Toon posts:

[WIN XP 64x] Cubase SX 3: 2 geluidskaarten.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.893 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al 2 dagen aan het prutsen om mijn cubase naar behoren aan de praat te krijgen. Ik heb namelijk 2 geluidskaarten. De ene wil ik voor de input gebruiken, en de andere voor de output. De input werkt wel, want ik zie het metertje naar acceptabele hoogte springen, maar de output niet. Ik heb nog NIKS gehoord. Is het uberhaubt mogelijk wat ik hier wil?

Het gaat om een audigy 5.1 kaart. Hier heb ik dus ook een 5.1 set aanhangen van Creative. En hiermee wil ik ook horen wat ik speel (gitaar) met guitarrif 3.

En een Audiophile 2496 (Asio, en latency is goed ingesteld).

Kan iemand mij hiermee helpen?

Bij voorbaat dank!
René

Verwijderd

Het grootste probleem in deze opstelling is je windows 64bit editie. De drivers en de ondersteuningen zijn er om van tehuilen. Verder zal je misschien beter je vraag kunnen stellen op homerecording.be die weten er erg veel van af.
succes!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 21:02:
Het grootste probleem in deze opstelling is je windows 64bit editie. De drivers en de ondersteuningen zijn er om van tehuilen. Verder zal je misschien beter je vraag kunnen stellen op homerecording.be die weten er erg veel van af.
succes!
Hartelijk bedankt voor je reply. En voor het andere forum. Voor mijn gevoel werken de drivers allemaal. Alhoewel de Audiophile wel een beta driver heeft. Mijn audigy kaart heeft altijd gewerkt. De input werkt als het goed is ook, want ik zie het metertje omhoogschieten als ik lawaai produceer. De output via de audigy kaart werkt niet via cubase. Dus ik neem aan dat die op een of andere manier gekoppelt moet worden.

Is het zo beter uitgelegd?

Verwijderd

Als ik het goed heb kan je in Cubase SX 3 niet gebruik maken van 2 verschillende geluidskaarten. Want je kan namelijk maar 1 driver selecteren in het menu. Het is wel mogelijk om meerdere outputs te gebruiken met 1 kaart, als de kaart het ondersteund en je goede drivers erop hebt staan.

Ik weet verder wel dat het mogelijk is om meedere kaarten van dezelfde serie met elkaar samen te laten werken. Dit geldt denk ik alleen voor professionele geluidskaarten. Ik heb zelf een M Audio Delta 1010lt in het bezit en daar kan ik er nog 3 van bijzetten als ik zou willen.

Ik zou anders op www.synthforum.nl kijken voor vragen die richting professionele audio opstellingen gaan. Daar kan je zon beetje alles vinden op het gebied van studio's, instrumenten, vst's enzo( Ik hoop trouwens dat ik deze verwijzing wel mag maken :O)

Grtz Luxus

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap nu dat het niet gaat in cubase. Even een link van een plaatje van de desbetreffende geluidskaart waar het over gaat:

http://www.dancetech.com/...diman_audiophile_main.jpg

Ik heb nu de mixer aangesloten op de eerste witte en de eerste rode plug vanaf onder. Wat voor een boxen oid kan ik kopen om die erop aan te sluiten en aan de slag te kunnen? Of moet ik daar persé nog een amp tussen zetten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 23:57:
Ik snap nu dat het niet gaat in cubase. Even een link van een plaatje van de desbetreffende geluidskaart waar het over gaat:

http://www.dancetech.com/...diman_audiophile_main.jpg

Ik heb nu de mixer aangesloten op de eerste witte en de eerste rode plug vanaf onder. Wat voor een boxen oid kan ik kopen om die erop aan te sluiten en aan de slag te kunnen? Of moet ik daar persé nog een amp tussen zetten?
Ik neem aan dat je een externe analoge mixer hebt aangesloten op je geluidskaart nu? Dan zou je er voor kunnen kiezen actieve monitoren aan te schaffen. Op zulke luidsprekers kun je alles tot in het detail horen en ze klinken neutraal. ( Dit verschilt natuurlijk per monitor, de ene is de andere niet)

Het voordeel van actieve monitoren is ook dat je geen losse versterker aan hoeft te sluiten. Allemaal kant en klaar in het kastje verwerkt :)

Ik maak zelf gebruik van Behringer monitoren en ik vind ze erg fijn :) Muziek maken op mijn Hifi setje was ook bij mij niet te doen. Of je zelf ook monitoren nodig hebt zou je zelf moeten beslissen, er zijn genoeg mensen die het zonder kunnen.

