Toon posts:

Oei, wat gaat hier fout (Sata DVD)

Pagina: 1
Acties:
  • 952 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Van de simpele vragen val ik nu in de (voor mij) onbekende zone van de hardware, het verhaal:

Heb vorig weekend een nieuwe pc gebouwd, op 1 kleine hapering na is dit perfect verlopen,
netjes xp-pro erop, al mijn favorieten programma's erop, tot zover niks nieuws.
Nu het probleem:
had beloofd om voor mijn ouders een paar DVD's van de plaatselijke brandweer te kopiëren,
was dus Nero vergeten te installeren, dit even snel gedaan, pc opnieuw opgestart...en beginnen
maar.
Via Nero Startsmart op DVD-copy gedrukt, snelheid op 4x gezet en gestart, gaat dan netjes
beginnen, en dan spontaan stopt hij met lezen, gaat dan nog even door met branden, en dan
slaat de pc vast, gereset, en het hele verhaal weer gedaan, idem, alleen nu de pc net niet vast.
Had daarvoor nog wel even windows taakbeheer gestart, tijdens het branden is cpu gebruik op
3%, bij het vastlopen is cpu 0%, krijg geen foutmeldingen.

Kan het zijn dat de pc of xp niet overweg kan met 1x Sata Hd, 1x Sata DVD-Rom en 1x Sata DVD-R
dus dat ze niet tegelijk kunne communiceren??
Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben??

Specs.:
MSi K9N Neo V2
AMD Athlon64 X2 6000+
Kingston 2048MB DDR2 PC6400
Seagate Barracuda 250GB
ATi X1950 Pro 512MB
Samsung SH-S203B DVD-RW
Samsung SH-D163C DVD-Rom
Spire RockeTeer III 500W
Windows XP-Pro NL & Sp2
Nero Ultra Edition 6.0

8)7 :?

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 23:32

DeTeraarist

#Boots2Asses

Probeer eerst eens andere software voor je je hardware de schuld geeft. Nero zit op dit moment op versie 8 ofzo. 't zou zo maar kunnen dat Nero 6 nog niet overweg kan met XP SP2

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Verwijderd

Topicstarter
DeTeraarist schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 19:58:
Probeer eerst eens andere software voor je je hardware de schuld geeft. Nero zit op dit moment op versie 8 ofzo. 't zou zo maar kunnen dat Nero 6 nog niet overweg kan met XP SP2
Was niet mijn bedoeling om de hardware de schuld te geven, maar het leek mij het meest voor de
hand liggende, aangezien dit de zelfde combinatie is (xp & nero) als op mijn vorige pc, daar draaide
het probleemloos.

Extra aanvulling (mischien word het dan iets duidelijker):
heb net eerst de DVD naar de Hdisk gebrand, en daarna terug op DVD, branden was geslaagd,
alleen gooide hij de DVD er niet meer uit en Nero wou niet afsluiten, daarna gereset en gelijk de
DVD eruit, in de Homesinemaset gedaan.........hele speler vast..... :X
Dus tijdens het branden is er ook wat misgegaan, zal het nog een keer proberen met Alchol120%

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Nero 6 hoeft geen problemen te geven met XP SP2. (Wordt hiero al twee jaar zonder problemen gebruikt, ook met recente branders). Als het OS vast loopt is het sowieso geen software probleem.

Als het geen software probleem is, dan is het:
- een driver probleem
- een hardware-conflict // compatibiliteitsprobleem
- een hardware-probleem

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Nero 6.0 is al behoorlijk wat ouder dan 6.6, de nog steeds populaire 'lite' Nero. Aangezien SATA optical drives behoorlijk actueel zijn kan ik me best voorstellen dat de ondersteuning hiervoor door 6.0 niet optimaal is.

Om heel Nero uit te sluiten zou ik even ImgBurn proberen (van de maker van DVD Decrypter), waarvan ik in de praktijk heb gemerkt dat het een stuk betrouwbaarder is dan Nero (met natuurlijk veel minder functies maar daar gaat het nu niet om).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Wat heb je buiten xp en je fav geinstalleerd?

Drivers moederbord? etc

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 07:55:
Wat heb je buiten xp en je fav geinstalleerd?

Drivers moederbord? etc
Ik heb alle originele software die bij dit mobo hoort geinstalleerd, ook voor de VGA-kaart,
SpywareDoctor 3.1, CCleaner, McAfee SecurityCenter 2007, Internet Explorer 7, Sis of Sandra 2008,
en dan nu net Alcohol 120%, verder was ik nog niet.

