Heel vaak lees ik dat astronomen makkelijker in staat zijn de massa van een object te bepalen als er een ander object omheen draait. Met allerlei formules van Newton kunnen ze dan de massa bepalen. Wat ik nu niet begrijp, is hoe kan men de massa van de 1e component bepalen zonder deze formule? En hoe zit deze formule precies in elkaar.
Stel ik heb een bol met een diameter van 10. De bol heeft een massa van 50 kg
Er draait een bol met een diameter van 4 om de bol van 10 heen. De dichtheid van deze bollen is hetzelfde (gemakshalve, maar is ook niet altijd zo). Hoe bereken je de massa van de bol van 4 ?
Zoiets dergelijks hebben ze ook met Pluto en Charon gedaan, maar hoe kunnen ze nu weten wat de gemiddelde dichtheid voordat men de massa kent? Voor hetzelfde geldt bestaat Charon helemaal uit ijs en Pluto uit ijzer. Dat is nogal een verschil.
Stel ik heb een bol met een diameter van 10. De bol heeft een massa van 50 kg
Er draait een bol met een diameter van 4 om de bol van 10 heen. De dichtheid van deze bollen is hetzelfde (gemakshalve, maar is ook niet altijd zo). Hoe bereken je de massa van de bol van 4 ?
Zoiets dergelijks hebben ze ook met Pluto en Charon gedaan, maar hoe kunnen ze nu weten wat de gemiddelde dichtheid voordat men de massa kent? Voor hetzelfde geldt bestaat Charon helemaal uit ijs en Pluto uit ijzer. Dat is nogal een verschil.