Vista systeempartitie wijzigen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.539 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:04

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Ik heb 2 HD's in mijn pc. HD0 is opgedeeld in 2 partities, een voor opslag en een voor mijn oude Windows XP installatie. Op HD1 is sinds enige tijd Vista Ultimate x64 geinstalleerd.

Nu wil ik echter de twee partities van HD0 weer samenvoegen tot 1 grote partitie. Echter, doordat op een van de twee partities oorspronkelijk XP geinstalleerd was, is dit de systeempartitie, met de bootinfo voor Vista. Als ik deze schijf dus verwijder, ben ik bang dat Vista niet meer zal opstarten.

Hoe kan ik er dus voor zorgen dat alle bootinfo op HD1 komt te staan, zodat ik HD0 opnieuw kan indelen?

Voor een overzicht zie plaatje, klikken voor groter formaat.

Afbeeldingslocatie: http://vlingen.nl/img/schijfbeheersmall.png

Cunning linguist.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Start hij nog op als je hdd0 loskoppeld? In principe is je Vista-partitie ook je opstartpartitie (in dit geval), zodat de bootinfo daarop moet staan.

[ Voor 5% gewijzigd door TerraGuy op 01-12-2007 12:42 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Jayden
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou HD0 even los koppelen. Mocht hij daarna niet meer starten even met de Vista dvd opstarten en als het goed is vind hij een probleem en maakt hij nieuwe bootinfo aan.
Als hij de 'fout' niet automatisch repareerd kun je via de vista dvd het maken in een console.

"I reject your reality and substitute my own." ~Adam Savage | "When does the hurting stop?" ~Bill

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Hij start niet op als ik HD0 loskoppel, ik krijg dan de foutmelding NTLDR is missing. Daarna opgestart met Vista-cd erin, en repair gedaan. Hij kon geen bootmanager vinden en dat heeft hij vervolgens gefixt. Ik weer opnieuw opstarten, maar nog steeds NTLDR missing... Nu maar even die command prompt proberen, kijken of dat helpt.

Cunning linguist.

• Jayden
  • Niet online
In de command prompt als eerste: "bootrec.exe /fixmbr", daarna "bootrec.exe /fixboot" voor de zekerheid en hij moet het doen.

"I reject your reality and substitute my own." ~Adam Savage | "When does the hurting stop?" ~Bill

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Ik had net als eerste /ScanOS gedaan, en hij kon geen OS vinden :?
Heel vreemd, maar ik dacht, ik probeer nog eens auto-repair, eens kijken wat ie vindt. En hij vond nog een fout in het boot-gebeuren. Die heeft hij nu gefixt, en ik ben nu opgestart zonder HD0 :)
Alleen... Nu is de vraag wat er gaat gebeuren als ik opnieuw opstart met HD0 weer aangekoppeld. Als hij toch weer daarvan opstart, kan ik nog steeds niet die schijf formatteren... We gaan weer verder testen.

Cunning linguist.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Merovingian schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 13:45:
Ik had net als eerste /ScanOS gedaan, en hij kon geen OS vinden :?
Heel vreemd, maar ik dacht, ik probeer nog eens auto-repair, eens kijken wat ie vindt. En hij vond nog een fout in het boot-gebeuren. Die heeft hij nu gefixt, en ik ben nu opgestart zonder HD0 :)
Alleen... Nu is de vraag wat er gaat gebeuren als ik opnieuw opstart met HD0 weer aangekoppeld. Als hij toch weer daarvan opstart, kan ik nog steeds niet die schijf formatteren... We gaan weer verder testen.
zet je toch in je bios de boot op schijf 2?

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Dat was ook mijn eerste idee. Ik kon dat echter niet zomaar instellen, ik kon kiezen uit USB, HD, DVD/CD. Nu kwam ik er net achter dat ik in een ander menu HD0 moet instellen, dan gaat het dus wel goed. Nu kan ik dus eindelijk 1 grote partitie maken. Ik weet dat je zoiets met partition magic heel mooi kan doen. Maar ik dacht, laat ik de Windows-software eens gebruiken en voor "schijf uitbreiden" kiezen. Nu zit ik met een dynamische schijf met twee partities die aan elkaar gelijmd zijn tot een partitie, in plaats van 1 "echte" partitie -O-

Nou maakt mij dat op zich nog niet uit, als dit geen verschil maakt in performance. Maar is dat ook zo?
Ter verduidelijking wat ik nu heb:

Afbeeldingslocatie: http://vlingen.nl/img/dynamischsmall.png

Cunning linguist.

