Toon posts:

Plasma TV - Inbranden zwarte DVD balken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.669 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Samsung plasma tv en als ik lekker een dvdtje ga kijken,
heb ik nog steeds enigsinds last van die fijne zwarte balken onder en boven in
het beeld.
Ik kan ze wel weghalen maar dan moet ik inzoomen en dan mis ik te veel van de film.
En opzich zijn ze nog best acceptabel.
Maar mijn vraag is:

Kunnen de zwarte balken onder en boven in het scherm tijdens het kijken van een dvd ook inbranden?

Ow ja en dan had ik nog een vraagie:
is het wel goed voor de tv om, om energie te besparen, zo'n klik-aan-klik-uit ding (van de praxis ofzo)
te gebruiken? of verneuk je daar je hele tv mee? in princiepe is het natuurlijk hetzelfde als elke keer de stekker eruit trekken en er weer in doen, dat lijkt me ook niet al te best... :/

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Je kunt natuurlijk nooit met zekerheid zeggen of het wel of niet gaat inbranden maar als je de eerste 200 uur je instellingen op laag hebt gezet (contrast helderheid etc) en dan de TV een poosje in hebt laten werken zou deze min of meer resistent moeten zijn tegen snelle inbrandingen.

Plasma's blijven gewoon koelkasten die beeld produceren ipv koelte. Je merkt het ook aan de transport manieren en net als bij koelkasten mag je ze ook niet aanvankelijk teveel belasten vanwege het gas dat erin zit.

Bij mijn Samsung HD decoder heb je een instelling om de zwarte balken grijs te laten worden als beveiliging voor plasma tv's. Als je merkt dat bij je dvd's het beeld zwart blijft bij de balken moet je even kijken of je die optie aan kunt zetten. Het is wel minder mooi natuurlijk maargoed, je moet toch wat?

Dat aan uit zetten via zon switch is denk ik niet zo best voor je apparaat. Ik denk dat ze wel die prik nodig hebben maar hang me daar niet aan op. Persoonlijk denk ik dat het niet goed is om deze alsmaar volledig uit te zetten maar echte onderbouwing heb ik daar niet voor.

De zwarte balken zouden niet mogen inbranden (zwart is gewoon pixel uit bij plasma) maar het zou best kunnen dat ze ook zwart als kleur in kunnen branden. Ik weet niet of inbranden als garantie wordt bestempeld maar als dat niet het geval is zou ik toch rustig aan doen

Verwijderd

Wat een bullshit..

Nee die balken branden niet in
Nee een Plasma is geen koelkast
Ja een TV mag je gewoon afzetten als je niet kijkt

Zwart is plasma dat niet oplicht dus kan dat ook niet inbranden
Het gas in je koelkast dient om te koelen, dus constant van vloeibare toestand naar gas over te gaan en terug.. Dit heeft niks te maken met het plasma in je scherm
Het verbuik van je tv in standby is volgens mij enkel omdat je dan je ab kan blijven gebruiken

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:07
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 09:57:
Dat hoeft niet altijd, het kan puur zwart zijn, en dan licht je TV inderdaad niet op, maar stel nou dat het heel licht grijs is, zo licht dat jij het zwart vind lijken. Dan denk je wel dat het zwart is, maar toch moeten die pixels het grijs weergeven, en kunnen dus wel degelijk inbranden.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:06

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 09:57:
Wat een bullshit..