Verder over het aansluiten, dat vormt meestal niet zon probleem. Je mixer zal waarschijnlijk wel XLR gebruiken als master uitgang en ook nog een optie hebben voor Jack pluggen. Je zou deze uitgangen kunnen gebruiken om naar je Hifi amp te gaan (moet je waarschijnlijk wel een Jack naar RCA kabel hebben) of direct naar je monitoren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:43:
[...]

Ik neem aan dat je een externe analoge mixer hebt aangesloten op je geluidskaart nu? Dan zou je er voor kunnen kiezen actieve monitoren aan te schaffen. Op zulke luidsprekers kun je alles tot in het detail horen en ze klinken neutraal. ( Dit verschilt natuurlijk per monitor, de ene is de andere niet)

Het voordeel van actieve monitoren is ook dat je geen losse versterker aan hoeft te sluiten. Allemaal kant en klaar in het kastje verwerkt :)

Ik maak zelf gebruik van Behringer monitoren en ik vind ze erg fijn :) Muziek maken op mijn Hifi setje was ook bij mij niet te doen. Of je zelf ook monitoren nodig hebt zou je zelf moeten beslissen, er zijn genoeg mensen die het zonder kunnen.

Verder over het aansluiten, dat vormt meestal niet zon probleem. Je mixer zal waarschijnlijk wel XLR gebruiken als master uitgang en ook nog een optie hebben voor Jack pluggen. Je zou deze uitgangen kunnen gebruiken om naar je Hifi amp te gaan (moet je waarschijnlijk wel een Jack naar RCA kabel hebben) of direct naar je monitoren.
Hartstikke bedankt voor je reply! Voor de duidelijkheid zal ik even een plaatje posten van mijn huidige configuratie:

Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/7000/audiophilepcicd779pxkz1.jpg

Zo is het nu. Ik heb de actieve boxen gister ook gehaald! Jouw reply was daarbij doorslaggevend, ik had het namelijk tegelijkertijd ook daar gevraagd. Ik had niet meer veel hoop op dit topic. Aangezien hij al naar de tweede pagina verschoven was.

Ik heb dus input op mijn computer. En het software pakket Guitar Rig werkt. De latency staat correct En de output ook, want ik kan mijn computer nu als "Gitaar-versterker" gebruiken. (Ik hoop dat je zo snapt wat ik bedoel)

Ik weet alleen niet hoe ik Guitar Rig in Cubase moet plaatsen (insert?), want als ik guitar rig installeer en daarna cubase opstart dan hangt cubase vast bij het initializeren van guitar rig. Weet iemand hoe ik dit fatsoenlijk kan doen? Op de handleiding staat alleen iets over een aantal handelingen in Cubase zelf. Maar zover kom ik geeneens. :|

ps. Aangezien ik telkens een stukje verder wordt geholpen klopt de titel voor geen meter, kan ik het beste een nieuw topic aanmaken denken jullie?

Verwijderd

Mooi dat je al een stuk verder bent gekomen :) Wederom een late reactie trouwens....

Waarom Cubase niet doorstart is idd raar. De eerste keer cubase opstarten na een installatie van een nieuwe vst/vsti duurt altijd wat langer, maar compleet vastlopen is raar.

Als je er in komt zou ik hem als insert gebruiken die guitar rig. Maar ik denk dat je huidige opstellingen niet helemaal klopt als je gitaar opneemt en tegelijk met je mic iets opneemt. Als ik het goed begrijp gaat de master van je mixer naar je input van de pc. Komt dus als 1 stereo kanaal binnen waardoor ook je mic door de guitar rig heen gaat.

