Php editor?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-04 21:14
Hier dus een complete mongeaul die ook in korte tijd even een paar boeken over HTML en PHP, CSS etc er doorheen heeft gejaagd en nu dus een simpele website in elkaar wil gaan zetten al dan niet met "geleende scripts". (weet niet of er zoiets bestaat als diefstal van elkaars ideeen in PHP land) ;)

Met html kon je gewoon notepad gebruiken en klaar, maar wat kan je nou voor PHP gebruiken om te zien of een script ook echt werkt?

Dat je op je scherm te zien krijgt alsof het op internet zou staan? Is dat een editor? En weet iemand eentje die zelfs ik kan snappen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
je kan toch gewoon je pagina opslaan, naar je browser toe gaan en op F5 drukken? (met een lokale XAMPP installatie bijv. )

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:36

orf

Een IDE als PhpEd kan realtime controle doen (rode lijntjes onder je fout, zoals spellingscontrole van Word), met een sneltoets zie je direct de output.

Er draait een webserver met PHP in de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-04 21:14
orf schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 23:34:
Een IDE als PhpEd kan realtime controle doen (rode lijntjes onder je fout, zoals spellingscontrole van Word), met een sneltoets zie je direct de output.

Er draait een webserver met PHP in de achtergrond.
8)7 8)7 8)7

IDE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Integrated Development Environment; een programma waar je zowel je code in schrijft als in runt, debugt, compiled, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:36

orf

http://en.wikipedia.org/w...d_development_environment

edit: spuit 11

[ Voor 13% gewijzigd door orf op 30-11-2007 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41

Roytoch

Nietes

Ook wel een tip misschien: er is niet echt, behalve blijkbaar PhpEd, zoiets als een editor met tweede output scherm iets.

De beste en handigste oplossing is denk ik het zelf draaien van een simpele webserver. Er even vanuit gaande dat je wel windows draait, zijn voorbeelden hiervan XAMPP en UsbWebserver (www.usbwebserver.nl) met name de laatste werkt heel simpel.

Start het programma op, zet je scripts in de rootmap van het programma, en dan kun je ze testen.

In PHP bestaat er wel zoiets als jatten, net zoals ergens anders, maar er zijn wel enorme hoeveelheden scripts die je kunt gebruiken en doorkijken. Probeer een site als www.hotscripts.com, hier zijn ook tutorials te vinden, alsmede een grote script library (wel in het engels!). Onze vrienden van www.phpfreakz.nl hebben nederlandstalige tutorials alsmede scripts. Deze kun je uitstekend gebruiken om te leren.

Als echte editor, dus niet als output iets, iets met syntax highlighting inderdaad, maar daar weet ik buiten phpEd niet echt een goed iets voor. Notepad++ (http://notepad-plus.sourceforge.net/nl/site.htm) doet dit, hier heb ik zelf alleen geen ervaring mee. Ik gebruik zelf Aptana (http://www.aptana.com/) maar die heeft helaas geen goede syntax highlighting.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 23:35
Ik gebruik altijd Zend Development Environment (ZDE). Daar zitten ook een heleboel debug functies in maar dat gebruik eigenlijk niet. Ik heb gewoon een lokale webserver met een gedeelde map. Dus als ik een PHP bestand opsla in ZDE dan staat 'ie meteen op mn webserver. Effe op vernieuwen drukken en ik zie het resultaat. Werkt voor mij perfect, maar ik heb wel een dual monitor opstelling wat toch wel ideaal is in deze situatie.

Je kan trouwens ook PHP code gewoon in notepad typen. Dat heb ik zelf een paar jaar gedaan. Ik had wel andere editors geprobeerd maar notepad werkte toch elke keer het lekkerst. Uiteindelijk kwam ik dus ZDE tegen en sindsdien ben ik dat blijven gebruiken.

Ik heb echt een hele goeie PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nika
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Persoonlijk vind ik Aptana (www.aptana.org) een erg fijne IDE.

Project management, Document tree, Code completion, enz. En open source en freeware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

brute51 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 23:57:
Je kan trouwens ook PHP code gewoon in notepad typen.
Kom op zeg, dat meen je toch niet? :). Je kan echt niet fatsoenlijk editten in notepad, het mist echt alle basiseigenschappen van een redelijke code-editor. Ik noem bijvoorbeeld instelbare tabgrootte, behoud van indentation, aanpassing van indentation, meerdere documenten tegelijk open kunnen hebben, project file management, bookmarks plaatsen... Je kunt jezelf toch niet serieus nemen als je in notepad werkt? Dan ben je dus óf je kostbare tijd aan het verdoen met je code er goed uit laten zien, óf je code ziet er gewoon belabberd en onleesbaar uit.

Gebruik dan op z'n minst iets als notepad++, utraedit of textpad. :)

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 01-12-2007 00:40 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

No offence maar je doet je nick eer aan. Als je een term niet kent zoek hem dan even op i.p.v. er hier direct om te vragen. Het is overigens niet zo dat er geen PHP ontwikkelomgevingen zijn en het lijkt me dan ook vrij sterk dat je niks hebt kunnen vinden.

