Vandaag probeerde ik een nieuw setje geheugen in mijn computer te steken (van 2x1GB Kingston naar 4x1GB Corsair). De PC wou echter niet opstarten met het nieuwe geheugen. Ik heb 4 latjes, 2 latjes en 1 latje geprobeerd. Alle eindigden in een BSOD, net na het begin van het opstarten van Windows, met PAGE_FILE_IN_NONPAGED_AREA of DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL of een vastloper tijdens het opstarten van Windows.
Foto's:

Toen heb ik mijn oude geheugen er weer ingezet en Memtest86 gedownload. Vervolgens heb ik de PC opgestart vanaf de Memtest cd. Omdat ik dit programma nog niet kende, heb ik het gewoon laten lopen. Maar het programma liep al na een paar seconden vast en de pc rebootte. Dit gebeurde met de eerste 2 latjes nieuw geheugen, de tweede 2 latjes en gek genoeg ook met mijn oude geheugen!
Foto's:
2 latjes Corsair: (dit verschijnt er vlak voor de crash)

2 andere latjes Corsair: (tijdens het testen)

2 latjes Kingston: (tijdens het testen)

Zoals je ziet vindt memtest enorm veel fouten voordat het vastloopt. Maar omdat het ook zoveel fouten vindt bij mijn oude geheugen, wat in Windows perfect werkt (nooit BSOD's), ben ik er niet helemaal van overtuigd dat dit geheugen brak is.
De specs:
Asus P5N32-E SLi Plus (Bios 0503, dit is niet de nieuwste)
Intel Core2Duo E6700
Club3D Geforce 8800GTS 640MB
WD Raptor X 150GB
Hitachi T7K250 250GB
DVD brander & DVD speler
Windows Vista Home Premium 64bit
Oud geheugen: Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN (2x1GB)
Nieuw geheugen: 2x Corsair TWIN2X2048-6400C4 (2x1GB)
Beide soorten geheugen staan op de QVL van Asus. Volgens de QVL kan er alleen twee reepjes Kingston geheugen in dit moederbord, en niet 4. Het Corsair geheugen alleen per 1 of 4 reepjes.
De pc is niet overgeclockt. Het enige wat ik in de bios heb aangepast is alle spread spectra op 'disable' gezet en het voltage van het geheugen op 2,1V. Verder staat alles op Auto.
Wie weet wat ik moet doen? Geheugen terugsturen of moederbord verder testen?
Foto's:

Toen heb ik mijn oude geheugen er weer ingezet en Memtest86 gedownload. Vervolgens heb ik de PC opgestart vanaf de Memtest cd. Omdat ik dit programma nog niet kende, heb ik het gewoon laten lopen. Maar het programma liep al na een paar seconden vast en de pc rebootte. Dit gebeurde met de eerste 2 latjes nieuw geheugen, de tweede 2 latjes en gek genoeg ook met mijn oude geheugen!
Foto's:
2 latjes Corsair: (dit verschijnt er vlak voor de crash)

2 andere latjes Corsair: (tijdens het testen)

2 latjes Kingston: (tijdens het testen)

Zoals je ziet vindt memtest enorm veel fouten voordat het vastloopt. Maar omdat het ook zoveel fouten vindt bij mijn oude geheugen, wat in Windows perfect werkt (nooit BSOD's), ben ik er niet helemaal van overtuigd dat dit geheugen brak is.
De specs:
Asus P5N32-E SLi Plus (Bios 0503, dit is niet de nieuwste)
Intel Core2Duo E6700
Club3D Geforce 8800GTS 640MB
WD Raptor X 150GB
Hitachi T7K250 250GB
DVD brander & DVD speler
Windows Vista Home Premium 64bit
Oud geheugen: Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN (2x1GB)
Nieuw geheugen: 2x Corsair TWIN2X2048-6400C4 (2x1GB)
Beide soorten geheugen staan op de QVL van Asus. Volgens de QVL kan er alleen twee reepjes Kingston geheugen in dit moederbord, en niet 4. Het Corsair geheugen alleen per 1 of 4 reepjes.
De pc is niet overgeclockt. Het enige wat ik in de bios heb aangepast is alle spread spectra op 'disable' gezet en het voltage van het geheugen op 2,1V. Verder staat alles op Auto.
Wie weet wat ik moet doen? Geheugen terugsturen of moederbord verder testen?