HDTV decoders

Pagina: 1
Acties:
  • 981 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik vraag mij af hoeveel HDTV decoders er inmiddels zijn voor de kabel.

Wat ik tot nu toe kan vinden op het net zijn de volgende:

Samsung DCB-H360R
Het apparaat van UPC (dacht dat een Philips)
Humax CX-1000C en OC-5000HD (beide apparaten kan ik in Nederland nog niet vinden)

Dit zou voor mij beteken dat ik als Casema gebruiker alleen de Samsung overhou.
Ik had eigenlijk wel verwacht dat 1,5 jaar na de introductie van HDTV er wel wat meer te verkrijgen zou zijn.

Zijn er nog alternatieven of ben ik echt aan de Samsung gebonden.
Dus verras mij.

gr. Deimos-Phobos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens jaar (ergens) komt Casema met de Scientific Atlanta decoder (twin tuner plus harddisk)
http://www.digitalekabelt...ific_atlanta_hdtv_p.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me een mooi apparaat.
Maar als je hem dan bij casema moet aanschaffen weet je natuurlijk wel dat je de hoofdprijs betaald.

Zijn er niet nog meer merken die HDTV decoders maken?

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-08 22:41
Steeds meer TV's krijgen gewoon een ingebouwde (HD) decoder. Kijk b.v. eens naar de Sony X3500. Dat is in principe wel een logische ontwikkeling. We hebben ook al decennia geen losse analoge tuners meer naast onze TVs staan, waarom zou dat met digitale en/of HDTV dan opeens wel weer moeten.

Grootste struikelblok is en blijft bij ons altijd UPC. Die verbiedt het om andere apparatuur dan die van hun te gebruiken.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 13:41:
Zijn er niet nog meer merken die HDTV decoders maken?
Ja hoor, die zijn er genoeg. Zie bijvoorbeeld het volgende wat verouderde overzicht: Alternatieve HDTV kabel ontvangers?

Het punt is echter dat de Irdeto kabelbedrijven kennelijk commerciele afspraken hebben met Samsung waardoor Samsung tot op de dag van vandaag als enige een goedgekeurde HDTV kabel ontvanger mag uitbrengen. Andere merken worden gewoon niet toegelaten tot het keuringsproces van de Irdeto kabelbedrijven onder leiding van @Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
flowerp schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 14:02:
Steeds meer TV's krijgen gewoon een ingebouwde (HD) decoder. Kijk b.v. eens naar de Sony X3500. Dat is in principe wel een logische ontwikkeling. We hebben ook al decennia geen losse analoge tuners meer naast onze TVs staan, waarom zou dat met digitale en/of HDTV dan opeens wel weer moeten.

Grootste struikelblok is en blijft bij ons altijd UPC. Die verbiedt het om andere apparatuur dan die van hun te gebruiken.
Dat geldt in principe ook voor de Irdeto kabelbedrijven. De klanten van die kabelbedrijven hebben echter het "geluk" dat er een Irdeto Conditional Access Module (CAM) is die gebruikt kan worden voor dergelijke apparatuur, namelijk de AlphaCrypt Classic CAM. Er is echter heel duidelijk sprake van het feit dat dit vooralsnog gedoogd wordt door de Irdeto kabelbedrijven, maar dat kan zomaar afgelopen zijn. Zonder garantie van de Irdeto kabelbedrijven dat de AlphaCrypt Classic CAM blijft werken is en blijft het echter een gok om dergelijke apparatuur en de AlphaCrypt Classic CAM aan te schaffen.

Bij UPC hebben jullie weer het "geluk" dat veelal het standaard TV pakket digitaal ongecodeerd wordt doorgegeven zodat je met dergelijke TV's in ieder geval zonder extra kosten voor een CAM de keuze hebt tussen het bekijken van het standaard TV pakket in digitale of analoge kwaliteit. Dat is helaas weer niet mogelijk bij de Irdeto kabelbedrijven met uitzondering van CAIw.

