Z5500 "pimpen" met extra speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik ben al een tijdje eigenaar van de Z5500, en ik ben redelijk tevreden over het geluid.
zeker omdat we hier praten over een kant en klaar pc setje.
de laatste tijd stoor ik mij echter steeds meer aan een gebrek aan midrange tonen in de speakers.
zou het mogelijk zijn er 5 goeie midrange speakers (met de juiste impendantie uiteraard) er zomaar bij te zetten? dwz: de kabels samen met die van de orginele speakers in de versterker te proppen?

of stel ik hier nou een hele domme vraag... :S

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 08:08
Rangourthaman schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 21:08:
zou het mogelijk zijn er 5 goeie midrange speakers (met de juiste impendantie uiteraard) er zomaar bij te zetten? dwz: de kabels samen met die van de orginele speakers in de versterker te proppen?
Dat zou ik niet doen, op het moment dat je die speakers op dezelfde aansluitingen 'propt' krijg je (doordat je twee speakers op 1 aansluiting in parallel aansluit) een gehalveerde belasting. Dit betekent dat er een grotere stroom gaat lopen, waardoor het zou kunnen dat je je versterker opblaast. Soms valt het mee, soms valt het tegen, maar dat is dus de electrotechnische reden dat het niet aan te raden is. Dit is wel te verhelpen door ze in serie te zetten, ipv parallel.
De andere reden dat ik het niet zou doen, is dat die midrange speakers nog steeds hetzelfde signaal krijgen als je satellites. De reden dat je satellites geen midrange weergeven is omdat er een filter voor zit, die de midrange eruit filter. Logisch, want je satellites kunnen die toch niet (mooi) weergeven. Dus imho zal een paar speakers 'toevoegen' op die manier niet echt nuttig zijn.

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• Rangourthaman
damn, dat is jammer, is er geen andere manier om dit te bewerkstelligen?

• electropruts
Tja, geen flauw idee eigenlijk.. mijn methode is meestal het signaal afsplitsen en er een versterker bijzetten voor die midrange speakers. Echter is dat met een 5.1 setje denk ik niet echt haalbaar...Dan moet je flink investeren in een versterker, en dan kan je beter meteen een paar leuke speakers erbij smijten denk ik... Echter heb ik geen ervaring met deze kant en klare setjes ombouwen, misschien dat het mogelijk is om the filters te tweaken zodat hij wat meer midrange naar je sats stuurt? Dan kan je wel die grotere speakers er op aansluiten.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:00

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Probeer eens 2 normale speakers te lenen ofzo en sluit die aan op de z-5500, ipv je satalietjes. Klinkt dat beter dan zou het maar zo kunnen dat die uitgangen wel wat mid-range signaal hebben. Dan kan je er over na denken om bijv. je center, linksvoor en rechtsvoor te vervangen. :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Rangourthaman
ik heb nog 2 goeie boxen liggen die ik de rechts en linksvoor sattelieten wil laten vervangen.
deze hebben echter een impendantie van 6 ohm. de z5500 sattelieten zijn 8 ohm.
kan ik 2 weerstandjes van 2 ohm ervoor plakken, om zo de 8ohm te halen en het ideetje van nomad uit te proberen?

• electropruts
Rangourthaman schreef op zondag 02 december 2007 @ 15:04:
ik heb nog 2 goeie boxen liggen die ik de rechts en linksvoor sattelieten wil laten vervangen.
deze hebben echter een impendantie van 6 ohm. de z5500 sattelieten zijn 8 ohm.
kan ik 2 weerstandjes van 2 ohm ervoor plakken, om zo de 8ohm te halen en het ideetje van nomad uit te proberen?
Dat kan inderdaad wel, maar het is een beetje zonde van het vermogen wat door die weerstand verbruikt wordt. Maar in ieder geval kan je proberen of het beter klinkt, het kan in ieder geval geen kwaad.

Pagina: 1