Dat verhaal dat Nero verouderd is, daar kan ik wel in mee, heb natuurlijk bij het opbouwen van de
pc alle nieuwe technieken toegepast, en dan met oude software gaan werken..... :N
achteraf mischien een beetje dom :o

Ga het zo eerst even proberen met Alcohol, gaat dit goed, dan weet ik dat het niet aan de
Sata DVD-rom en DVD-r zalliggen.

Verwijderd

Topicstarter
Gaat niet goed met Alcohol, gaat even lezen en daarna duurt het 2 min. voor hij weer verder gaat
lezen, zodra de schermbeveiliging in komt, stopt hij ook met lezen, na het bewegen met de muis
krijg ik weer mijn bureaublad, maar het scherm van Alcohol blijft grijs, dan na weer 2 min. komt
het juiste scherm weer en begint weer met lezen (hij was dus nog niet begonnen met branden).
Dus op annuleren gedrukt.....geen reactie, kan dan ook niet via ctrl, alt & del taakbeheer openen,
en als ik op start druk ook niets, muis beweegt wel, pas als Alcohol is gestopt werkt alles weer,
eigenlijks hetzelfde verhaal als Nero...................toch hardware zijdig??

Kan het ook een verouderde versie van XP-Pro zijn?? (2002)
heeft wel alle updates binnen.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat ik krijg als ik een benchmark voor mijn DVD-rom en DVD-r draai,
hij kan ze dus niet testen:

SiSoftware Sandra

Error : Seek error. Random ID out of disk bounds.

Elke tip is welkom

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Staat de SATA support in je bios op Compatible (soms IDE genoemd oid) of op Enhanced (ook wel AHCI genoemd)?

Verwijderd

Topicstarter
Er staat in mijn Bios geen directe Satasupport, ik vond wel iets wat er op lijkt:

- on-chip satacontroller : enab.
- on-chip idecontroller : enab.
- raid mode : ide
en mischien dat dit er nog iets mee te maken heeft, ik weet iig niet wat het is:
- chipste feature : hpet : dis.

En mischien nog een hele stomme/domme vraag, maar moeten er bij sata spelers ook
master en slave ingesteld worden?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:23
En mischien nog een hele stomme/domme vraag, maar moeten er bij sata spelers ook
master en slave ingesteld worden?
Nee, ieder SATA apparaat heeft een eigen kanaal, dus dat is niet nodig.

Heb je al geprobeerd om eerst een image te maken/VIDEO_TS naar de HDD kopieren?

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:25:

Heb je al geprobeerd om eerst een image te maken/VIDEO_TS naar de HDD kopieren?
Ja, zowel met Nero als met Alcohol, Alcohol doet het autom. maar komt niet eens aan branden toe.
Vind ook dat de benchmarks zeer traag gaan, zal zo eerst eens de DVD spelers afkoppelen en dan
nog een testen.(ivm snelheid), ergens kan hij (denk ik) nog niet overweg met de 2 Sata spelers....

update:
nu zonder de 2 sata dvd-spelers........draait hij net zo sloom op de benchmarks, dus lijkt het toch
ergens anders vandaan te komen.
Kan het zijn dat XP met de verkeerde sata installatiediskette is geïnstalleerd???
ik had de keuze uit 2 stuks, kon niet echt een verschil zien, dus heb de 1e gepakt die ik tegen kwam
en daarmee kreeg ik XP geïnstalleerd.

Iemand anders nog ervaring hiermee??
begin er stevig van te balen dat het niet lukt, denk je een nieuwe pc te hebben
en eindelijk weer probleemloos en snel te kunnen werken..........mis :'(

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 09:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een nieuwe vraag wat (voor mij) met dit probleem te maken heeft:

Om XP te laten weten dat hij met Sata schijven en spelers te maken heeft, heb ik een sata-floppy
gemaakt vanaf de cd-rom, kon toen uit 2 stuks kiezen en heb er zomaar 1 gebruikt.
Nu zit ik op de site van MSi te kijken bij drivers, en daar hebben ze een totaal andere bestand
hiervoor, aangezien ik nu toch de weg kwijt ben, weet ik het even niet meer wat te doen.
Ik wil een nieuwe floppy aanmaken en dan XP opnieuw installeren (nu heb ik er ook niks aan |:( )
maar wat hoort er allemaal op die floppy te staan??? die van MSi is veel groter dan die ik nu heb.
Het bestand is gedownload en uitgepakt, dan krijg ik een map: nvidia_mcp65_sataraidxp_floppy_mb,
als ik deze open krijg ik een map: winxp, die weer openen en dan 2 mappen: sata_ide & sataraid,
en daar staat dan de bestanden in.
Vanaf welk punt moet ik het kopieren naar de floppy?? mischien een hele domme vraag, maar begin
nu aan alles te twijfelen (ook mijzelf), voordat er weer reacties komen van: gebruik de zoekfunctie!!
heb ik al gedaan, maar daar kom je alleen antwoorden tegen als het schijfje al klaar is ;(