[ Voor 3% gewijzigd door ArChie op 01-12-2007 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de kabelmaatschappijen die irdeto gebruikene moedwillig coderingen zouden toevoegen om andere irdeto ontvangers dan hun eigen ontvangers te blokkeren zou dat mogelijk inbreuk maken op mededingingswetgeving.

Ik vind het al vrij dubieus dat wat hier boven wordt beweerd andere leveranciers dan Samsung geblokkeerd zouden worden bij het keuringsproces van de kabelmaatschappijen.

Dit zouden wij als gebruikers misschien eens bij de OPTA moeten aankaarten als daar duidelijke aanwijzingen voor zijn.
Andere leveranciers van decoders zouden zelfs naar de NMA kunnen stappen (dat ligt echter niet voor de hand zolang ze nog in de race zijn om dergelijke producten te leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
ArChie schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 14:17:
[...]
Bij UPC hebben jullie weer het "geluk" dat veelal het standaard TV pakket digitaal ongecodeerd wordt doorgegeven
Is dat zo? Wat ik ervan begrepen heb is dat inderdaad af en toe opeens een weekje of 2 het standaard pakket ongeencrypt wordt doorgegeven (FTA, gecodeerd wordt het altijd ;)). Na die 2 weken is het dan opeens weer encrypted. Het schijnt ook nogal te verschillen per regio.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 14:37:
Als de kabelmaatschappijen die irdeto gebruikene moedwillig coderingen zouden toevoegen om andere irdeto ontvangers dan hun eigen ontvangers te blokkeren zou dat mogelijk inbreuk maken op mededingingswetgeving.
Dat doen ze ook. De Irdeto kabelbedrijven passen namelijk een extra camkey toe naast de Irdeto Conditional Access System (CAS) waardoor hun smartcard in principe alleen wil werken in de door hun goedgekeurde digitale kabel ontvangers voor het Irdeto CAS. De fabrikant van zo'n goedgekeurde kabel ontvanger krijgt namelijk van de Irdeto kabelbedrijven de benodigde camkey die in de embedded Irdeto CAM van de ontvanger toegepast moet worden. De smartcard van de Irdeto kabelbedrijven werkt dus niet in Irdeto kabel ontvangers die niet ook die camkey afgegeven zoals bijvoorbeeld Topfield kabel ontvangers met een Irdeto embedded CAM.

