GA-X38-DQ6 wilt niet overklokken.

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:11
Beste Tweakers,

Ik heb gisteren mijn nieuwe mobo, een Gigabyte X38-DQ6 in me pc geplaatst.
Windows geinstalleerd, etc. en toen maar even geprobeerd over te clocken.
Eerst maar even mijn systeemspecs:

GA-X38-DQ6
E6600
4GB G.E.I.L. PC6400 C4

Ik probeerde meteen maar met een FSB van 300, aangezien mijn vorrige bordje dat ook haalde.
Resultaat--> geen boot en mobo haalt de OC uit me BIOS.

Ik heb hierna verschillende snelheden geprobeerd, voor zowel cpu en geheugen. Maar zelfs als ik de FSB op manual zette, en hem instelde op 265 (1 MHz onder default) wilt mijn PC gewoon niet booten.

Ik heb verschilende BIOS versies geprobeerd, maar ze hadden allemaal dit probleem.

Ik heb ook een beetje gezocht op internet, maar kom niet echt verder. Ik heb wel iemand gevonden met hetzelfde probleem, echter heeft hij een Q6600. Misschien dat onderstaande link nog het één en ander duidelijker maakt.

http://forums.anandtech.c...catid=28&threadid=2117842

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor weet, zodat ik dat even kan proberen.

Edit: misschien wel handig om te vermelden, een vriend van me heeft dezelfde mobo/CPU/geheugen en krijgt zijn E6600 met gemak op 3,3 GHz.

[ Voor 10% gewijzigd door Deismyna op 01-12-2007 11:47 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Heb je het geheugen goed ingestelt? Meestal staan ze bij de 1e boot fout ingesteld. Zet hem eens op manual met 4-4-4-11/12/13/14/15/16

• Deismyna
Gehuegen geprobeerd met standaard instellingen (5-5-5-15) en met de instellingen waar die op hoort te draaien (4-4-4-12) en ook voltage van geheugen veranderd naar 2,1V.

Draait gewoon op alle instellingen goed, zolang ik maar niets aan de FSB verander.
Echter zodra ik de FSB op manual zet, weigerd het bordje te booten.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:12
Misschien staat je pci-lock uit, en heb je een geluidskaart oid welke een andere fsb niet leuk vind. Probeer hem eens zo kaal mogelijk; mobo, cpu, 1x module geheugen, vga, meer niet! en dan fsb verhogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Stijnd op 01-12-2007 13:00 ]

Verwijderd

in mijn ervaring wil een boord niet booten en reset het zichzelf als er iets vreselijk fout is ingesteld of niet is ingesteld.. vergeten dus

Zorg ervoor dat je de "PCI-e frequency" op 100 heb en de "PCI clock synchro mode" op 33.33 zet. Ram 1:1 met je fsb en een goede voltage over je ram zou genoeg moeten zijn ;)

ik raad je aan even op de site te zoeken naar de rammetjes die je heb en te kijken naar de voltages die ze erbij hebben gezet (http://store.geilusa.com/default.php) zover ik weet kan net een stukje af van je voltages al een wereld van verschil zijn ;)

• Deismyna
Geluidskaart er uit kan een optie zijn om te kijken of tie het doet, maar ik wil zo en zo natuurlijk die OC draaien MET geluidskaart :)

@Nubby

Geheugen kan ik prima gebruiken op 4-4-4-12 op 2,1 volt.
Het bord stopt echter al met booten zodra ik de PCI-E frequency op 100 (dus standaard) zet. Dan heb ik dus nog geen eens iets aan de FSB veranderd.
Als ik alleen de FSB op 266 zet, en PCI-e op auto of 100, wil het bord ook niet booten.
De optie "PCI clock synchro mode" of iets wat er op lijkt, kan ik niet vinden. Ik kan alleen de PCI-e instellen, niet PCI.

• Deismyna
Zojuist even het één en ander geprobeerd. Ik heb zoveel mogelijk los gehaald om te kijken wat het resultaat is.

Mobo, CPU, Graka & 4GB geheugen ----> Boot niet met OC
Mobo, CPU, Graka & 2GB geheugen ----> Boot WEL met OC
Mobo, CPU, Graka, 2GB geheugen + Sata DVD brander ----> Boot NIET met OC

8)7 :?

Het rare is, is dat een vriend van me de zooi wel aan de praat krijgt. Dus wel met 4GB geheugen, dvd brander, etc. (hij heeft zelfde mobo, cpu, geheugen & graka).

Ik hoor het graag als iemand nog een idee heeft.

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Kan zijn dat je geheugen niet compatible is met je mobo.
En aangezien hij niet wil booten zodra je de brander aansluit denk ik dat je ergens iets vergeet in te stellen van SATA opties :) .

• Deismyna
Ik ben er achter gekomen dat me pc @ stock ook al niet stabiel draait volgens Orthos.