• Jayden
  • Niet online
Als je 1 partitie wilt, verwijder je eerst alle partities op die schijf en maak dan 1 nieuwe met de maximale grootte.
Je bent natuurlijk de data op de oude partities kwijt.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Het vervelende is dat ik daar 270GB aan data op heb staan die ik nergens anders kwijt kan...

Cunning linguist.

• Jayden
  • Niet online
Als het goed is kan je dynamische schijven weer terugzetten op standaard.
Als je dat hebt gedaan maak je de 50 GB partitie leeg en verwijder je die.
Dan kan je de andere partitie vergroten (uitbreiden) naar de gewenst grootte.
Let er op dat als je met partities bezig bent (verkleinen etc.) er altijd een kleine kans bestaat op data verlies.
Een backup is nooit weg.

• Boagriuz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik weet dat dit een aardig oud topic is, maar ik zit met hetzelfde probleem.
Ook ik heb Vista x64 geinstalleerd op een andere schijf dan waar ik eerst Windows XP op had staan. Echter ziet mijn pc die oude XP partitie nog steeds als systeem partitie, terwijl daar verder niets op staat.

Nu wilde ik mijn Vista herstellen m.b.v. de vista cd, maar wanneer ik bij herstel de vista schijf selecteer krijg ik de foutmelding dat het een andere versie is en hij daar niets mee kan...

Komt dit misschien omdat ik nu service pack 2 op mijn pc heb staan??

Alle hulp is welkom, want ik wil dat mijn pc gewoon mijn vista partitie als systeem partitie gaat zien, zodat ik die oude XP partitie weer kan mergen met de rest van die schijf.

Afbeeldingetje:

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/iqc55y.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Boagriuz op 01-11-2009 20:43 ]

• Boagriuz
Bump, iemand toevallig?

• Upquark
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-12-2025
Yep: EasyBCD. Verdiep je eerst even in de werking; ik heb hetzelfde probleem een jaar of wat geleden met dit tooltje opgelost, maar kan je niet meer zo 1-2-3 vertellen hoe en wat. ;)

• Boagriuz
Upquark schreef op woensdag 04 november 2009 @ 19:10:
Yep: EasyBCD. Verdiep je eerst even in de werking; ik heb hetzelfde probleem een jaar of wat geleden met dit tooltje opgelost, maar kan je niet meer zo 1-2-3 vertellen hoe en wat. ;)
Thx voor de tip, ben morgen vrij, ga het eerst eens even uitzoeken dan. Laat mijn progress wel weten.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-02 20:30
Een dynamische schijf kun je niet hoppakee terug zetten op standaard/basic-schijf met Windows schijfbeheer. Dus als je er slecht van kan slapen dat je disk nu dynamisch is.. dan heb je een slaapprobleem.
  1. Dan zul je een externe harddisk moeten regelen
  2. data overzetten naar die externe
  3. interne harddisk alle volumes verwijderen
  4. interne harddisk formatteren
  5. data terugzetten vanaf externe
Interne harddisk=je dynamische disk. De vista disk moet je met rust laten.
Of je moet andere tools vinden die dat wel kunnen, maar voor zover ik weet (pas nog wat over gelezen omdat ik met hetzelfde probleem zat) is dat erg risicovol. Ik had het geluk dat ik net een 1TB disk had gekocht.

edit:

Crap, ik krijg nu in de gaten dat Boagriuz een topic heeft gekaapt uit 2007. Mijn reactie was dan ook als hulp bedoeld voor Bart die zich afvroeg of je een dynamische disk kon veranderen in een basic disk. Mijn hulpvolle reactie laat ik nu maar staan voor de mensen die dat kunnen gebruiken.
Aan Boagriuz: veel succes.

[ Voor 22% gewijzigd door Barleone op 05-11-2009 00:24 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Upquark
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-12-2025
Bijdragen aan de GoT-kennisbase == altijd goed. ;)
Pagina: 1