Toon posts:

[Leopard] Boot niet meer -> permissions?*

Pagina: 1
Acties:
  • 326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,

Men MacBook met Leopard geinstalled wilt niet meer booten, bijgevolg zit ik al 2 dagen met men handen in het haar.

Het probleem is gekomen toen ik een vriend (Joeri) acces geven tot men MB via bestandsdeling. Ik had hem toegevoegd in het menu, en acces 'read and write' tot men volledige boot HD gegeven. helaas toen ik op 'pas toe' drukte bleef men MB lange tijd hangen en heb ik hem uitgezet door 5s de powerknop in te houden. (dom dom dom)

Toen ik reboote bleef hij steken in het blauwe opstart scherm met het appeltje en het loading icootje en sindien is dit het enige dat hij nog doet.

Ik boot nu van een volledige Tiger backup (10.4.10) op men Externe HD (USB 2.0) die ik maakte voor ik leopard installeerde.

Ik heb al geprobeert om te booten van de Leopard DVD, en hier dan schijfhulpprogramma te selecteren. Als ik dan check/repair permissions wil doen geeft hij een fout: "De onderliggende taak rapporteerde een fout bij het afsluiten"
Via DiskWarrior 4.0 wil het ook niet, aangezien hij geen permissions kan repairen van een Leopard partitie als je boot van 10.4.x
Vanop de Leopard DVD heb ik het ook via 'wachtwoordinstelling' geprobeert. Hier staat bij gebruikers 'Joeri' wel tussen. Dit is vreemd want als ik via terminal in de Users map kijk staat er enkel Shared en Stef (ben ik). Ik heb geprobeerd voor Joeri, Root en Stef de bevoegdheden van thuismap en ACL's opnieuw in te stellen" (nog steeds via wachtwoord utilitu op leopard DVD) maar ook dit helpt niet.

Via Single User Mode proberen met Diskutil verifyPermissions het proberen levert helaas ook geen resultaat op. Als ik in SUM sudo probeert te typen krijg ik volgend bericht:
Can't open /private/etc/sudoers: permission denied
sendmail: warning: valid_hostname: empty hostname
sendmail: fatal: unable to use my own hostname

Clean install is ook geen optie aangezien mijn laatste backup van week geleden dateerd, en ik in die week enorm veel geprogrammeerd heb. Data overzetten naar externe HD en clean install ook geen optie aangezien ik niet aan de Leopard HD aankan (mount niet in Tiger, bij schijfhulp programma is deze wel zichtbaar en geactiveerd)

wie o wie kan me hierbij helpen.. de moed is me stilaan in de schoenen aan het zakken.

Verwijderd

Heb je toevallig een Macbook met een Seagate harddisk met firmware revisie 7.01?

Verwijderd

Topicstarter
neen die heb ik niet, er steek een aftermarket Seagate in, die niet Rev 7.01 heeft weliswaar.

Ik denk dat het probleem te zoeken is bij de permissions, maar hoe het oplossen heb ik geen idee van

edit: sinds daarnet kan ik ook niet meer booten van Leopard DVD.. Als ik alt inhou bij de boot en dan Leopard Install DVD kies, eject hij na een 20seconden de dvd.. it keeps getting worse |:( ;( :'(

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2007 05:29 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat laatste kan denk ik niet echt met de permissions te maken hebben, denk je wel?

Verwijderd

Topicstarter
neen idd, maar is maar een bijkomend probleem.. doorlopend tot nu zitten proberen maar nix helpt.. als er iemand een oplossing heeft shoot, kben hopeloos :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kun je in single user mode opstarten? (voor/tijdens het booten command-s)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 03:45

alienfruit

the alien you never expected

Helaas, moet je hiervoor Leopard voor opnieuw installeren. Eerder deze week had ik ook een probleem dat ik tijdens het opstarten elke keer een kernel panic kreeg. Zelfs, in veilig modus opstarten of repareren via de Leopard installatie dvd hielp niet. Vervolgens dus Leopard Tiger (morgen ;)) opnieuw geïnstalleerd.

Jammer, dat je geen volledige backup van Time Machine kan terugzetten??

[ Voor 4% gewijzigd door alienfruit op 01-12-2007 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
@begintmeta
ja dit lukt wel, heb ik ook al verschillende dingen in geprobeert (zie eerste post)

@ alienfruit
idd, het eerste wat ik nu doe als leopard er terug op staat is de tijd nemen om time machine goed te configureren

Heb al men data kunnen recoveren via Data Rescue 2. Het enige probleem is dat ik er Leopard niet meer op krijg, aangezijn hij steeds de Leopard DVD eject als ik hiervan wil opstarten :( tzit me precies niet echt mee :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 20:17:
@begintmeta
ja dit lukt wel, heb ik ook al verschillende dingen in geprobeert (zie eerste post)
...
In single user mode hoef je in principe geen sudo te gebruiken, je bent dan al root. Je kunt dan in ieder geval je oude gegevens overzetten op een andere schijf, dat likte niet begreep ik uit de OP (maar ik heb het idee dat ook daar op een of andere manier problemen ontstaan. je kunt ook proberen om iedereen alle rechten te geven (ACLs verwijderen en verder 777 op alle bestanden).

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 02-12-2007 22:52 ]

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
In Single User Mode, een 'diskutil repairpermissions /' geven?

En anders een kloon van je partitie naar een andere externe schijf draaien, vanaf je Tiger partitie, en zo je data redden, waarna je je Leopard kunt clean-installen.
Pagina: 1