Ook voor alle andere en meestel veel goedkopere losse Irdeto CAM's dan de AlphaCrypt Classic CAM geldt dat die CAM's door het ontbreken van de camkey niet gebruikt kunnen worden in combinatie met de smartcard van de Irdeto kabelbedrijven. Die andere Irdeto CAM's hebben net als de AlphaCrypt Classic CAM gewoon een licentie van Irdeto, maar de camkey als extra beperking ondersteunen ze niet. De fabrikant van de AlphaCrypt Classic CAM was zo vriendelijk om voor de klanten van de Nederlandse Irdeto kabelbedrijven deze camkey te achterhalen en toe te voegen waardoor deze CAM als enige te gebruiken is. Je zal hopelijk begrijpen dat de Nederlandse Irdeto kabelbedrijven hier niet blij mee zijn, maar zijn kennelijk gezien de Irdeto licentie voorwaarden niet in staat om de fabrikant voor de rechter te dagen. Dit wil niet zeggen dat ze waarschijnlijk wel druk op Irdeto zullen uitoefenen om bij een volgende Irdeto versie deze fabrikant geen licentie meer te geven.
Ik vind het al vrij dubieus dat wat hier boven wordt beweerd andere leveranciers dan Samsung geblokkeerd zouden worden bij het keuringsproces van de kabelmaatschappijen.
Dacht je nu echt dat een fabrikant als Humax ook niet graag één van de weinige hier in Nederland zou willen zijn die hun HDTV ontvanger ook als goedgekeurde HDTV ontvanger voor de Irdeto kabelbedrijven mogen uitbrengen? Ze mogen wel een SDTV ontvanger en een SDTV PVR uitbrengen, maar vooralsnog geen HDTV ontvanger. Lijkt me een zeer lucratieve markt. Maar ja als de Irdeto kabelbedrijven een afspraak hebben gemaakt met Samsung dan kunnen ze hoog of laag springen maar dan zal het voorlopig nog niet gaan gebeuren. Topfield zou ook wel willen, maar ik zie ze niet. Jij wel?
Dit zouden wij als gebruikers misschien eens bij de OPTA moeten aankaarten als daar duidelijke aanwijzingen voor zijn.
Andere leveranciers van decoders zouden zelfs naar de NMA kunnen stappen (dat ligt echter niet voor de hand zolang ze nog in de race zijn om dergelijke producten te leveren)
Van de Irdeto kabelbedrijven onder leiding van @Home zal je dit natuurlijk nooit en te nimmer horen. En zoals je zelf al aangeeft zal een fabrikant die graag op de Nederlandse markt uit wil komen zelf nooit naar de NMA stappen omdat deze dan een goedkeuring van de Irdeto kabelbedrijven wel kan vergeten. De kabelbedrijven hebben nu eenmaal macht en zijn niet te vies om daar misbruik van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
flowerp schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 14:38:
Is dat zo? Wat ik ervan begrepen heb is dat inderdaad af en toe opeens een weekje of 2 het standaard pakket ongeencrypt wordt doorgegeven (FTA, gecodeerd wordt het altijd ;)). Na die 2 weken is het dan opeens weer encrypted. Het schijnt ook nogal te verschillen per regio.
Ik volg dat al wat langer via de verschillende forums. Voor zover mij bekend is het andersom, dus meestal unencrypted en af en toe wel eens een paar weekjes dat het weer encrypted wordt doorgegeven.

Dat het verschilt per regio lijkt mij onjuist. UPC maakt voorzover mij bekend maar in één kopstation de multiplexen voor alle regio's in het UPC gebied. Het aanzetten van de encryptie op de componenten van een kanaal gebeurt in de multiplexer en in die multiplexer worden dan ook de keys in het signaal toegevoegd die nodig zijn voor de ontvanger om de componenten weer te kunnen decrypten. Het signaal dat de multiplexer verlaat wordt een Transport Stream (TS) genoemd en die bevat dus de componenten van meerdere digitale kanalen (video data stream, audio data stream(s), eventueel teletekst data stream en eventueel ondertiteling data stream(s)) en daarbij nog wat datastreams zoals de decryptie keys en abonnementskeys etc. Een dergelijke TS wordt dan meestal via glasvezel naar alle regio's gebracht om daar dan met een QAM modulator op de kabel te worden gezet. Een TS wordt dus niet voor iedere regio apart gemaakt, dat zou een zeer dure aangelegenheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
ArChie schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:10:
[...]
Ik volg dat al wat langer via de verschillende forums. Voor zover mij bekend is het andersom, dus meestal unencrypted en af en toe wel eens een paar weekjes dat het weer encrypted wordt doorgegeven.
Ik lees toevallig net deze post hier op got:

pd0amn in "UPC Digital TV - Deel 4"

Tenzij de gebruiker wat fout doet is het blijkbaar in Doetinchem dus wel encrypted, in iedergeval nu. Toen mijn oom enkele maanden geleden een Loewe TV kocht (met DVB-C decoder) kon hij daar in eerste instantie het gewone zenderpakket FTA ontvangen, enkele dagen daarna opeens niet meer.

