Xubuntu 7.10: mount in rc.local werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• oenboek
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01 18:49

oenboek

Serendipity

Topicstarter
Ik heb een Xubuntu 7.10 machine draaien. Daarop wil ik bij het opstarten automatisch 2 netwerkdisks mounten en mpd (Music Player Daemon) starten.
Ik heb in /etc/fstab volgende lijnen toegevoegd:
//192.168.2.123/muziek /home/woonkamer/muziek smbfs rw,suid,dev,exec,auto,user,async 0 0
//192.168.2.123/data /home/woonkamer/data smbfs rw,suid,dev,exec,auto,user,async 0 0
In /etc/rc.local heb ik volgende lijnen toegevoegd:
mount -a
mpd
Het bestand /etc/inittab is leeg, maar dat blijkt normaal te zien bij Xubuntu 7.10 omdat die met upstart werkt.

Als ik "sudo /etc/rc.local" vanuit een terminal uitvoer gebeurt het mounten en wordt mpd opgestart. Maar bij het booten gebeurt dit niet. In fora heb ik allerlei tegengekomen. o.a. rechten van rc.local aanpassen (sudo chmod u+x /etc/rc.local).
Als ik de PC afsluit, zie ik wel dat na het verdwijnen van de GUI de mountopdracht en de opdracht mpd uitgevoerd werden. Maar ik weet niet of dat voor af ne de GUI gebeurt. Ik vermoed dat het mounten niet gebeurt, en dan kan mpd ook niet starten omdat die verwijst nar een share die nog niet gemount is op dat moment.

Nu mijn vragen:
Is de lijn in /etc/fstab OK? Ik denk van wel, want een "sudo mount -a" werkt perfect.
Zijn de lijnen in /etc/rc.local OK? Ik vermoed ook van wel, want manueel uitvoeren werkt.
Is er iets anders mis?

Doel van het systeem:
Draaien als geluidloze PC (Intel D201GLY2, CompactFlash Harddisk, Pico PSU) in de geluidsinstallatie, met de muziek (FLAC) op een server (Synology 207), en bediening via GMPC op een draadloze Nokia 770. Dit werkt allemaal, alleen het automatisch mounten loopt mis. Ik heb ook nog wat problemen met iconen op de Nokia, maar dat is voor later.

One Buck Music keeps the vibes

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom gebruik je niet gewoon autofs (of een andere tool) om te mounten on boot? http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Auto_mount_filesystems_(AUTOFS) bijv?

En werkt de auto optie onder fstab niet gewoon? Want die zou standaard al moeten mounten by boot afaik...

[ Voor 27% gewijzigd door Zwerver op 01-12-2007 10:32 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• oenboek

oenboek

Serendipity

Topicstarter
Autofs kan ik inderdaad proberen. Maar ik wil ook graag weten waarom de standaard oplossing niet werkt. Het is frustrerend om iets niet aan de praat te krijgen wat volgens "de boekjes" wel moet lukken.

Antwoord op jouw vraag: de optie auto in fstab werkt ook niet. Vandaar de extra lijn "mount -a" in rc.local die eigenlijk overbodig zou moeten zijn. Er is duidelijk iets mis met het mounten maar ik heb geen flauw idee wat.

• Techlek
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05-2021

Techlek

Full Throttle

Ik doe hetzelfde maar dan met cifs ipv smbfs. Heb wel eerst smbfs geprobeerd maar dat werktte niet voor mij. Voorbeeld uit mijn fstab:

//192.168.0.4/Downloads /media/GAL-Downloads cifs auto,rw,credentials=/root/.credentials,file_mode=0777,dir_mode=0777,user 0 0

bron

[ Voor 10% gewijzigd door Techlek op 01-12-2007 10:41 ]

Hoeveel geld maakt jou gelukkig?

• oenboek

oenboek

Serendipity

Topicstarter
GREAT
Met CIFS werkt het perfect. Ook zonder de lijn in rc.local.
Ik begrijp nog altijd niet waarom smbfs niet werkt, maar dat zullen we dan maar wijten aan een verborgen bug hier of daar.
Thanks.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Datzelfde met smbfs heb ik ook eens gehad, mount -a in rc.local werkte ook niet.
Wat je kunt proberen is /bin/mount -a in rc.local te zetten, of dat werkt kan ik nu niet testen maar ik heb ooit eens met lircd gehad dat hij niet wilde starten vanuit rc.local omdat hij niet in PATH stond.

[ Voor 26% gewijzigd door bobo1on1 op 01-12-2007 19:44 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1