Toon posts:

Blauw scherm bij het opstarten van elk willekeurig spel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.016 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort krijg ik een blauw scherm als ik een spel opstart. Het maakt niet uit welk spel (het zijn wel allemaal recentelijke spellen die draaien op directx9c).

De foutmelding die ik krijg:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

met sleutels: STOP: 0x0000000A (0x00000016, 0x0000001C, 0x00000000, 0x805021DE)

Nu lopen er meerdere topics met het IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL probleem, maar de oplossingen daar hebben mijn probleem nog niet opgelost. Ook merk ik op dat ik een andere error sleutel heb dan andere mensen met problemen.

Mijn systeem betreft een
quadcore 6600
asus en8800gts 320mb
2gb geil geheugen
windows xp
500 watt Zalman voeding

Het probleem doet zich dus alleen voor als ik een spel start. Gewoon windows surfen, textverwerken, fruityloops/reason lopen perfect.

Iemand enig idee?

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:56

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:26:
maar de oplossingen daar hebben mijn probleem nog niet opgelost.
Misschien kun je aangeven wat je allemaal al gedaan hebt? Dan krijg je geen (overbodige) suggesties die je al geprobeerd hebt :).

And I'm the only one and I walk alone.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Drivers dus al nagekeken?
Windows XP en 2000 BSOD guide

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Goed idee.

- Alle drivers opnieuw geinstalleerd (videokaart, moederbord)
- Geheugenmodules gechecked (koste me een nacht), ze eens omgewisseld in de bankjes.
- Spellen opnieuw geinstalleerd
- De foutmelding op google gevonden, maar topics in het duits en frans konden me ook niet op weg helpen.

Heb WindowsXP niet opnieuw geinstalleerd (dat wil ik eigenlijk koste wat koste besparen, omdat ik nu eindelijk al mijn programmatjes weer goed geinstalleerd heb sinds ik mijn nieuw pc gekocht heb).
Heb wel een systeemherstel gedaan naar de datum voordat de foutmelding voor het eerst op mijn scherm kwam. Maar dit hielp ook niet.

Owja, een week geleden kreeg ik voor het eerst de foutmelding. Toen was het af en toe bij het opstarten van een spel. Nu is het bij elk willekeurig spel. En iedere keer als ik het opstart.

Verwijderd

Topicstarter
Heb daar gekeken idd. Maar daar komen problemen/oplossingen voor specifiek voor sleutels. Mijn error 0x0000000A (0x00000016, 0x0000001C, 0x00000000, 0x805021DE) komt daar niet in voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2007 16:58 ]

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
geheugen probleem.

Effe memtest en dat soort programma's draaien.

-edit-

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:58:
[...]

Heb daar gekeken idd. Maar daar komen problemen/oplossingen voor specifiek voor sleutels. Mijn error 0x0000000A (0x00000016, 0x0000001C, 0x00000000, 0x805021DE) komt daar niet in voor.
0x0000000A of IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is trouwens het enige wat van belang is voor zo'n fout.
Next step lijkt me ook Memtest, zoals nike al aangeeft.

☻/
/▌
/ \

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MemTest? TS geeft aan dat alles goed gaat totdat er aanspraak naar DirectX / videokaart gaat. Lijkt me dus zeker een issue m.b.t. drivers, Windows XP (en WindowsUpdate) en mogelijkerwijs problemen met de stroomtoevoer naar de videokaart.

sfc /scannow al geprobeert met je XP CD? Gebruik je WHQL-drivers; heb je daarna ook DirectX al opnieuw geinstalleerd? Zit je videokaart wel aangesloten op je voeding?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:10:
MemTest? TS geeft aan dat alles goed gaat totdat er aanspraak naar DirectX / videokaart gaat. Lijkt me dus zeker een issue m.b.t. drivers, Windows XP (en WindowsUpdate) en mogelijkerwijs problemen met de stroomtoevoer naar de videokaart.

sfc /scannow al geprobeert met je XP CD? Gebruik je WHQL-drivers; heb je daarna ook DirectX al opnieuw geinstalleerd? Zit je videokaart wel aangesloten op je voeding?
Videokaart zit aangesloten op voeding ja. Lijkt me ook wel logisch want volgens mij krijg je niet eens beeld als je dit niet doet. DirectX heb ik al geherinstalleerd ja. Ik ben nu bezig met de /scannow

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

MAX3400 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:10:
...knip...
Surfen en tekstverwerken lijkt me niet de intensiefste taken die je kunt doen, dus lijkt me nog steeds mogelijk.