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je moet in ieder geval het mapje sata_ide hebben, aangezien je je sata zo hebt ingesteld in het BIOS. Tevens moet je er voor zorgen dat er een bestand OEMSETUP.TXT (of iets in die trend) in de root van de floppy staat.
Zit de XP setup geen schijven als je zonder floppy boot?
Veel moderne moederborden emuleren automatisch SATA als secundaire IDE, of soms zelfs als primaire IDE. Meestal heb je dan geen floppy meer nodig om XP te kunnen booten/installeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Brede P op 02-12-2007 10:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op de MSi K9N NeoV2 zit sata met/via Sillicon, had gelezen dat die pas bij Vista autom.
herkend word, mijn XP-Pro is versie 2002 dus die zal dat nog wel niet hebben, en hij word
inderdaad niet gezien in XP.
Op de IDE poort hangt nu al 1 Pata Hdisk, weet niet of dat invloed erop heeft?
En wat betreft de floppy, als ik dus die 2 mappen erop zet, dan gaat het sowieso goed...toch?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:05
Je kunt toch ook gewoon de SATA drivers installeren in je huidige Windows XP installatie? Daar hoef je geen herinstallatie voor te doen, volgens mij :? Gewoon in Apparaatbeheer je SATA controller opzoeken en driver updaten.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Dit is dus al gebeurd, maar mijn logica was, dat als je al begint met een verkeerde/on-volledige
installatie, dan neemt hij dit mee in alles en valt het niet meer te herstellen, behalve door opnieuw
de boel te installeren, had iets te maken met een back-up systeem van windows ofzo???

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Kan die ook nog op iets anders dan ide of raid, zoals ahci bijvoorbeeld?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, kan op 3 dingen:
- IDE / RAID / AHCI

IDE draait hij nu op
RAID, dan gaat hij dus een RAID 0 enz. maken
AHCI, dan start hij niet door en komt in een loop te hangen, of ik doe er wat fouts mee?

Heb intussen xp opnieuw geïnstalleerd, maar dan met de nieuwste Sata-Ide floppy, ook dit
helpt niets, hij is nog wel kaal, dus zonder de installatie van de origineele MSi-cdrom.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

AHCI is het beste maar dan heb je idd een driver floppy nodig, probeer dan eerst de ide-versie en als hij dan geen schijven ziet probeer dan de raid versie.

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op maandag 03 december 2007 @ 00:06:
AHCI is het beste maar dan heb je idd een driver floppy nodig, probeer dan eerst de ide-versie en als hij dan geen schijven ziet probeer dan de raid versie.
Xp is dus geinstalleerd toen hij nog op IDE stond, dus moet ik hem dan eerst op AHCI zetten, dan
weer opnieuw installeren met sata-ide floppy, en werkt het dan niet, dan inst. met sata-raid??
Of kan ik hem zo op AHCI zetten, en werkt hij dan nog niet, dan de boel opnieuw installeren
met sata-raid floppy ipv sata-ide??

Verwijderd

Topicstarter
Tevens heb ik afgelopen weekend op ComputerTotaal forum hetzelfde probleem neergelegd,
dit ivm hoe meer mensen, hoe meer ideen.
zie ook: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=182725
(wel zo eerlijk toch?)

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 18:02:
[...]

