Artifact-achtige puntjes op scherm na herstart

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Forcepoint
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 14:51
Hey,

Soms nadat ik de pc heb geherstart(via Windows of de reset knop op m'n kast), krijg ik artifact-achtige puntjes op m'n scherm. Dit begint al vanaf het BIOS Post-screen.

(Relevante) specificaties:
C2D E6300 (@ 1,86GHz)
Asus P5B
Club3D GeForce 7950GT 512MB
Samsung Syncmaster 205BW 20"
Windows Vista Home Premium
Coolermaster Extreme Power 430Watt

Het vreemde is; als ik mijn beeldscherm dan aan en uit zet, zijn de puntjes verdwenen en is het beeld weer perfect :?
Ik denk dat dit met mijn videokaart te maken heeft, maar weet het niet zeker. Mede omdat na het aan en uit doen van m'n scherm alles weer goed is.

Via google heb ik geprobeerd te zoeken, maar ben daar geen wonder in 8)7Geen idee wat effectieve zoektermen zijn in dit geval.

Is m'n videokaart/beeldscherm aan het overleiden? ;( Hopelijk kunnen jullie er wat meer over zeggen _/-\o_

EDIT:
Had het net ook toen ik de pc voor het eerst in 3 uur opstartte. Aangezien hij 3 uur uit heeft gestaan, kan het niet aan de temps liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Forcepoint op 01-12-2007 12:15 . Reden: toevoeging ]

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-06 10:13
Als hij die rare puntjes laat zien moet je eens een Screenshot maken (Prt Scr knop, dan plakken in Paint).
Als het ook op de screenshot staat is het dus je videokaart.

Pentaxiaan

• Forcepoint
Ok zal ik doen de volgende keer.
Heb daarnet even mijn videokaart opnieuw in zijn slot geduwd, en de monitor aangesloten op de andere connector. Hopelijk lost dat wat op :>

Heb de startpost even geedit: Voeding Coolermaster Extreme Power 430W

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
De meeste artifacts komen door kapot geheugen. Het rare is, dat als je je scherm opnieuw aanzet, de artifacts dan zijn verdwenen. Het kan zijn dat je grafische kaarten dan even is 'ontlast', maar ik verdenk toch eerder je monitor.

Om dit te testen kan je de monitor aan een andere pc hangen, of je maakt even een screenshot als je die artifacts heb. Zien wij hier @ GoT dan ook artifacts op de screenshot, dat is de grafische kaart de boosdoener. Zien wij dit echter niet, dan denk ik dat je de monitor moet verdenken van pogingen tot overleiden.

• Forcepoint
Het vreemde dáárvan is dan weer: deze monitor is nog niet zo oud. Mijn vorige monitor was een oude cft bak, en daarmee was het het ook! :S

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:37
Dan is er een hele grote kans dat je videokaart kapot is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tomfish
Forcepoint schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 18:22:
Het vreemde dáárvan is dan weer: deze monitor is nog niet zo oud. Mijn vorige monitor was een oude cft bak, en daarmee was het het ook! :S
Tjha, als deze symptonen ook al op de vorige monitor te zien waren, lijkt het mij wel erg toevallig dat het aan de monitor zou kunnen liggen. Ik ga mee wat hierboven staat, de grafische kaart is de boosdoener. Hoe zit het met die koeling hiervan?, wordt het koelblokje een beetje warm, of zijn de geheugenchippies misschien loeiheet?

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:32

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Xtresis schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 22:15:
[...]

Tjha, als deze symptonen ook al op de vorige monitor te zien waren, lijkt het mij wel erg toevallig dat het aan de monitor zou kunnen liggen. Ik ga mee wat hierboven staat, de grafische kaart is de boosdoener. Hoe zit het met die koeling hiervan?, wordt het koelblokje een beetje warm, of zijn de geheugenchippies misschien loeiheet?
ik heb zelf ook last gehad van puntjes op een GeForce 2 GTSII, overal paarse puntjes op het scherm, terwijl die gewoon goed bleef werken, en niet vast liep.... daarna maar een simpele fx5200 gekocht, en toen waren de puntjes allemaal weg...
het gekke was: de kaart heeft daarna nog dik 3 jaar verder gedraaid in de computer van mn broertje. en dit zónder arties :?

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Forcepoint
Xtresis schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 22:15:
[...]

Heb gisteren even aan de koeling gevoeld en die voelt niet echt heet aan. Ik schat zo rond de 40 graden. De memory chips heb ik nog niet gevoeld, zal ik straks wel even doen als m'n pc weer een uurtje of 2 aan heeft gestaan.

• Tomfish
Forcepoint schreef op zondag 02 december 2007 @ 12:15:
[...]

Heb gisteren even aan de koeling gevoeld en die voelt niet echt heet aan. Ik schat zo rond de 40 graden. De memory chips heb ik nog niet gevoeld, zal ik straks wel even doen als m'n pc weer een uurtje of 2 aan heeft gestaan.
40 graden lijkt me best netjes. Koeling zou het dus ook niet kunnen zijn. Raar, maar ik vrees toch dat de grafische kaart langzaam aan het overleiden is, tenzij er een laag stof op ligt die contactpuntjes doorverbind, maar dat lijkt me sterk. Je zou, als het een temperatuurprobleem is, eens een grote tafelventilator naar je grafische kaart moeten richten. Heb je dan geen artifacts meer, dan is het waarschijnlijk een temperatuurprobleempje.

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Ik heb hier een soort gelijk iets, heb hier 2 7900GS kaarten in SLi staan. Heb het soms als ik me pc reboot, dat het beeld helemaal vertrokken is, strepen en ook wat jij zegt stippen. Als de POST voorbij is, is het beeld ook gewoon weer normaal. Zou bij god niet weten wat het is, maar zolang het na de POST maar weer goed werkt vind ik het al goed :)

@SirNobax:

Een PrintScreen knop werkt wel bij de POST maar reken er maar niet op dat je later het screentje weer terug kan krijgen in Windows ;)

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-06 10:13
Forcepoint schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 21:57:
Soms nadat ik de pc heb geherstart(via Windows of de reset knop op m'n kast), krijg ik artifact-achtige puntjes op m'n scherm. Dit begint al vanaf het BIOS Post-screen.
Lijkt mij dat het dus niet alleen in de POST is, maar ook in Windows.

Al geprobeerd Forcepoint?

Pentaxiaan

• Forcepoint
@SirNobax,
Heb nog geen screenshot kunnen maken omdat na deze post de puntjes niet meer verschenen. En ik heb de pc toch een stuk of 5 keer achter elkaar opnieuw op laten starten. Óf een van de connector was niet helemaal lekker meer, óf de kaart zat niet goed meer in het slot. De volgende keer dat hij de puntjes laat zien, laat ik het jullie weten, maar voorlopig is m'n probleem opgelost.
Bedankt voor het meedenken! d:)b
Pagina: 1