Het klinkt misschien stom, maar is dit nu 'pesten' van gebruikers door UPC? Dat ze de encryptie totaal willekeurig soms even aan en uit zetten, of zou er nog echt een gedachte achter zitten? Is het misschien gewoon slordigheid, dat men af en toe vergeet de encryptie aan te zetten en wanneer dit ontdekt wordt het snel weer aanzet? Het komt nu nogal vreemd over eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
flowerp schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 18:18:
Ik lees toevallig net deze post hier op got:

pd0amn in "UPC Digital TV - Deel 4"

Tenzij de gebruiker wat fout doet is het blijkbaar in Doetinchem dus wel encrypted, in iedergeval nu.
Die persoon heeft kennelijk nog niet gezocht met de juiste instellingen in de Sony TV. Dezelfde vraag stelde hij ook al in het Sony topic, dus nog maar wat uitleg gegeven.
Toen mijn oom enkele maanden geleden een Loewe TV kocht (met DVB-C decoder) kon hij daar in eerste instantie het gewone zenderpakket FTA ontvangen, enkele dagen daarna opeens niet meer.
Zoals ik al aangaf kan je er niet op vertrouwen dat het altijd unencrypted is. Als het weer encrypted is zit er niets anders op dan weer rustig af te wachten (en af en toe proberen of weer beeld is) totdat het weer unencrypted wordt doorgegeven.
Het klinkt misschien stom, maar is dit nu 'pesten' van gebruikers door UPC? Dat ze de encryptie totaal willekeurig soms even aan en uit zetten, of zou er nog echt een gedachte achter zitten? Is het misschien gewoon slordigheid, dat men af en toe vergeet de encryptie aan te zetten en wanneer dit ontdekt wordt het snel weer aanzet? Het komt nu nogal vreemd over eigenlijk.
Geen idee wat UPC nu eigenlijk voor een beleid voert met betrekking tot de FTA basis pakket en het ze zelf vragen heeft ook geen zin. Als je TV een dergelijke DVB-C ontvanger heeft dan zou ik er gebruik van maken als het kan. Als je de FTA kanalen echter misschien ziet als een reden om dan speciaal zo'n TV met een DVB-C aan te schaffen in plaats van mogelijk een goedkoper model zonder DVB-C ondersteuning, dan zou ik het bij mij geen doorslaggevend argument zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 18:18:
Het klinkt misschien stom, maar is dit nu 'pesten' van gebruikers door UPC? Dat ze de encryptie totaal willekeurig soms even aan en uit zetten, of zou er nog echt een gedachte achter zitten?
Het zou me niets verbazen als het om kostenbesparing gaat. Continue alle kanalen encrypten houdt in dat de rekening richting Nagravision hoger zal zijn?
Of misschien een technische beperking (de servers kunnen max een x-aantal zenders voor een x-hoeveelheid tijd coderen).

Uiteraard pure speculatie... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd0amn
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-02 01:55
ArChie schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 22:11:
[...]

Die persoon heeft kennelijk nog niet gezocht met de juiste instellingen in de Sony TV. Dezelfde vraag stelde hij ook al in het Sony topic, dus nog maar wat uitleg gegeven.

Voor Doetinchem heb ik netwerk ID ingesteld 43142 met een symb. rate van 9600 en daarna de quick scan. doch helaas.
daarna nog eens met 1536 en frequentie 354,75. Helaas weer niet gelukt.
[...]

Zoals ik al aangaf kan je er niet op vertrouwen dat het altijd unencrypted is. Als het weer encrypted is zit er niets anders op dan weer rustig af te wachten (en af en toe proberen of weer beeld is) totdat het weer unencrypted wordt doorgegeven.

[...]

Geen idee wat UPC nu eigenlijk voor een beleid voert met betrekking tot de FTA basis pakket en het ze zelf vragen heeft ook geen zin. Als je TV een dergelijke DVB-C ontvanger heeft dan zou ik er gebruik van maken als het kan. Als je de FTA kanalen echter misschien ziet als een reden om dan speciaal zo'n TV met een DVB-C aan te schaffen in plaats van mogelijk een goedkoper model zonder DVB-C ondersteuning, dan zou ik het bij mij geen doorslaggevend argument zijn.
Pagina: 1