Voordat we hier overigens een opsommging gaan krijgen van een PHP ontwikkelomgeving, editors etc, onderbouw het in elk geval als je iets aanraad

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Zelf gebruik ik XAMPP icm Dreamweaver CS3, kan ik meteen F5-en in de browser.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 12:16:
Zelf gebruik ik XAMPP icm Dreamweaver CS3, kan ik meteen F5-en in de browser.
Dreamweaver... Lol.
.oisyn schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 00:34:
[...]

Kom op zeg, dat meen je toch niet? :). Je kan echt niet fatsoenlijk editten in notepad, het mist echt alle basiseigenschappen van een redelijke code-editor. Ik noem bijvoorbeeld instelbare tabgrootte, behoud van indentation, aanpassing van indentation, meerdere documenten tegelijk open kunnen hebben, project file management, bookmarks plaatsen... Je kunt jezelf toch niet serieus nemen als je in notepad werkt? Dan ben je dus óf je kostbare tijd aan het verdoen met je code er goed uit laten zien, óf je code ziet er gewoon belabberd en onleesbaar uit.

Gebruik dan op z'n minst iets als notepad++, utraedit of textpad. :)
Hier ben ik het dus volledig mee eens. Als je begint ben je blij met alles waar je tekst in kan stoppen, maar geloof me, als je scripts aan het schrijven van +750 regels (die je in notepad niet eens ziet, waardoor je evt. fouten op een bepaalde regel niet makkelijk terug kan vinden) kom je met notepad++ al een heel eind. Zelf gebruik ik Rapid PHP 2007, wat ik hier erg makkelijk aan vind is dat hij opent/opslaat van/naar een FTP server, zodat je real-time kan bewerken naar een website, zodat je ook aan andere mensen kan vragen of het wel of niet werkt. Een ander groot voordeel is dat je overal eraan kan werken, je kan het zo installeren op een USB-stick (N++ ook hoor, even kiezen tijdens de installatie ;) ) zodat je overal waar je bent (mits je je usb-stokkie niet bent vergeten :') ) aan je website kunt werken.

Je zegt trouwens dat je een beginner bent hè? Ga niet gelijk teveel in je kruiwagen stoppen en leer eerst de basis. De basis is html. Geen HTML-kennis == geen website. HTML + CSS is een leuke combinatie voor daarna. Ga daarna pas beginnen met een klein beetje PHP, en lees op je gemakje een paar boeken door. Maak voor de grap maar eens een klein inlog-systeempje als je een boek heb doorgelezen (uiteraard wel afhankelijk van welk boek je heb gelezen..) en breid die steeds uit. MySQL toevoegen, ledenlijst, prive-berichten versturen you-name-it. PHP leer je door het te doen (en dat geld voor alles)

Zoals ik al eerder heb gezegt, neem niet te veel hooi op je vork en begin rustig :).

GreetZ,
Kruidnootje

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 00:53 . Reden: Aghem.. Leeftijd check is toch wel handig... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Onderbouw dit eens?

Dreamweaver is wat mij betreft een prima editor. Dat er mensen zijn met erg weinig HTML kennis die Dreamwaver als generator i.p.v. editor gebruiken doet daar niks aan af. Ook de javascript en php code completion en documentatie (welke argumenten voor functies e.d.) kan erg handig zijn. Er zit ook functionaliteit in voor het direct uploaden naar een server etc.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Wat Creepy zegt.
Syntax-highlighting, project-management, upload-functionaliteit, handige help-database en nog wat andere dingen die bijvoorbeeld ook in de gratis editors zitten (N++, etc) maken Dreamweaver gewoon een fijn programma om te editen.
Dat ik door gebrek aan middelen niet ben overgestapt naar CS3, en nu N++ gebruik heeft niets met Dreamweaver te maken. Ik ben jaren lang fervent gebruiker geweest. *mist het kleurenschema*

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 16:10
Als je al Visual Studio van Microsoft hebt zou je eventueel deze php plugin voor VS kunnen gebruiken. Werkt wel prettig en kan ook debuggen.:

Linkje

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Creepy + Swaptor:

Ik ben nu Rapid PHP 2007 gewend, en nee, PHP is niet de enige taal die hij ondersteunt qua Syntax-highliting. Project-management zit er ook in, je kan het zo instellen dat als je een gedeelte van een functie van php oproept, hij er info over geeft, hij laat zien welke functies jij zelf heb gemaakt en gebruikt,

Dreamweaver heb ik nog steeds het gevoel dat je een layoutje maakt dmv knippen en plakken, en dat ze de code (of Scripting gedeelte) er "bij" hebben gedaan.

Oja, en Rapid PHP heeft ook meerdere functies voor Javascript, VBscript, HTML , CSS.. Foutmeldingen geven als het niet goed is (Valid) noem maar op. Meerdere spiekbriefjes als je bijvoorbeeld niet meer weet wat een bepaald gedeelte uit een formulier is, en ga zo maar door.. Enige nadeel is dat je er voor moet betalen.. (ik meen 50 dollar.. maak gewoon gebruik van google..)