Nu heb ik gelezen dat er meerde mensen problemen hebben met 4x1GB geheugen op dit moederbord, maar dat 2x1GB geen problemen opleverde.

Meteen maar even proberen dus... maar helaas, met 2 geheugen modules hield Orthos het ook nog geen 20 minuten vol. Toen de andere 2 modules geprobeerd in de andere geheugen sloten, maar helaas weer hetzelfde resultaat.
Hierna zelfs met 1 geheugen module geprobeerd, maar dit zorgde nog steeds voor een error in Orthos.

Ik heb dus eigenlijk totaal geen idee waar het aan moet liggen. Vooral omdat deze setup gewoon MOET werken met 4GB geheugen. (bij de eerder genoemde vriend werkt het immers ook, en de enige verschillen tussen de setup van hem en die van mij is dat hij veel meer harde schijven heeft en dat ik één van de eerste E6600's heb en hij een veel nieuwere.

Het enige wat ik kan verzinnen is dat:
a. Het moederbord op de één of andere manier defect is.
b. Mijn E6600 verrot is.

Mocht iemand een idee hebben dan hoor ik het graag.

• Deismyna
Update:
Me Audigy vervangen voor een Auzentech geluidskaart en wat denk je? Geen één error meer met Orthos. Alleen het overclocken wil nog niet echt, maar hopelijk wordt dat gefixed in een BIOS update :)

Verwijderd

Blijf het apart vinden:P

Verwijderd

Ik heb dit moederbord ook icm met die cpu, loopt perfect stabiel op 9x400 3.6Ghz 1:1(2.00D) Was niet makkelijk om instellingen te vinden waarop hij wou booten, maar het is uiteindelijk dan toch gelukt. Probeer zoveel mogelijk uit te schakelen en manueel in te stellen.

• Deismyna
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 20:36:
Ik heb dit moederbord ook icm met die cpu, loopt perfect stabiel op 9x400 3.6Ghz 1:1(2.00D) Was niet makkelijk om instellingen te vinden waarop hij wou booten, maar het is uiteindelijk dan toch gelukt. Probeer zoveel mogelijk uit te schakelen en manueel in te stellen.
Maar hoeveel geheugen heb je er in zitten? Ook 4x 1GB?

Ook denk ik dat 3,6Ghz wel een beetje overkill is voor mijn cpu, die word @ stock op 1,325 volt namelijk al tegen de 60 graden onder load. (iets met Intel's mooie scheve heat spreader en zo 8)7 )

Maar ik zal wel ff wat instellingen gaan proberen. Kun je anders misschien een foto maken met alle instellingen die je hebt? O-)

[ Voor 27% gewijzigd door Deismyna op 15-12-2007 10:47 ]

• Deismyna
Net even iedere BIOS instelling overgenomen van het systeem van die vriend. Hij had FSB op 300 gezet, en de rest had ik ook allemaal overgenomen.Bij hem boot het wel, bij mij boot het niet. Terwijl we toch vrij veel hetzelfde hebben in ons systeem (Mobo, CPU, Geheugen, Soundcard en de Videokaart is bijna hetzelfde (hij heeft xxx versie, ik normale).

Ik snap er niets meer van... 8)7

Dan maar wachten op nieuwe Bios update of het maar ff uithouden tot ik een nieuwe 45nm Intel heb.

• Tmmbomb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Hmm dat had ik afgelopen week met hetzelfde chipset alleen op een asus maximus formula.
De E6600 liep stock zonder problemen, totdat ik ook maar iets aan de overclock instellingen zat bootte het op ruim 4Ghz. Stel ik pastte alleen de fsb aan van 266 naar 270 (of ieder willekeurig getal) en het rebootte op (volgens de bios) op ruim 4Ghz. Verder hadden alle andere instellingen hetzelfde effect en verder geen effect.

Daarna heb ik het met mijn Q6600 B3 geprobeerd en dat ging zonder problemen.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:57

Dima_2005

T.net-verslaafde

Deismyna schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 19:57:
Bij hem boot het wel, bij mij boot het niet. Terwijl we toch vrij veel hetzelfde hebben in ons systeem (Mobo, CPU, Geheugen, Soundcard en de Videokaart is bijna hetzelfde (hij heeft xxx versie, ik normale).
Misschien heeft hij meer geluk gehad met de CPU, soms gaat het gewoon niet ver genoeg. Ik vind 3.6Ghz ook een beetje overkill :)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Deismyna
Dima_2005 schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:54:
[...]

Misschien heeft hij meer geluk gehad met de CPU, soms gaat het gewoon niet ver genoeg. Ik vind 3.6Ghz ook een beetje overkill :)
Dat zou alleen opgaan als ik hem ook op 3,6 probeerde te klokken, maar mijne doet het niet eens als ik hem handmatig instel op 2,4 8)7
Pagina: 1