☻/
/▌
/ \

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
nike schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:04:
geheugen probleem.

Effe memtest en dat soort programma's draaien.
Geheugenmodules gechecked (koste me een nacht), ze eens omgewisseld in de bankjes.
Eerst even lezen. Hij heeft dat dus al gedaan.

Welk mobo heb je trouwens ? Als het toevallig een Striker Extreme is probeer dan eens het geheugen in bank 2 en 4 ipv in 1 en 3.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 30-11-2007 17:24 ]

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

PilatuS schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:23:
[...]
[...]
...knip...
Overal wordt steeds aangegeven dat het minimaal 24uur duurt, dus nog niet getest ;)
Maarja, het zal wel wat anders zijn, want na een nacht is er meer kans dat mem niet het probleem geeft. Had trouwens over dat zinnetje heen gelezen ;)

Je geeft aan dat je drivers hebt herinstalled, maar zijn het nieuwere versies dan voorheen? Misschien geeft dat de problemen.

Temps te hoog?

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Kixtart schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:17:
[...]

Surfen en tekstverwerken lijkt me niet de intensiefste taken die je kunt doen, dus lijkt me nog steeds mogelijk.
Nee ok. Maar Ik heb wel eens eerder mijn voeding vergeten aan te sluiten op een videokaart (ook een 8800) en toen kreeg ik gewoon geen beeld toen ik het systeem opstarte. Maargoed, hij is nu wel aangesloten.
PilatuS schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:23:
[...]

[...]

Welk mobo heb je trouwens ? Als het toevallig een Striker Extreme is probeer dan eens het geheugen in bank 2 en 4 ipv in 1 en 3.
Gigabyte P35 DS3
Heb vannacht alle bankjes al geprobeerd. Ook geheugen op single en dual laten draaien. Krijg altijd de fout. Heb het geheugen wel gechecked op fouten maar niet met het klassieke mem86. Maar met de windows versie. Ik heb dus in princiepe niet al het geheugen gechecked, maarja veel tijd heb ik niet moet dit weekend nog dingen doen met de pc. Kan dus ook niet uitsluiten dat het geheugen 100% is maar het lijkt me idd meer een video probleem.
Kixtart schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:28:
[...]

Overal wordt steeds aangegeven dat het minimaal 24uur duurt, dus nog niet getest ;)
Maarja, het zal wel wat anders zijn, want na een nacht is er meer kans dat mem niet het probleem geeft. Had trouwens over dat zinnetje heen gelezen ;)

Je geeft aan dat je drivers hebt herinstalled, maar zijn het nieuwere versies dan voorheen? Misschien geeft dat de problemen.

Temps te hoog?
De drivers zijn idd de zelfde drivers. Maarja ik heb een nieuwe pc (een maand oud) en heb toen direct de nieuwste drivers geinstalleerd. En de klachten zijn er pas 1 week. Stel je voor om oudere drivers te proberen?

De temperaturen zijn 45 graden systeem en 27 graden CPU.

/scannow net afgerond. Maar het scherm was net zosnel weer verdwenen. Zag niet wat het resultaat nou was.

• PilatuS
  • Niet online
Als er echt iets goed mis is met het geheugen kan Memtest86 binnen 5 min al fouten geven. Ik zou het sowieso ff proberen.

Oude videodrivers proberen kan geen kwaad.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 30-11-2007 18:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:15:
[...]

Videokaart zit aangesloten op voeding ja. Lijkt me ook wel logisch want volgens mij krijg je niet eens beeld als je dit niet doet. DirectX heb ik al geherinstalleerd ja. Ik ben nu bezig met de /scannow
je krijgt dan wel beeld, maar een zeer luide irrtante beep , dus daar ligt het niet aan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Goed, update:

Had net een film gedownload. Dus ff checken in Windows Media Player.
Pats ook blauw scherm zodra ik op play drukte.
Dus films afspelen zit er ook niet meer in.

Verwijderd

Topicstarter
Net memtest86 laten booten. Kreeg vrijwel gelijk deze info:

Lowest error: 000 0,0mb
Highest error: 000fffffff 4095,9mb

Bits in error mask: 0001fffc
total: 15

Max cont. error: 2
Error per memory slot: 84208028
2: 0
3: 0 538982199

Test:
0 56
1 24
2 40
3 56
4 72
5 88
6 104
7 120
8 136
9 152
10 168

conclusie?

