van een PC :)

Leesvoer: Hoe deel ik Internet ?

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 03-12-2007 12:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Fast_light
Orion84 schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:07:
* Orion84 is heel benieuwd waar je dat vermoeden in 's hemelsnaam op baseert? Want met de gegevens die TS daar geeft is een adres van @home net zo waarschijnlijk als een adres dat door een router is uitgedeeld ;)

Zelfs waarschijnlijker, aangezien 255.255.254.0 een typisch @home netmask is en ik de eerste huis/tuin&keuken router die zo'n mask gebruikt nog moet tegenkomen. De rest van de gegevens (dns achtervoegsel, DNS servers etc.) duiden er ook allemaal op dat deze gegevens rechtstreeks van de @home gateway verkregen zijn en niet vanaf een routertje.

Kortom, nogmaals, Figuurzaagje: koop een router of verdiep je in het delen van een internetverbinding met behulp van een PC :)

Leesvoer: Hoe deel ik Internet ?
Ok, dat subnet heb je gelijk helemaal overheen gekeken! 8)7 , ik baseerde mij op het feit dat hij praatte over het advies van een exper om geen 192 adres te gebruiken, dus ik ging er vanuit dat hij het 10.xx.xx.xx adres gebruikte...... Dus iid koop een router :P

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hij gaf juist aan dat hij van die 'expert' ook al te horen had gekregen dat het IP adres niet klopte, omdat hij geen 192. adres gekregen had. Wat je zou kunnen vertalen naar: Je gebruikt geen router om je internet te delen, waardoor het niet werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het even sammenvatten ter conclusie en naslag voor andere hulpeloze dummies:
  • Met alleen een switch kan je internet delen als je 1 computer uitrust met 2 netwerkkaarten. Deze computer moet dan altijd aan staan.
  • Met een router (met ingebouwde switch) kunnen alle computers onafhankelijk op internet.
Voor beide samenstellingen zijn tutorials te vinden:

http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/netwerk_aanleggen/7

(Met dank aan Mokje voor het linkspeuren)
Pagina: 1