Nee die balken branden niet in
Heel goed. De rest van het beeld echter is dan niet zwart, en het inbrand effect zou dan kunnen zijn dat het midden van het beeld als je de tv uitzet iets lichter is dan waar de balken stonden.
Het verbuik van je tv in standby is volgens mij enkel omdat je dan je ab kan blijven gebruiken
Idealiter ja, maar hij gebruikt ook stroom om de zenders te blijven onthouden. Het UPC digital tv kastje verbruikt overigens in standby net zoveel stroom als dat ie aan staat, zodat ie op ieder willekeurig moment updates kan ontvangen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 16:37
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 14:51:
is het wel goed voor de tv om, om energie te besparen, zo'n klik-aan-klik-uit ding (van de praxis ofzo)
te gebruiken? of verneuk je daar je hele tv mee? in princiepe is het natuurlijk hetzelfde als elke keer de stekker eruit trekken en er weer in doen, dat lijkt me ook niet al te best... :/
Het kan zeker geen kwaad, maar het is maar de vraag hoeveel je denkt te besparen op die manier. Als je elke dag 15 minuten minder naar TV kijkt, ga je wellicht al meer besparen dan door hem volledig uit te schakelen ipv in standby te zetten.
jozy schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:23:
Plasma's blijven gewoon koelkasten die beeld produceren ipv koelte. Je merkt het ook aan de transport manieren en net als bij koelkasten mag je ze ook niet aanvankelijk teveel belasten vanwege het gas dat erin zit.
Ik dacht dat het 1 december was, niet 1 april 8)7 .
Het enige dat plasma tv's gemeen hebben met koelkasten is dat je ze beide in het stopcontact moet steken om ze te kunnen gebruiken.
SeatRider schreef op zondag 02 december 2007 @ 10:13:
[...]
Idealiter ja, maar hij gebruikt ook stroom om de zenders te blijven onthouden. Het UPC digital tv kastje verbruikt overigens in standby net zoveel stroom als dat ie aan staat, zodat ie op ieder willekeurig moment updates kan ontvangen.
TVs hebben helemaal geen stroom nodig om zenders te onthouden. Moest dat het geval zijn, zou je telkens je je TV uit het stopcontact trekt bij een hevig onweer je zenders opnieuw mogen programmeren! Normaal hebben ze een batterij om de zenders te onthouden, en het zou me niet verwonderen mochten recente TVs gewoon een stukje flash-geheugen gebruiken.
ThinkPad schreef op zondag 02 december 2007 @ 10:00:
[...]
Dat hoeft niet altijd, het kan puur zwart zijn, en dan licht je TV inderdaad niet op, maar stel nou dat het heel licht grijs is, zo licht dat jij het zwart vind lijken. Dan denk je wel dat het zwart is, maar toch moeten die pixels het grijs weergeven, en kunnen dus wel degelijk inbranden.
Moest heel donkergrijs al inbranden op je TV, dan zou ik me wel serieus zorgen maken als je eens een wit beeld hebt! 8)7
De enige reden waarom je MISSCHIEN moet oppassen met zwarte balken is net het omgekeerde: alle pixels, behalve die zwarte balken, worden normaal gebruikt. De pixels in de zwarte banden gaan dus uitgerekend minder snel verouderen omdat ze gewoon niet gebruikt worden.
Hoedanook zou ik me tijdens de eerste paar maand minder zorgen maken over zwarte balken dan over vaste logo's en dergelijke. Of het zou moeten zijn dat je de eerste maanden echt enkel en alleen films met zwarte banden bekijkt.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Twixie schreef op zondag 02 december 2007 @ 10:48:
TVs hebben helemaal geen stroom nodig om zenders te onthouden. Moest dat het geval zijn, zou je telkens je je TV uit het stopcontact trekt bij een hevig onweer je zenders opnieuw mogen programmeren! Normaal hebben ze een batterij om de zenders te onthouden
Correct. Die batterij laadt op zolang de tv standby of aan staat. Na een paar weken stekker eruit is ook die batterij leeg en zal je je zenders opnieuw moeten instellen. Als je de tv standby zou laten staan gebeurt dat niet. Maar goed, dat was "in mijn tijd" zo.
en het zou me niet verwonderen mochten recente TVs gewoon een stukje flash-geheugen gebruiken.
Dat zou inderdaad best wel eens zo kunnen zijn.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