• PilatuS
  • Niet online
Conclusie lijkt mij dat er toch iets met je geheugen is. Draai eens Memtest met 1 reepje en dan de andere, kan zijn dat er 1 module niet goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij zegt dat waarschijnlijk het geheugen te heet wordt vanwege een corrupte driver (video wss). De staafjes zijn idd echt warm als ik ze aanraak!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 18:56:
Een vriend van mij zegt dat waarschijnlijk het geheugen te heet wordt vanwege een corrupte driver (video wss). De staafjes zijn idd echt warm als ik ze aanraak!
RAM (tenminste, dat zijn de enige staafjes die ik even kan bedenken) kan inderdaad warm worden maar niet vanwege een verkeerde driver.

Ik vermoed dan eerder dat je airflow suboptimaal is in je PC; is je kast wel dicht (geen open paneel aan de zijkant)? Hangen er geen kabels in de weg? Heb je uberhaupt case-fans?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
MAX3400 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 19:00:
[...]

RAM (tenminste, dat zijn de enige staafjes die ik even kan bedenken) kan inderdaad warm worden maar niet vanwege een verkeerde driver.

Ik vermoed dan eerder dat je airflow suboptimaal is in je PC; is je kast wel dicht (geen open paneel aan de zijkant)? Hangen er geen kabels in de weg? Heb je uberhaupt case-fans?
Hij bedoeld waarschijnlijk het ram wat op de videokaart gebakken zit:).

Verwijderd

Topicstarter
De kast is dicht. Ik heb een Freezer cooler op de CPU. En 1 fan die de warme lucht uit de case blaast.
Daarnaast heb ik nog een fan aan de linker kant van de kast hangen, maar die is niet aangesloten. Het is een Coolermaster CM690 kast. Hardware informatie geeft systeem temperatuur 49 graden en CPU 27 graden. Niks mis mee dus ik neem aan dat toch iets anders het geheugen overstuurt?

Het is de 2gb geil die erg heet is.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2007 19:07 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Hoeveel spanning heb je op RAM staan ? 1.8v of 2.1v ? Eventueel .1v ophogen of verlagen en dan opnieuw proberen kan geen kwaad. Te hoge temps zou kunnen, probeer het b.v. eens met de kast open ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
SKiLLa schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 19:05:
Hoeveel spanning heb je op RAM staan ? 1.8v of 2.1v ? Eventueel .1v ophogen of verlagen en dan opnieuw proberen kan geen kwaad. Te hoge temps zou kunnen, probeer het b.v. eens met de kast open ...
De geil modules draaien op 1.8v
In de bios van mijn moederbord (gigabyte p35-ds5) kan ik niet zien op welk voltage het geheugen op dit moment draait. Er staat 'NORMAL' (dus ga er vanuit dat het nu op 1.8 draait), maar ik kan het daar wel verhogen met 0.1v tot en met 0.7v

• sjoe
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-04 14:46

sjoe

Klik hier

Ik heb sinds kort (2 dagen) hetzelfde probleem met bijna dezelfde hardware
Zelfde vid kaart, zelfde processor, 2gb OEM 800mhz geheugen.. zelfde BSOD 0x0..16
Ook hier zijn de temps goed.

Extra info;

windows xp 32 bit
gforce drivers 163.75

[ Voor 64% gewijzigd door sjoe op 05-12-2007 18:16 ]

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Dan hebben we 2 personen die goed alles structureel na kunnen gaan, mooi ;)
Misschien is die ram zo slecht dat hij daardoor oververhit raakt. Probeer eens een ander rammetje of deze in een andere pc. Indien er meerdere reepjes inzitten->test ze eens apart.

EDIT:
Klopt dat moederbord wel? Ik kan er namelijk niks over vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Kixtart op 05-12-2007 17:38 ]

☻/
/▌
/ \

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:03
Men vriend heeft het ook, totaal ander systeem.
Opgelost door maar 1x 1GB ram te gebruiken in plaats van 2x 1GB :(
(ik zou je RAM eens nakijken/vervangen)

[ Voor 15% gewijzigd door Malantur op 05-12-2007 17:38 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 20:58
Dit heeft niks te maken met games, maar met je hardware / drivers. Tikje naar PMG dus :)
Pagina: 1