Een mooiere opstelling zou zijn:

Gitaar aansluiten op kanaal van analoge mixer die ook een insert heeft. (Niet elke mixer heeft dat) Als je dit doet gebruik je als insert je pc, waar guitar rig weer aan gekoppeld staat. Signaal gaat dus "dry" je pc in en komt er "wet" uit. Het voordeel hiervan is dat je de fader op het mengpaneel gewoon kan gebruiken zonder dat de boel in je pc gaat clippen.

Je mic zet je gewoon op een ander kanaal van je mixer.

De master zou ik dan ook naar een andere input op de pc gooien voor opname van je totale mix of voor aparte kanalen. En dan zou het ook nog mooi zijn als je je monitors aansluit op de mixer via de control room outputs.

Maar deze opstelling is volgens mij niet haalbaar met jouw geluidskaart, toch te weinig inputs en outputs. Leuk alternatief dan als je eventueel keertje grotere kaart aan gaat schaffen.

Grtz Luxus

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 13:33:
Mooi dat je al een stuk verder bent gekomen :) Wederom een late reactie trouwens....

Waarom Cubase niet doorstart is idd raar. De eerste keer cubase opstarten na een installatie van een nieuwe vst/vsti duurt altijd wat langer, maar compleet vastlopen is raar.

Als je er in komt zou ik hem als insert gebruiken die guitar rig. Maar ik denk dat je huidige opstellingen niet helemaal klopt als je gitaar opneemt en tegelijk met je mic iets opneemt. Als ik het goed begrijp gaat de master van je mixer naar je input van de pc. Komt dus als 1 stereo kanaal binnen waardoor ook je mic door de guitar rig heen gaat.

Een mooiere opstelling zou zijn:

Gitaar aansluiten op kanaal van analoge mixer die ook een insert heeft. (Niet elke mixer heeft dat) Als je dit doet gebruik je als insert je pc, waar guitar rig weer aan gekoppeld staat. Signaal gaat dus "dry" je pc in en komt er "wet" uit. Het voordeel hiervan is dat je de fader op het mengpaneel gewoon kan gebruiken zonder dat de boel in je pc gaat clippen.

Je mic zet je gewoon op een ander kanaal van je mixer.

De master zou ik dan ook naar een andere input op de pc gooien voor opname van je totale mix of voor aparte kanalen. En dan zou het ook nog mooi zijn als je je monitors aansluit op de mixer via de control room outputs.

Maar deze opstelling is volgens mij niet haalbaar met jouw geluidskaart, toch te weinig inputs en outputs. Leuk alternatief dan als je eventueel keertje grotere kaart aan gaat schaffen.

Grtz Luxus
Pff, wat een gedoe zeg, haha. Guitarrig werkte niet fatsoenlijk met x64. Dus ik heb Win XP x32 weer geïnstalleerd.

Opnieuw bedankt voor je reactie.

Hij start nu (gelukkig) wel weer door! Ik krijg input, want het metertje gaat omhoog naar een respectabele hoogte. Ik hoor mijn gitaar alleen niet. :| Ook aniet als ik zo'n speakertje aanklik bij het desbetreffende spoor, die daarvoor bedoeld is. Ik kan guitar rig instellen als insert. En ik kan eventueel de metronoom in guitar rig aanzetten en die hoor ik dan ook. Input in guitarrig krijg ik op een of andere manier niet. Ik denk dat er een foute instelling is in cubase. Maar ik weet vrijwel zeker dat de input en de output goed geselecteerd staan.

guitarrig standalone doet het ook gewoon. Maar in cubase neemt hij natuurlijk de instellingen van cubase over aangezien dat de host is.

Momenteel test ik trouwens alleen de gitaar, maar het is de bedoeling dat uiteindelijk de mic ook werkt natuurlijk! Maar je hebt natuurlijk wel een punt met die microfoon en gitaar samen.

Xenyx 802

Ik heb de mixer in de (helemaal rechts) main mix-output gedaan, en vanuit daar in de geluidskaart. Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar alle ingangen op mijn geluidskaart zijn nu in gebruik.
Pagina: 1