Het is niet aanvallend bedoeld hoor, tegen diegene die DW gebruiken, zeker niet. Je bent gewend om een programma te gebruiken waarvan jij vind dat hij goed werkt. Ik vond DW een jaar geleden dusdanige Crap dat ik zwoer nooit meer DW te gebruiken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 12:41:
...
Dreamweaver heb ik nog steeds het gevoel dat je een layoutje maakt dmv knippen en plakken, en dat ze de code (of Scripting gedeelte) er "bij" hebben gedaan.

...
Het is niet aanvallend bedoeld hoor, tegen diegene die DW gebruiken, zeker niet. Je bent gewend om een programma te gebruiken waarvan jij vind dat hij goed werkt. Ik vond DW een jaar geleden dusdanige Crap dat ik zwoer nooit meer DW te gebruiken :')
DW is imho ook crap zolang je niet standaard het code scherm in beeld hebt. Maar de code-editor is dan wel weer heel relaxed...

En stiekem is het pleur en sleur gedeelte ook altijd wel perfect om even snel een mockup te hebben... Ik wil even heel erg snel weten hoe ik de breedte van een image aanpas, gewoon naar pleur en sleur, image erop zetten met 2 muisklikken, breedte veranderen en weer veilig terug naar het code scherm om even te zien welke tags het ook alweer waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Slecht.... :) Images resize je toch wel met een fatsoenlijk tekenprogramma? Anders krijg je van die aliased afbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Bergen schreef op woensdag 05 december 2007 @ 21:18:
Slecht.... :) Images resize je toch wel met een fatsoenlijk tekenprogramma? Anders krijg je van die aliased afbeeldingen.
Niet altijd als je ook met user-input zit
Maar ok, als je een beter voorbeeld wilt wat bij mij veel vaker voorkomt : Forms...

99% vd tijd maakt iemand anders de templates en wil ik alleen maar weten tegen wat voor soort forms ik aan moet gaan zitten programmeren, dan is het toch wel makkelijk om gewoon even snel wat simpele forms te kunnen bouwen. Test iets makkelijker... ( En ik heb een hekel aan ingewikkelder forms in html te maken, te veel tikwerk terwijl mijn tikwerk toch altijd overschreven door een designers tikwerk ... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Dat is inderdaad waar. Je kunt prachtige functies of zelfs hele classes maken om dynamisch forms te bouwen, maar daar ben je een heleboel tijd aan kwijt terwijl je het ook ff snel zelf in html kan typen of inderdaad met een editor kunt doen. Het argument dat het foutgevoeliger is om zelf te maken, of minder tijd kost als je er functies voor schrijft gaat niet echt op. Al die functies zijn ook foutgevoelig en al bouw je ze nog zo uitgebreid, het werkt nooit lekker. Gewoon netjes je eigen form uittypen, in een template voor de values en hoppa in je project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 10:14

elf

Ik gebruik Eclipse voor CPP, maar het heeft ook een heel aardige PHP plugin: PDT genaamd.

Verder heeft Netbeans 6.0 nu ook een PHP ondersteuning, samen de remote server support een erg handige tool. Kun je gewoon op een remote server je php scripts bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

Ik gebruik eclipse/pdt, heeft goede integratie met subversion, bugtracking systemen via mylar/mylan. Voor PHP is de auto completion erg goed en tevens is er support ingebouwd voor de Zend debugger en Xdebug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
brute51 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 23:57:
Ik gebruik altijd Zend Development Environment (ZDE). Daar zitten ook een heleboel debug functies in maar dat gebruik eigenlijk niet. Ik heb gewoon een lokale webserver met een gedeelde map. Dus als ik een PHP bestand opsla in ZDE dan staat 'ie meteen op mn webserver. Effe op vernieuwen drukken en ik zie het resultaat. Werkt voor mij perfect, maar ik heb wel een dual monitor opstelling wat toch wel ideaal is in deze situatie.

Je kan trouwens ook PHP code gewoon in notepad typen. Dat heb ik zelf een paar jaar gedaan. Ik had wel andere editors geprobeerd maar notepad werkte toch elke keer het lekkerst. Uiteindelijk kwam ik dus ZDE tegen en sindsdien ben ik dat blijven gebruiken.
Die gebruik ik ook en ben er behoorlijk tevreden mee. Je moet er wel geld voor neerleggen om het te mogen gebruiken, maar om te proberen mag je een 30 dagen trial downloaden.

Je kunt ook kiezen om de 'nieuwe' Zend Neon te gebruiken, dit is een op Eclipse gebaseerde PHP IDE, het nadeel is dat het nog een beta is. De voordelen zijn dat je de 'coole' features van Eclipse hebt (refactoring bijv.) en dat je het nu nog gratis mag gebruiken vanwege het beta zijn.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:53

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ook een leuke (en gratis voor persoonlijk gebruik) is phpEdit. Kwestie van even registreren op de site, dan kan je op het Extranet een licentie aanvragen. Deze was binnen 24 uur aangemaakt voor me.

Voor mn werk maak ik gebruik van Zend Studio, die hierboven al genoemd is. phpEdit heeft ongeveer dezelfde features.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1