Toon posts:

4 GB PC5300 vs 2 GB PC6400

Pagina: 1
Acties:
  • 458 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hee,

ik wil graag een nieuwe laptop aanschaffen die ooknog behoorlijke gaming prestaties heeft.
na wat zoekwerk kwam ik uit op de zepto 6625WD graphics laptop met de volgende specificaties:
Zepto Zpro 300Mbit Wifi Kaart (ABGN)
Geen besturingssysteem
Keyboard Znotes 6xx5WD US grijs
SAMSUNG DVD-RW DL
15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
NVIDIA® Geforce 8600M GT 512MB
2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz
Zmore TV-Tuner incl. adapter Znotes 6xxx
4 GB (2x2GB) DDR2 PC5300 Original Zepto
12 Cell Batterij (6xxx series)
200GB 7200rpm SATA Harddisk Samsung®

nu zit ik me aleen af te vragen hoeveel et uit maakt of ik voor de 4 GB (2x2GB) DDR2 PC5300 Original Zepto ram geheugen neem of de 2GB (2x1024) DDR2 800/PC6400 SODIMM.
en wat betekent SODIMM eigenlijk?

volgens mij heeft het 2gb een hogere snelheid, ik vroeg me alleen af waarvoor ik beter kan gaan ivm gaming prestaties, ik kan me voorstellen dat in de toekomst games meer geheugen nodig gaan hebben? ik heb trouwens ook begrepen bij een 32 bits systeem het geheugen boven de 3.12 GB niet beschikbaar is. nu vroeg ik me dus af of ik als ik voor de 4 GB een 64 bits besturing systeem moet aanschaffen? en ondersteund deze processor dat uberhaupt wel? zo ja wat zijn de voordelen en nadelen van een 64 bits systeem?

ook vroeg ik me af hoeveel prestatie verschil er is tussen een 5400 rpm HDD en een 7200 rpm HDD?
dit scheelt namelijk weer 60 euro en levert me 50 gb meer geheugen op.

alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2007 20:22 ]

Verwijderd

Google is je vriend...

4GB > 2GB.
Snelheid maakt niets uit omdat je processor op 200Mhz loopt (dus effectief 400Mhz voor het geheugen: PC5300 is 667Mhz dus dat is al veel sneller dan je processor).

7200RPM > 5400RPM. Ik weet niet of het 60 euro waard is, moet je zelf beslissen. HD is wel je bottleneck dus ik zou het overwegen.

64Bit is aan te raden. Drivers kunnen een probleem zijn, maar ik denk het niet bij de zepto. Moet je ze ff mailen.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 12:29

rg-mohwa

Phoe Hé

Ongeveer zo een complete dubbelpost.....

[ Voor 92% gewijzigd door rg-mohwa op 30-11-2007 20:29 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-01 12:10
7200RPM > 5400RPM. Ik weet niet of het 60 euro waard is, moet je zelf beslissen. HD is wel je bottleneck dus ik zou het overwegen.
Mwa, met 2/4GB geheugen zou ik zeker geen 60 euri meer uitgeven om dan een paar seconden langer te wachten bij het laden van een map/level. Zeker met voldoende geheugen merk je het totaal niet tijdens gamen.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Bitage schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 20:32:
[...]

Mwa, met 2/4GB geheugen zou ik zeker geen 60 euri meer uitgeven om dan een paar seconden langer te wachten bij het laden van een map/level. Zeker met voldoende geheugen merk je het totaal niet tijdens gamen.
Dat niet, maar de algemene system response gaat ermee omhoog, omdat de zoektijden lager liggen, en de doorvoer -> ram hoger ligt.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn vriend google gebruikt maar kreeg er niet echt een duidelijk antwoord uit vandaar men post;) nou van die hdd wist ik eigenlijk al maar ik dagt ik vraag et tog maar en keer, ik denk dat ik toch die 7200rpm neem. maar nu heb ik nog niet echt en antwoord op men vraag, ga ik in de toekomst nog en voordeel hebben aan 4 GB? draaien alle games trouwens wel op een 64 bits systeem? en hoe bedoel je dat men processor op 200 mhz draait zover ik weet draait die bus tog op 800 mhz(sorry als het een domme vraag is maar ik ben hier ook om te leren:) kan ik misschien tog beter voor de 2 gb gaan en dan dat geld gebruiken om de 2.4 ghz processor te pakken? dan neem ik aan dat et niet uit maakt of ik de PC5300 versie of de PC6400 versie pak. ik koop deze laptop dus toekomstgericht met een directx10 grafische kaart, dan wil ik niet dat straks men ram geheugen niet voldoende blijkt te zijn.
bedankt voor de reacties

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

PC5300 is ook over te klokken, loopt vrij makkelijk op PC6400-speeds ;)

Besides dat: ik zou 4GB lowspeed pakken in plaats van 2GB watminderlowspeed. Het scheelt echt vrij weinig volgens mij.

• rasco1984
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-04-2025
4 gig, for sure!!

Speel hier op een soort gelijke laptop en krijg regelmatig de melding dat ik programma's moet sluiten ivm te kort aan geheugen. Dit komt enkel voor bij zwaardere spellen als UT 3. Dit tekort had ik niet bij XP maar wel bij vista. Ervan uit gaand dat je vista gaat instaleren en ook toekomstige games wilt spelen, raad ik je daarom zeker aan om voor de 4 gig te gaan.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:22

Thandor

SilverStreak

Dit heeft niets met CSL te maken maar meer met Processors, Mobo's & Geheugen, immers gaat het hier om geheugen ;). Echter komt dit uit op een 'Welke moet ik nemen?'-vraag en deze is relatief eenvoudig te beantwoorden. Ergo: Het topic gaat op slot :o.

Zoek eens op wat begrippen die je tegenkomt betekenen. Jouw processor draait niet op '200MHz' maar op een veel hogere klokfrequentie. Jouw FSB draait echter wel op 200MHz (QDR800).Het geheugen draait op een bepaalde klokfrequentie van de systeembus en daar de FSB en de systeembus op dezelfde snelheid draaien ... :z.

Afijn, ga even uitzoeken of 4GB relevant is. Ga uitzoeken wat het effect is van sneller geheugen, etc.Processors, Mobo's & Geheugen Al deze antwoorden zijn vrij eenvoudig te vinden :). Overigens hoef je niet specifiek naar de hardware te zoeken die jij nu in het systeem hebt. Een vergelijking tussen andere processoren / geheugen combinaties kunnen ook van toepassing zijn.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.