Ik ga me er ook maar eens mee bemoeien ;)
Bij normaal gebruik branden huidige plasma schermen niet in, klaar ! bij extreem gebruik, bv. een powerpoint van 1 dia er een maand opzetten of altijd een dezelfde dvd draaien, dan ga je inderdaad kleurverschil zien.
Het helemaal uitzetten van de tv is een beetje onzin aan het worden, de standby standen van tv's zijn dusdanig verandert dat brandgevaar en stroomverbruik geen punt meer zijn. Vroeger (toen je tv's had die net zo dik als breed waren) werd in de standby stand de hoogspanning (die nodig was voor de beeldbuis) onderspanning gehouden en zorgde dat ie lekker snel aanging.
Ik heb laatst eens gemeten wat mijn plasma gebruik als die op standby staat, dat ging zowiezo niet met een wattmeter (de goeie beginnen pas bij 1 watt) en met een multiemeter kwam ik op een stroomverbruik van iets meer dan een ledje..... (dat klopt ook nog, want er brandt een rood ledje als ie op standby staat :) )
Dus de stelling als je naar de keuken loopt om chips en een biertje te pakken, en er kijkt niemand, je meer stroom verbruikt dan de hele nacht op standby wel aardig klopt.
/offtopic De Globalwarming politie krijgt het aardig voor elkaar dat iedereen panisch begint te worden als ze een stekker in het stopcontact stoppen.

[ Voor 14% gewijzigd door Caveman op 02-12-2007 15:43 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Topicstarter
haha t begint al een aardige discussie te worden hier.
Ik heb inderdaad bij mijn oude bakbeest zo'n kastje zodat ik m toch met de afstandsbediening aan kan zetten maar dat ie niet de hele tijd dat ik m niet gebruik op standby hoeft te staan. IVM brandgevaar vond ik dat toch een prettiger idee.
Maar nou zijn er inderdaad de volgende 2 discussiepunten die bij mij duidelijk naar voren komen:

Heeft een Plazma/LCD tv op standby ook het gevaar in brand te vliegen?

en

Kunnen de zwarte balken bij een dvd wel of niet inbranden (oftewel kan de "kleur" zwart inbranden? en de "kleur" wit dan???)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:01

voodooless

Sound is no voodoo!

SeatRider schreef op zondag 02 december 2007 @ 10:58:
Correct. Die batterij laadt op zolang de tv standby of aan staat. Na een paar weken stekker eruit is ook die batterij leeg en zal je je zenders opnieuw moeten instellen. Als je de tv standby zou laten staan gebeurt dat niet. Maar goed, dat was "in mijn tijd" zo.
Hoe ouderwets zijn jullie? Dit soort dingen zijn van vroeger. In deze tijd waarin flash geheugen niets meer koste zit er echt geen batterij meer in je TV om de zenders te onthouden ;) Die blijven gewoon in flash geheugen zitten, ook al de stroom er een half jaar af is geweest :)
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:09:
Heeft een Plazma/LCD tv op standby ook het gevaar in brand te vliegen?
Als men een net keurmerk wil hebben, dan is het zo gemaakt dat iets dergelijks nooit in brand mag vliegen, maar aangezien je niet voor ieder keurmerk ook daadwerkelijk een test moet ondergaan (CE bijvoorbeeld), is het lang niet zeker dat het ook daadwerkelijk gewaarborgd is dat het nooit zou kunnen gebeuren. Kortom: je weet maar nooit... Je kunt immers ook van de trap af vallen....
Kunnen de zwarte balken bij een dvd wel of niet inbranden (oftewel kan de "kleur" zwart inbranden? en de "kleur" wit dan???)
Of het nu donkergrijs is, of zwart, maakt niet uit, het inbranden vind plaats waar het juist helder is, dus daar waar de film zich afspeelt. Dat is ook de rede waarom je grijze balken kunt laten uitgeven i.p.v zwart. Het grijs brandt namelijk ongeveer net zoveel in als je film beeld.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

voodooless schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:43:
Hoe ouderwets zijn jullie? Dit soort dingen zijn van vroeger. In deze tijd waarin flash geheugen niets meer koste zit er echt geen batterij meer in je TV om de zenders te onthouden ;) Die blijven gewoon in flash geheugen zitten, ook al de stroom er een half jaar af is geweest :)
Grinnik. Ben bijna 34, ben dus uit de tijd dat televisies zwartwit waren en draaiwieltjes om de zenders te programmeren :)

Pagina: 1