Xp is dus geinstalleerd toen hij nog op IDE stond, dus moet ik hem dan eerst op AHCI zetten, dan
weer opnieuw installeren met sata-ide floppy, en werkt het dan niet, dan inst. met sata-raid??
Of kan ik hem zo op AHCI zetten, en werkt hij dan nog niet, dan de boel opnieuw installeren
met sata-raid floppy ipv sata-ide??
Kwestie van proberen, als je Windows uiteindelijk geboot krijgt met AHCI dan wordt SATA pas volledig benut. Dus beide floppymappen proberen, beginnende met ide en anders raid.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, gewoon geprobeerd, eerst met de raid floppy, in deze floppy zitten weer 2 mogenlijkheden,
op beide stopt hij de installatie ivm voorkomen van beschadiging windows :?
Dus toen de ide floppy, eerst gaf hij aan dat hij 1 bestand niet kon laden van de floppy,
naarmate de inst. vorderde gaf hij 2x aan dat wat hij installeerde, niet xp goedgekeurd was,
ook dat maar door laten gaan..........en toen was er weer windows op AHCI.
Dus toen maar testen, met het Nero CD/DVDspeed ging het goed, dus ik denk dat we het nu
in de goede hoek zoeken _/-\o_
Ik denk dat ik het nog een keer overdoe, maar dan met de floppy van de origineele cd, mischien
dat hij dan zonder foutmeldingen wil installeren, en dan pas ga ik weer verder testen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou :(
ik word een beetje deprie van de situatie, niets lukt of helpt, dus veel zoeken op internet,
uiteindelijk via de site van MSi een mogenlijke probleem geconstateerd, tjaa je zoekt dan
naar elke kleine aanleiding.
Gevonden:
MSI K9N NeoV2 compatible test, daaruit blijkt naar mijn idee dat de hele combinatie
cpu, mobo en geheugen niet compatible te zijn.
Ik heb dus eenAthlon64x2 6000+ windsor 125W 2x1M cache cpu
en Kingston kit 2048Mb pc6400
Beide worden volgens die site niet ondersteund, kan dit het hele probleem veroorzaken??

Heb het verhaal ook bij de leverancier neergelegd, maar wil graag meerdere antwoorden zodat
ze mij niet kunnen afwimpelen met een simpele "ja het past toch wel".

Verwijderd

Ik wil je niet demotiveren, maar ik zoek al heel lang (maanden, maar ik heb het al een jaar 8)7) naar hetzelfde probleem, maar met totaal andere hardware. Ik had het probleem met een Asus IDE brander, en nu met mijn Samsung SATA brander.

Het was niet:
- de brander (want zowel bij IDE als Sata brander het probleem)
- de software (zowel bij Nero als Aschampoo hebben het probleem)
- de voeding (nieuwe voeding er in gezet)
- de hardware- / windowsdrivers (alles is maximaal geupdated)
- spanning geheugen (verhoogd, hielp niet)
- lagere snelheid branden (helpt niet)

Ik denk dus aan een programma incompatabiliteit. Ik heb er altijd VirtualConedrive op gehad om images te kunnen mounten. Nu heb ik hetzelfde probleem nog steeds met Alcohol. Dit zijn allebei wel programma's die zich in Windows aan de drivers voor de drives koppelen........

Note: het is bij mij zowel als ik DVD's of CD's lees, als wanneer ik brand, maar niet altijd. Soms gaat het letterlijk 30 * achter elkaar goed, om dan daarna weer 4 * fout te gaan.

Ik draai Sata ook in IDE, maar als ik je goed begrijp heeft ver-herinstalleren in AHCI dus geen nut.

Verder draai ik met hardewaren die volgens mij volledig ondersteund zijn, dus dat zou het niet mogen zijn.

Ik houd deze post in de gaten, of als ik nog iets bedenk kom ik ff terug in de lucht.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reactie, zat zelf ook al te bedenken dat ik de sata dvd's omruil voor ide, maar
als dat ook niet helpt, dan is het niet verstandig.
Bij mij brand hij overigens nooit goed, dus bij elke verandering kan ik gelukkig zien of
er vooruitgang is geboekt.

ps Wat voor merk en type mobo gebruik je dan??
(mischien dat daar een link zit)

Verwijderd

Staat onder mijn post: Asus P5B (is met Intel P965 chipset), niet overclocked. Verder Intel Core 2 Duo E6300 at stock speed.

Moet ergens een software/driver probleem zijn wat zich manifesteerd met optische drives omdat ik het met IDE en Sata heb, en niet met harde schijven. Wel vaag dat jij het altijd hebt.

Bij mij scheelt het als ik het probleem heb of ik reboot: probleem meestal meteen weer, of de PC afsluit en even (10 seconden) uit zet. Toch lijkt het geen hitte probleem te zijn: de temps zijn goed en het probleem doet zich soms ook voor meteen nadat ik mijn PC voor het eerst start op een dag.

Steeds denk ik het opgelost te hebben, en dan komt het na een paar dagen of maximaal een week of twee weer terug.
Pagina: 1